Gå til innhold

Forsikring, pakke eller enkeltvis?

OnklD

Anbefalte innlegg

Forsikringer er noe jeg er ganske grønn på, skal flytte til høsten for å studere og regner da med at det virkelig er på tide å tenke på dette.

Har googlet litt å funnet ut at innbo, reise og ulykkesforsikring er lurt.

Har bilforsikring fra før.

Noen som har noen råd om valg av forsikringselskap? Kommer til å studere så har ikke all verdens å rutte med, og som info så er vi 2 (samboerpar), så greit om forsikringen(e) kan dekke begge. Ingen barn eller ansvar for barn foreløpig.

Er pakkeforsikring verdt det, if har for eksempel en:

http://www.if.no/web/no/privat/forsikringer/ifstart-forungdom/pages/ifstart.aspx

Eller er det bedre å kjøpe de enkeltvis?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

If start dekker så vidt jeg vet bare en person. Jeg sleit litt med det i hvert fall i begynnelsen av et samboerforhold når vi skulle ha forsikring første gangen.

Om det lønner seg å kjøpe flere forsikringer fra samme selskap må du nesten se på selv. Jeg anbefaler vanligvis Storebrand eller Gjensidige. I forhold til pris/vilkår.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Som nevnt fra før, dekkes du trolig av dine foreldres innboforsikring fram til du er mellom 24-26 år avhengig av hvilket selskap de bruker. Men dette kan du/dine foreldre finne ut med en telefon til det selskapet de bruker.

Som du nevner har du allerede bilforsikring, noe du bør bruke i ditt søk etter den beste pakken. Du kan oppnå en bedre pris på bilforsikringen ved å pluss på de andre dekningene du trenger. De fleste selskap har samlerabatt som forsikringsløsning.

Ulykkesforsikring er noe du strengt tatt ikke trenger. Bortkastede penger osv. Den ble opprettet for bønder/fiskere og folk som drev med skogsdrift. Om du ser på prisen, gjenspeiles også hvilken risiko selskapet mener dette har. Liten. Det du bør se på om du føler du har råd, er uførekapital med forskuddtering eller uførepensjon. Les mer om dette hos de selskapene som tilbyr dette. Dyrt, men det dekker det man er mest redd for. Tap av inntekt som følge av uførhet.

Reiseforsikringen er på mange måte blitt selskapenes gullkalv i form av at om denne er bra, er det enorm PR/ lim mot kunden. Oddsen er at det er denne forsikringen kundene oftest vil stifte bekjentskap med. God erstatning og behandlig her, er avgjørende. Derfor er denne som regel meget god over alt.

tips:

Bruker du lokalbank, ring å hør med de. De bruker å være mye mer konkurransedyktige på forsikring enn de større selskapene. Dette fordi de har lite kundegrunnlag, kjenner kundene sine og har som følge av dette liten skadeprosent/frekvens. Noe som igjen fører til lavere priser. Har sett enorme forskjeller spes på hus og bil.

Om du ikke har tilgang på/ønsker å bruke en lokal sparebank, ring 5-7 selskaper å spør om tilbud på:

Reise

innbo

Bil

uførepensjon/uførekapital m forskuddtering.

- Hilsen en forsikringsrådgiver BP/PM i en lokalbank. (subjektiv?)

Lenke til kommentar

Jeg og kona har spredd forsikringene utover - noe på grunn av preferanser, og noe på grunn av pris, totalt sett får vi det ikke billigere om vi samler dem.

Vi er medlem i BOB som gir klart billigst innboforsikring på markedet gjennom Tryg.

Som Tekna/NITO medlem blir bilforsikring billigst gjennom Gjensidige.

Reiseforsikring har vi og ønsker vi å ha i Europeiske, rett og slett fordi vi har fått fantastisk god service derfra tidligere, og vi setter pris på tryggheten derfra når vi er ute og reiser.

Medlemsskap i organisasjoner gir så store fordeler at det ikke lønner seg å samle forsikringene for oss.

Lenke til kommentar

Som mange har nevnt, så er du sannsynligvis dekket når det gjelder innboforsikring. Du nevner aldri hvor gammel du er, så derfor er det vanskelig å svare om du er dekket av dine foreldre når det gjelder reiseforsikring. Mange er dekket av sine foreldres reiseforsikring.

Når det gjelder innboforsikring, så vet jeg at mange studentskipnader faktisk har tilbud om akkurat dette. Ulykkesforsikring mener jeg selv er ganske meningsløst, med mindre du\dere har barn, eller andre som er økonomisk avhengige av dere. Eventuelt at dere har større lån, som ikke kan betales av kun 1 person.

Reiseforsikring er for alle studenter alfa og omega. Denne kan brukes (eller misbrukes) på mange måter. Husk den gjelder i det øyeblikket du går ut av huset. Skader du f.eks tennene dine, kan dette dekkes av reiseforsikringen. Legg allikevel merke til at du må i de fleste tilfeller betale en ganske høy egenandel, i tillegg er ikke makspremien så høy. Allikevel er dette en forsikring som er veldig nyttig og ha.

Er mange som anbefaler sider som du kan bruke, og jeg kan med god samvittighet anbefale deg www.forsikring.as

Dette er en enkel gratistjeneste som ikke krever noen forpliktelser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...