highlander Skrevet 2. april 2011 Del Skrevet 2. april 2011 Hei! Jeg er på vei ut i arbeidslivet om ett års tid, etter en treårig bachelor innen informasjonssystemer. Det jeg har vært mindre aktiv på, er å fokusere litt på det å forså programmeringsspråk. Jeg har hatt en introduksjon til java og har vel egentlig blitt anbefalt av de fleste til å ha basiskunnskaper innen .NET. Det jeg da lurer på er om jeg skal fokusere på å lære meg f.eks ASP .NET eller VB .NET eller noe annet? Er litt ute av det gamet der, og for å være helt ærlig så hadde det vært greit om det fantes en ".. for dummies"-bok som jeg kunne dratt introduksjonen til. På forhånd, masse takk for hjelp! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 2. april 2011 Del Skrevet 2. april 2011 Generelt ville jeg skilt mellom: webprogrammerings og desktop (Windows) programmeringsspråk. Til det første synes jeg personlig php er godt nok. Godt nok kan noen ganger være best. Til desktop programmerings språk anbefaler jeg å starte med med C og deretter lære deg C++. Merk at mange drivere og andre språk som Python og PHP er programmert i C. C er derfor et nøkkelspråk og til ren tallknusing kan det være det beste. Python er veldig pedagogisk og lett å lære seg og sammen med Django kan det også brukes som et nettprogrammeringsspråk. Har du lest denne https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=187394 tråden? Lenke til kommentar
thelomen Skrevet 2. april 2011 Del Skrevet 2. april 2011 Synest kgun gir litt vanskelige svar dersom dette ikke er noe du har et stort forhold til og ikke skal bruke mye tid på. Jeg synest godt du kan se litt på ASP.NET ved å lage en liten webside. Dermed kan du lære deg både HTML/CSS, en web-plattform som ASP, og samtidig vil du lære C#. Lenke til kommentar
highlander Skrevet 2. april 2011 Forfatter Del Skrevet 2. april 2011 Takker for interessante og innholdsrike svar. Det jeg kanskje glemte å nevne er at jeg vil holde meg til forståelsen bak informasjonssystemer. Med andre ord, så er .NET eller muligens C++/Java noe jeg kan vurdere. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 2. april 2011 Del Skrevet 2. april 2011 Takker for interessante og innholdsrike svar. Det jeg kanskje glemte å nevne er at jeg vil holde meg til forståelsen bak informasjonssystemer. Med andre ord, så er .NET eller muligens C++/Java noe jeg kan vurdere. Du mener .NET/Java eller C++? .NEt og Java er veldig like systemer. Jeg kan godt anbefale C#. Det er et mulighetenes språk spør du meg. Lenke til kommentar
Hieronymus Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 Hvis jeg var deg, så ville jeg bygge videre på Java-kunnskapene. Det er slett ikke dumt, med tanke på jobbmuligheter. --- BalleB Lenke til kommentar
highlander Skrevet 3. april 2011 Forfatter Del Skrevet 3. april 2011 Spørsmålet her er egentlig hvilket programmeringsspråk som lønner seg å lære på en "forståelsesnivå". Når jeg er ferdig utdanna vil mest sannsynlig være rådgivningskonsulent innen IT, alt fra forretningsmodeller, business intelligence og råd og vink ved forretningssystemer, og det er høy sannsynlighet for at jeg vil ha mye med SharePoint å gjøre- Med andre ord, så vil ikke jeg ha det behovet for å direkte kunne direkte hard-programmere, jeg må ha en overordnet forståelse bak emnet og kunne forstå oppbyggningen i kodene. Jeg kan også selvfølgelig bygge videre på java for å kunne ha en generell forståelse av flere språk, men tanken var igjen at .NET støtter opp bl.a. SharePoint og andre Microsoft plattformer, og det var derfor spørsmålet var rettet mot .NET. Takk! Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 Hvis jeg var deg, så ville jeg bygge videre på Java-kunnskapene. Det er slett ikke dumt, med tanke på jobbmuligheter. --- BalleB Poeng. Sjekk digi.no sine stillingsannonsene så er det nesten bare Java og .NET som etterlyses. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 3. april 2011 Del Skrevet 3. april 2011 (endret) Kan hende fordi vi befinner oss i Norge. Denne http://news.netcraft.com/archives/category/web-server-survey/ statistikken sier vel sitt om at Linux Apache Mysql Php (LAMP) mest sannynlig er den mest populære løsningen for webutviklere globalt. Ingen ting tyder ihvertfall på at Microsoft IIS og Oracles Sun servere tar inn på Apache som standard Web Server. Det antyder også noe om hvilket språk som er mest populært for web utviklere på det globale markedet. Med alle de nye egenskapene i PHP 6 (5.3.6 har det meste som er planlagt implementert i versjon 6) som fremtrer mer og mer som et fullgodt objekt orientert språk, vil vel ikke populariteten til LAMP plattformen avta i årene fremover. En ytterligere begrunnelse for å velge PHP finnes som post #47 i denne: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1261319&view=findpost&p=17175059 tråden. PHP er jo mitt favoritt skripting språk for web applikasjoner, ikke minst fordi: PHP 6 nærmer seg et fullgodt OO språk med navnerom, utf-8 støtte samt ORM muligheter etc. Intet språk er så tett integrert med (X)HT(ML) som PHP. En rekke "frameworks" som det lite kjente Ulysses og en rekke andre http://www.phpframeworks.com/ med ORM støtte. Kjent grensesnitt for de som bruker C++Builder og Delphi (Object Pascal):http://www.embarcadero.com/images/dm/technical-papers/delphi-php-in-action-technote-qadram-software.pdf Google med sitt språk http://golang.org/ og appengine http://code.google.com/appengine/ er en nykommer hvis veks og løsning man ikke skal overse. Endret 4. april 2011 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Men programmering er veldig mye mer enn websider. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 (endret) Poeng. Sjekk digi.no sine stillingsannonsene så er det nesten bare Java og .NET som etterlyses. Men programmering er veldig mye mer enn websider. Og til generell programmering ville du foretrukket Java? Dinosaur Nr 1. Microsoft med sine proprietære systemer. Dinosaur Nr 2. Oracle som nå har kjøpt opp Sun Java og MySQL Dinosaur Nr 3. Amazon som har forhåndsprosedert og tatt ned WikiLeaks sine servere. Dinosaur Nr 4. Telenor (med digi.no). Amatører i forhold til NextGentel på det jeg trenger av dem. NrK har forstått det og begynt å bruke OpenOffice gratis i stedet for å kaste ut millioner til n MS office lisenser. Nå kan ting tyde på at OpenOffice kan komme til å bli kjøpt opp av DinoSaur Nr 2. ovenfor. Konsumerisering av It, http://www.web3logistics.com/#consumerization-of-IT øker i omfang. IT produksjons behov transformeres med andre ord til konsumering av IT tjenester. Lønningene presses. Hvor lenge kan Norge / Europa leve bak en isorlert demning http://www.dinnettavis.no/#internasjonalt-arbeidsmarked før den brister? Åpne løsninger er nøkkelen etter min mening. C og C++ vil vel ikke bli proprietære språk. LAMP vil kunne bli til LAPP (Linux Apache Postgresql Php). De fleste som har testet både MySQL og PostGreSQL mener at siste plattform er den beste. Jeg er blant en av dem som mener det. Går dinosaurenes tid mot slutten? http://www.webproworld.com/webmaster-forum/threads/52941-Microsoft-a-sinking-ship Vi ser klare tendenser fra offentlige myndigheter (EU direktivet som etter min mening er fordekt EU tilpasning) som strider mot nettets åpenhet. Store selskaper prøver å tvinge oss mer eller mindre frivillig inn i deres sosiale nettverk som FaceBook (hvor Microsoft har særinteresser). C--> C++ er foreløpig mest synonymt med åpenhet på desktoppen eller konsolet. LAPP er mest synonymt med åpenhet til webutvikling. Åpnehet strider simpelt hen mot noen løsninger og veldig sjelden er proprietære løsninger de beste. Mitt personlige unntak er Embarcaderos http://www.embarcadero.com/ løsninger. Embarcadero er ingen dinosaur. Ingen sted står dinosaurene sterkere enn i Norge. Synger de på siste verset? Vårens sangfugler er jo etterkommere av dinosaurene. Jeg håper at vi går en fin vår i møte med mye fuglesang i åpent lende. Endret 4. april 2011 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 (endret) C og C++ er på ingen måte fremtiden. Microsoft prøver å gå bortifra C++ og det mener jeg de gjør lurt i. Helt hypotetisk: Sett av .NET mangler Array bounds checking i versjon 1.0 : Alle .NET programmer ville hatt et åpent sikkerhetshull. Sett at de retter det i 2.0 Sikkerhetshullet er rettet opp i ALLE .NET programmer Se det samme med et C++ program kompilert i GCC uten array bounds checking skrudd på. Eneste måten å rette det på, er å kompilere programmet på nytt, og det må gjøres med ALLE programmer. Hva hvis du installerer et nytt operativsystem emd 64-bit støtte? Et program kompilert i Visual C++ vil forbli 32-bit helt til du rekompilerer, og du bør ha nyeste versjonen. Med .NET så finner NET ut hva slags prosessor du har, og kompilerer programmet på nytt neste gang du starter det, for den prosessoren du har. Endret 4. april 2011 av GeirGrusom Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 (endret) C og C++ er på ingen måte fremtiden. Microsoft prøver å gå bortifra C++ og det mener jeg de gjør lurt i. Det har vel vært en tendens helt siden Borland C++ var en mye bedre kompilator en MS sin C++ kompilator. Micorsoft prøver som mange andre store selskaper å lure oss over på deres plattformer. Skrekk og gru med deres webstandarder som HttpRequest objektet som de selv lagde og gikk bort fra, IEs CSS hacks, IEs manglende DOM compliance etc. En katastrofe for webmastere som har kostet utviklere som gruppe milliarder. Det er hevdet at C++ er neste generasjons "portable" assembler. Jeg er ikke sikker på at .NET eller C# vil fylle samme rolle. Hva hvis du installerer et nytt operativsystem emd 64-bit støtte? Et program kompilert i Visual C++ vil forbli 32-bit helt til du rekompilerer, og du bør ha nyeste versjonen. Vet ikke hvordan det er i Embarcadero's C++ Builder, men om du mener det er C++ avhengig, kan vel det endres i fremtidige versjoner. Jeg personlig ville ikke satset på .NET eller Java. Andre har åpenbart en annen oppfating. Jeg vil titte innom på din C# spill løsning https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1310730 som jeg synes er svært spennende. Kjør på med den. Personlig får jeg ikke tid til å jobbe med C# ASP.NET før jeg får kjøpt meg ny stasjonær Pc og oppgradert Adobe DreamWeaver. Men nå er det tilbake til nettet og LAPP + JavaScript for meg personlig. Endret 5. april 2011 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Det er hevdet at C++ er neste generasjons "portable" assembler. Jeg er ikke sikker på at .NET eller C# vil fylle samme rolle. Nei og godt er det. Men du vet Foundry? For å flytte det fra Windows til Linux kan du bare kopiere hele mappen - ingen rekompilering er nødvendig. Det spiller ingen rolle om det er 64-bit eller 32-bit versjom, det funker på begge to både i 64-bit og 32-bit. Google har gjort slik at en ikke skal bruke noe annet enn Java og deres Dalvik på Android, Apple har sagt at en skal bruke Objective-C på iPhone og iPad, og Microsoft har sagt at en kun kan bruke C# på Windows Phone. Det krever mer jobb for å gjøre akkurat det samme i C++som konkurrerende språk, og nytteverdien av C++ er fallende, ettersom det eneste reelle argumentet er at C++ typisk har generert kjappere objektkode. Nå når Java og .NET har vist seg å kunne konkurrere, faller det argumentet bort. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Iom. Sharepoint så er vel svaret .NET/C#, case closed. LAMP-stacken er mye brukt men kanskje ikke innenfor den forretningssfæren OP retter seg inn mot. Java er også interessant i så måte, men hvis det er mest snakk om Microsoft plattform blir det kanskje ikke så interessant. Lenke til kommentar
highlander Skrevet 5. april 2011 Forfatter Del Skrevet 5. april 2011 Men, nå er vel kanskje ikke overgangen for å forstå .NET etter man eventuelt kan java størst heller(?). Lenke til kommentar
Hieronymus Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Kan du lese Java-kode, så er det iallefall ikke noe problem å lese C#-kode. --- BalleB Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 (endret) Og veldig mange språk er skrevet i C / C++. Ikke før man har brukt C++Builders RAD platform vet man hva man har gått glipp av. Microsoft har alltid prøvd å presse sine egne spesielle standarder på oss og overse andre mye bedre løsninger. Hvor vellykket har de vært med å lansere ikke W3C "complient" browsere? MySQL og Sun Java er nå kjøpt opp av Oracle og folk som sverger til åpne standarder flykter fra de plattformene. Ikke før er en åpen standard kjøpt opp før det står dusinvis av utviklere til å utvikle nye, sikkert i håp om at deres plattform også skal bli kjøpt opp (les slukt av Turannosaures Rex). Svenskene sier at Norge er den siste Sovjet Stat og jeg hevder at vi er dinosaurenes beste tilfluktssted. Her trives de under et høyt prisnivå i et land som vasser i oljepenger. Skal man konkurrere der ute er LAMP / LAPP platformen med flest jobber. Jeg er mer på utenlandske enn norske forum og ser der flere jobbtilbud på LAMP / LAPP plattformen enn på noen annen løsning. Men det er sikker uinteressante jobber for de som er vant til et norske lønnsnivå. Selv amerikanerne selv overser Microsoft mer og mer. Mange like heller ikke Apples proprietære plattformer. Hvorfor skulle jeg velge et språk som er programmert i C / C++ til vanlige programmeringsoppgaver fremfor kildespråket? Trenger jeg å løse avanserte matte / statistikk oppgaver kunne jeg jo brukt Mathematica Matlab Gauss PC Troll PC Give RATS Skal man finne opp hjulet på nytt er C / C++ best etter min mening og personlig foretrekker jeg LAPP til webutvikling . Jeg foretrekker også fuglesang i åpent lende fremfor kanarifugler i bur hos en fuglehandler sammen med plaprende papegøyer og andre støyende arter. Dessuten lukter det også ofte ille inne hos en fuglehandler. Har der ikke deltatt på Microsoft seminarer og observert hvordan de parafymerer møtelokalene? Det er ingen spøk Det tok tid før nordmenn skjønte at Norsk Data utviklet seg i feil retning. Simula ikke kunne konkurrere med C / C++. Simula ble ikke videreutviklet og stagnerte. Selv mener jeg at Simula fortsatt kan brukes til opplæring i OOP og kompilering. La oss ikke ta den diskusjonen på nytt. BETA aldri hevet seg over prosjektstadiet om det var aldri så interessant med sine ganeraliserte klasser / mønstre. Men du vet Foundry? For å flytte det fra Windows til Linux kan du bare kopiere hele mappen - ingen rekompilering er nødvendig. Det spiller ingen rolle om det er 64-bit eller 32-bit versjom, det funker på begge to både i 64-bit og 32-bit. Foundry, hvilken legering er det? Eller kanskje et nytt vaskemiddel eller et gammelt som Ajax? Ikke regn med at alle kjenner de mange løsningene / plattformene / programmene du nevner. Jeg kunne sikkert nevnt mange som du ikke kjenner til som for eksempel det kompakte (under 100 kb om jeg husker riktig) PHP http://ulyssesframewor.sourceforge.net/ ? Når jeg søker på ordet Foundry får jeg mange treff, men antagelig ikke det du tenker på. Er det en av disse: http://foundryframework.com/ http://wargamesfoundry.com/ Noen ganger hadde det vært fint med en lenke om det finnes noe å lenke til. Endret 5. april 2011 av Slettet+9871234 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Takker for interessante og innholdsrike svar. Det jeg kanskje glemte å nevne er at jeg vil holde meg til forståelsen bak informasjonssystemer. Med andre ord, så er .NET eller muligens C++/Java noe jeg kan vurdere. Iom. Sharepoint så er vel svaret .NET/C#, case closed. LAMP-stacken er mye brukt men kanskje ikke innenfor den forretningssfæren OP retter seg inn mot. Java er også interessant i så måte, men hvis det er mest snakk om Microsoft plattform blir det kanskje ikke så interessant. Vi må for all del redde Op fra å gå i den proprietære Microsoft / Oracle saksa. Velg C og forstett veien med C++. Veien blir til mens du går. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 5. april 2011 Del Skrevet 5. april 2011 Iom. Sharepoint så er vel svaret .NET/C#, case closed. LAMP-stacken er mye brukt men kanskje ikke innenfor den forretningssfæren OP retter seg inn mot. Java er også interessant i så måte, men hvis det er mest snakk om Microsoft plattform blir det kanskje ikke så interessant. Vi må for all del redde Op fra å gå i den proprietære Microsoft / Oracle saksa. Ja! for guds skyld redd han fra å jobbe med overlegne utviklingsverktøyer og API-er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå