Gå til innhold

Punktum etter leddsetning

Okapi

Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på om det er noen andre her som har lagt merke til dette snodige fenomenet, og kan komme på en plausibel forklaring på hvorfor folk skriver på den måten. Siterer fra en annen del av forumet:

Jeg syns folk som sminker seg hvite i tryne. Går rundt med langt svart hår, metalbelte, skinnjakker med store symbol og digger GOTH musikk er noe av det styggeste jeg ser.

Den første biten er jo helt åpenbart en leddsetning, men likevel setter fyren punktum, og fortsetter oppramsingen med stor bokstav. Jeg ser dette oftere og oftere, og det er stort sett folk som ellers skriver sivilisert (ikke dialekt/SMS-sprog) som gjør det. Er det en form for hyperkorreksjon (bedre med for mye tegnsetting enn for lite)? Det er iallefall noe jeg legger merke til, da det påvirker leseflyten.

"Bananen jeg spiste. Var god."

Forstå det den som kan.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eksempel 1:

"Dette. Skal jeg aldri. Glemme. Aldri. Tusen takk."

Forklaring:

Her ser jeg for meg en stakkato-snakking, gjerne helt alvorlig sagt. Dønn seriøst.

Eksempel 2:

"Jeg synes folk som sminker seg hvite i tryne"

Forklaring:

Kanskje vedkommende glemte ordet "blir"?

"Jeg synes folk som sminker seg blir hvite i tryne"

Eksempel 3:

"Bananen jeg spiste. Var god."

Forklaring:

Personen som uttaler denne setningen er dum.

Lenke til kommentar

Den første der skjønner jeg poenget med, det er ikke slike uttalelser jeg reagerer på. Når det gjelder det andre eksemplet er jeg forholdsvis sikker på at han refererer til liksminke, jfr. andre halvdel av innlegget.

Nei, tenker spesifikt setninger av denne typen: "En stor grønn genser. Fikk jeg av mamma til jul." Skal lime inn flere eksempler etterhvert som jeg kommer over dem, er vel greit å loggføre sånt tullball et sted. :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det kommer vel av at noen skriver mer eller mindre som de snakker, og bruker tegnsettingen til å markere tonefall heller enn setningsoppbygging. Av og til tar man jo ganske lange pauser etter leddsetninger, for eksempel for å trekke pusten eller dobbeltsjekke om man har tilhørernes oppmerksomhet.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...