Gå til innhold

Får ikke det jeg vil ha, ut av et par JBL ND310

Anbefalte innlegg

Heisan!

Har hatt et par JBL ND310(8 ohm) høyttalere en god stund nå, som i utgangspunktet er ganske store. Men til å være så store gir dem ikke det jeg vil ha, så jeg er nødt til å ha en sub ståenes ved siden av dem for å "hjelpe" til. Vil vel være naturlig å si at det er forsterkeren som er problemet, noe jeg også er ganske sikker på.

Har en Onkyo TX-SR608, som egentlig er ganske kraftig(?)

Før det hadde jeg en yamaha (husker ikke type), 5.1 forsterker, 8 ohm og 120w.

Og denne drev høyttalerne mye bedre, og ga mer trøkk når jeg kjørte alle kreftene fra forsterker ut til de to kanalen høyttalerne var på (stereo)

Siden denne Onkyo forsterkeren er på 160w ville jeg tro at denne ga hakke mer enn yamaha, selvom den bare er på 6 omh.

Noen smarte mennesker der ute som har et logisk svar på problemet mitt?

Endret av marcuswaldal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja.. Watt kan jo være så mangt. Hvor mye strøm anlegget evner å gi ut er dog en annen sak. Har jo sett slike jalla-anlegg fra kina, kompakt-greier, der det står at man har hele 1000 watt å rutte med. På tross av alle wattene blir lyden crappy, gitt.. :tease:

Kanskje du kunne testa med en litt mer strømsterk forsterker? Stikk ned på en eller annen hifi-sjappe og se hva de har, og spør om du får låne med deg en til testing.

Lenke til kommentar

Onkyo er jo et, eller det var ihvertfall et godt hifi merke. Som appelsinbrus nevner så burde du nok prøve med en overdimensjonert forsterker og se hvor stor forskjell det er med f.eks 200-250Watt. Etter min erfaring så låter de fleste høytalere best med en overdimensjonert forsterker.

(Som nevnt så betyr også strøm mye og mange har en pussig måte og måle watt på.)

Ps. Noen måler faktisk for lavt også. Min forsterker skal etter papiret levere 2x250watt, men leverer faktisk 2x396watt. (Acurus A250)

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...