Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Blå skjerm ved oppstart av Windows

Anbefalte innlegg

Hei,

Uansett om jeg prøver å starte Windows XP på vanlig måte, i Sikkerhetsmodus eller siste fungerende konfigurasjon kommer denne feilmeldingen på blå skjerm etter Windows-logoen:

Stop c0000218 (feil i registerfilen)

Registeret kan ikke laste inn struktur (fil)

\systemboot\system32\config\SOFTWARE

eller loggen eller dennes alternativ.

Og da restarter systemet seg. Jeg har kommer inn på harddsiken ved hjelp av Mini Windows via Hiren's Boot CD. I overnevnte mappe ligger en SOFTWARE-fil på 28MB og en Software.log

Tips om reparasjon av disse uten å måtte installere windows på nytt??? Har ikke cd'en.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs (avhengig at du ikke har disablet "System Restore").

Filen SOFTWARE er register hive for windows installasjonen din sitt register område/branch "HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE"

Om denne er korrupt og således ikke kan lastes ved oppstart får du denne feilmeldingen.

Det du kan gjøre - men bare om du har kjørt XP med "system restore" aktiv er følgende:

+ Boot med en alternativ (som f.eks hirens boot cd , BartPE e.l

+ Med et explorer verktøy - gå til .\Windows\System32\Config mappen for windows installasjonen din.

+ Rename alle filene (default,security,software,system,sam til .OLD . Eks SOFTWARE til SOFTWARE.OLD , SYSTEM til SYSTEM.OLD osv.

Alle må tas for å opprettholde konsistens i windows installasjonen ved restore av alternative register filer.

+ Med et explorer verktøy fra hirens eller BartPE cd boot - gå til .\System Volume Information\

+ Let frem ihh til date stamping det nyeste restore point

+ Kopiere disse filene til en temporær plass på disken:

_REGISTRY_USER_.DEFAULT

_REGISTRY_MACHINE_SECURITY

_REGISTRY_MACHINE_SOFTWARE

_REGISTRY_MACHINE_SYSTEM

_REGISTRY_MACHINE_SAM

Rename så disse til

"_REGISTRY_USER_.DEFAULT" til DEFAULT

"_REGISTRY_MACHINE_SECURITY" til SECURITY

"_REGISTRY_MACHINE_SOFTWARE" til SOFTWARE

"_REGISTRY_MACHINE_SYSTEM" til SYSTEM

"_REGISTRY_MACHINE_SAM" til SAM

+ Legg så disse (kopier) til windows installasjons folderen din under .\Windows\System32\Config

Prøv så å boote windowsen din.

Alternativt kan du følge denne oppskriften fra Microsoft

http://support.microsoft.com/kb/307545

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Det spørs (avhengig at du ikke har disablet "System Restore").

Filen SOFTWARE er register hive for windows installasjonen din sitt register område/branch "HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE"

Om denne er korrupt og således ikke kan lastes ved oppstart får du denne feilmeldingen.

Det du kan gjøre - men bare om du har kjørt XP med "system restore" aktiv er følgende:

+ Boot med en alternativ (som f.eks hirens boot cd , BartPE e.l

+ Med et explorer verktøy - gå til .\Windows\System32\Config mappen for windows installasjonen din.

+ Rename alle filene (default,security,software,system,sam til .OLD . Eks SOFTWARE til SOFTWARE.OLD , SYSTEM til SYSTEM.OLD osv.

Alle må tas for å opprettholde konsistens i windows installasjonen ved restore av alternative register filer.

+ Med et explorer verktøy fra hirens eller BartPE cd boot - gå til .\System Volume Information\

+ Let frem ihh til date stamping det nyeste restore point

+ Kopiere disse filene til en temporær plass på disken:

_REGISTRY_USER_.DEFAULT

_REGISTRY_MACHINE_SECURITY

_REGISTRY_MACHINE_SOFTWARE

_REGISTRY_MACHINE_SYSTEM

_REGISTRY_MACHINE_SAM

Rename så disse til

"_REGISTRY_USER_.DEFAULT" til DEFAULT

"_REGISTRY_MACHINE_SECURITY" til SECURITY

"_REGISTRY_MACHINE_SOFTWARE" til SOFTWARE

"_REGISTRY_MACHINE_SYSTEM" til SYSTEM

"_REGISTRY_MACHINE_SAM" til SAM

+ Legg så disse (kopier) til windows installasjons folderen din under .\Windows\System32\Config

Prøv så å boote windowsen din.

Alternativt kan du følge denne oppskriften fra Microsoft

http://support.microsoft.com/kb/307545

Dette så ut som en god fremgangsmåte som jeg kan prøve.

Litt uklarhet i setningen din : "Det du kan gjøre - men bare om du har kjørt XP med "system restore" aktiv er følgende"

Om jeg har kjørt XP med "system restore"? Jeg får på ingen måte kjørt noe fra C:, men jeg kan komme inn på c: via Hiren's mini widows.

Når jeg er inne på System Volume Information, så er det en undermappe med retore... Her ligger det andre mapper RP(restorepoint tenker jeg).

Når jeg ser på de nyeste, så har jeg en RP49 som er skrevet i svart skrift og en RP 48 i blå. Begge fra datoen pc'en kræsjet. Burde jeg kanskje ta RP47, eller tidliger, som er datert før kræsj datoen?

Endret av fi84cons
Lenke til kommentar

Du må hente fra RP mappe som er fra "føre" du fikk windows crash selvfølgelig.

Og så "ny" som mulig.

Edit:

Litt uklarhet i setningen din : "Det du kan gjøre - men bare om du har kjørt XP med "system restore" aktiv er følgende"

Grunnen til utsagnet er fordi mange "uvitende" folk deaktiverer gjenoppretting/SystemRestore prosessen på sin windows installasjon.

Ville bare gjøre det klart at du måtte har kjørt din windows med denne system prosessen aktiv for å benytte denne metoden.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...