Gå til innhold

Stasjonær PC til poker

Anbefalte innlegg

Hei

Har forsøkt tidligere å få hjelp fra forumet for å enten oppgradere min gamle stasjonære pc eller å få hjelp til å bygge en ny. Fått mye bra svar, men jeg må bare innrømme at det ikke har blitt noen av de to løsningene da jeg stort sett bare har blitt veldig forvirret av alle mulighetene rundt oppgradering og bygging :ermm:

Så nå ønsker jeg egentlig bare tips på kjøp av en ferdig bygd stasjonær pc som skal brukes til poker spilling i 95% av tiden. Enkelt og greit. Siste 5% er musikk, film og enkel surfing. Dagens pc er for stor til å passe inn i pulten, bråker infernalsk selv etter oppgraderinger av vifter++ og lagger sjukt mye. Her er spec'en fra Komplett for den stasjonære jeg kjøpte i mai 2008:

Komplett AMD Athlon64 X2

•  
  • Apevia X-Cruiser, Sølv med Vindu, 2x80mm (h,b,d: 43.2x19.7x48.9)
  • Corsair Powersupply 650W Black, ATX/EPS, 120mm Fan, 8xSATA, SLI
  • Asus M3A, AMD 770, Socket-AM2+, DDR2, ATX, GbLAN, PCI-Ex(2.0)x16
  • AMD Athlon 64 X2 6000+ 3.0GHz Socket AM2, 2MB, BOXED m/vifte
  • Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5, Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's
  • PowerColor Radeon HD 3650 512MB DDR2,PCI-Express 2.0, 2xDVI/HDCP/HDMI, 128bit
  • 2x Western Digital Caviar SE16 750GB SATA2 16MB 7200RPM
  • USB2 multikortleser 3.5"
  • 2x Samsung DVD-brenner SH-S202J IDE
  • Creative SB Surround 5.1, 24-bit

Tanken er å beholde denne gamle og koble den til TV'en/ forsterkeren for å bruke den til brenning, dvd/cd lesing og back up/ lagrings PC for filmer, musikk, bilder osv så trenger minimalt med lagringsplass i den nye.

Jeg har 2 stk BenQ 24" skjermer i dag som jeg må kunne koble på, evt fint å kunne utvide til 3 en dag i fremtiden. Det viktigste ellers for meg er at den er grenseløst stillegående, klarer å multitaske bra (dagens lagger bra mye når jeg har 15-20 bord oppe samtidig med Tableninja og Pokertracker 3 (database) -det er spesielt mye lagging om det er flere som ser på via Teamviewer/Skype eller når jeg bruker Camtasia til å spille inn det som skjer på skjermen). Samtidig ønsker jeg at den passer inn i pulten min så maksmål på tower er 40cm høy og 40cm dyb).

Lest litt her om Sandybridge og SSD, men skjønner lite til ingenting annet enn at det er viktig for fremtiden(?) og at mulighetene for å kunne lage raske og stillegående pc'er har økt(?). Egentlig ikke noe jeg ønsker å lære meg mer om, men venter gjerne 1 måned eller 2 om det er noe nytt som kommer som dere mener det er absolutt verdt å vente på (så får jeg heller leve med min bråkete lagge-pc litt til :)).

Maks pris 8,000kr

Har forresten også en Netgear Stora stående som tar dobbel backup av alt, men som fremover kanskje heller kan benyttes som ren lagring rett inn i ny pc for å kutte ut den gamle helt?

Endret av Alexnorge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den her har bra spesifikasjoner og jeg tror den akkurat er mindre enn 40X40. Hvorvidt den er stille eller ikke vet jeg ikke. Vanskelig med å finne PCer mindre enn 40X40. Forøvrig har de en type på Lefdal som er samme med litt andre spesifikasjoner. Du kan evt dra å teste ut den.

Har denne SSD?

Har fått følgende tips av andre hard core poker spillere over dammen og lurer på om det er noen tips i forhold til dette her på Hardware:

You wouldn't need to spend near that, assuming prices in Norway are similar to the prices here. Here's a general idea of what you should be looking to get.

CPU: i5 2500/k - Not really any alternatives here, the AMD chips in this price range come nowhere close in performance.

CPU Heatsink: Coolermaster Hyper 212+ - Cheap, quiet, and will cool significantly more than the stock heatsink.

Motherboard: Any mid range P67 board

RAM: A good 8gb (2x4gb) ddr3 kit - Now, this isn't needed (4gb would be ok), but it fits well within your budget and really doesn't add much to the cost.

Video Card: HD 5770 - This card will support 3 monitors for a pretty reasonable price and would allow you to do a little gaming as well.

SSD: Any 120gb SF-1200 SSD - OCZ Vertex 2, Corsair Force etc.

Power Supply: Any quality/name brand 4-500w psu would be more than enough. Antec, Seasonic, Corsair(mostly rebadged seasonic units) would be the choice brands.

Case: This would really be personal preference but you put a big emphasis on quiet. If you could pick up an Antec P183/P182, that would be ideal. It's an extremely quiet case and very well built. It is a bit on the expensive side for most but you really get what you pay for in a case.

:ph34r: og...

I'm actually working on a big Pooh-bah tutorial for a quiet PC I just put together and it's taking forever. I'm not going to post the whole thing until it's done but if you want an easy recommendation (not quite what I did but close):

Case: Antec Sonata Elite

Dampening: http://www.amazon.com/gp/product/B0040JHMH6

120mm exhaust fan: Noctua P12

CPU cooler: Hyper 212 plus

CPU: Intel i5-2400, or 2500k

RAM: Ripjaws 2x4GB kit, 1333 or better. CAS 8 if you see it cheap, CAS 9 fine

Board: ASUS P8H67-M LE

SSD: 120GB-128GB Vertex 2, or Crucial C300

PSU: Seasonic SS-460FL

DVD: Whatever

The power supply is definitely a luxury here, but very efficient and fanless, so if you want quiet. I actually have a 2nd Noctua fan on the Hyper 212 and tossed the stock one, as was a little louder than I liked.

With just the two Noctua's you can hear a very low-pitched movement of air, but I have them them running full speed for right now as I'm doing Intel Burn In and whatnot. Even at max is relatively (but not totally( quiet. Once I have a better idea of what my temps and everything look like under constant load I'll back them off. It looks like I have a lot of room to spare with these.

A P182 would be a better case, but they're harder to find and they're on the 183 which I don't like so much. Just as a side note, the Sonata Elite looks pretty sharp in person and I've had similar cases before. The blue power light up front is perfect - not too bright or weird. I've never liked the front doors but it's grown on me a bit and looks good closed.

That's right you're looking to run 3 monitors. There are fanless GTS 430s out there pretty cheap you could use, you get a fanless 450 and add stuff you may have to adjust PSU plans

Really it's a question of how quiet/how much you want to spend.

:thumbup:

Endret av Alexnorge
Lenke til kommentar

Fractal design R3 er nok et lurere valg her i Norge, den er billigere og bedre enn P183 også. Grunnen til at de over dammen ikke nevner denne er fordi dette kabinettet må importeres og koster derfor langt mer enn P183 og er vanskelig å finne.

Med mindre du skal overklokke, kan du likegodt kjøpe et H67-hovedkort til rundt 700 kr.

i5-2500 om du har råd, i5-2300 om du vil spare penger, begge er gode multitaskere med fire kjerner. 1400-1600 kr

Stock-kjøler er god nok når du ikke overklokker, i tillegg er den en av de stilleste kjølerene som finnes.

Ellers er tipsene du har fått meget gode, det er ikke så mange andre forskjeller på markedet her i Norge, bortsett fra priser og tilgjengelighet på Fractal Design.

Lenke til kommentar

Har Define R3 selv og er meget fornøyd, men dette kabinettet er større enn 40x40 cm.

Har du prøvd en ren installasjon av Windows?

Jeg har ikke spilt mye nettpoker, men kan ikke skjønne at du skulle trenge en så kraftig cpu som i5 2500k til det. 2500k versjonen er også beregnet for overklokkere. Jeg ville snekret sammen et 4-kjerners AM3 oppsett med en god ssd og et middels grafikkort fra ATI.

Lenke til kommentar

Det er absolutt ingen grunn til å betale mer enn 4-5000 kroner for en PC som skal brukes til poker.

Hvis du skal se filmer i 1080p trenger du en PC til rundt 5000, men du kan helt sikkert få en enda billigere hvis du ser DVDer eller 720p filmer

Lenke til kommentar

Det er absolutt ingen grunn til å betale mer enn 4-5000 kroner for en PC som skal brukes til poker.

Hvis du skal se filmer i 1080p trenger du en PC til rundt 5000, men du kan helt sikkert få en enda billigere hvis du ser DVDer eller 720p filmer

Om du hadde prøvd å kjøre 20 instanser med poker samtidig som du skulle tatt opp med Camtasia (som forøvrig er minst like hardt som FRAPS) ville du kanskje gått på en smell om du skulle prøvd å kjøre dette på en PC for 5000 kr.

Trådstarter her trenger en firekjerners prosessor, og han vil faktisk kunne dra nytte av en i7 også vil jeg tro, med tanke på hvor mye multitasking han skal gjøre

Lenke til kommentar

Om du hadde prøvd å kjøre 20 instanser med poker samtidig som du skulle tatt opp med Camtasia (som forøvrig er minst like hardt som FRAPS) ville du kanskje gått på en smell om du skulle prøvd å kjøre dette på en PC for 5000 kr.

Trådstarter her trenger en firekjerners prosessor, og han vil faktisk kunne dra nytte av en i7 også vil jeg tro, med tanke på hvor mye multitasking han skal gjøre

5000 er kanskje i billigste laget, men som kjent bestemmer skjermkortet mye av prisen på en PC, og det er ingen grunn til å smelle til med et GTX 560, når et 5750 vil gjøre samme nytten til nesten en tredjedel av prisen. Er også ganske sikker på at en low-end firekjerners CPU vil gjøre samme nytten når det gjelder opptak, da opptak til en annen harddisk gir de beste resultatene.

Lenke til kommentar

Jeg bruker denne her som jeg kjøpte for noen mnd siden.

http://www.elkjop.no/product/data/stasjonar-pc/PAP6769SC/hp-pavilion-p6769sc-stasjonar-pc

Funker utmerket for meg, ikke noe lagging eller noe problemer what so ever.

Jeg spiller vanligvis bare opp til 12 bord med TN og HEM, men kan ikke tenke meg at det skal gjøre noe foskjell. Har prøvd opp til 24 bord helt uten problemer/lagging osv.

Jeg er grønn på data, det finnes ikke snev av datanerd i meg, så mine meninger er ukvalifiserte, men såvidt jeg har forstått trenger man ikke mye kapasitet eller hva faen det heter for å spille mange bord. Vet ikke med camtasia/teamviewer, har ikke brukt de noe særlig.

Problemet mitt er derimot skjermene, jeg spiller også på 2 benQ 24 tommers, men syns det er altfor lite. Jeg skulle gjerne hatt to 30 tommere, men det virker som prisene rykker kraftig opp over 24 tommer etter det jeg har undersøkt. Tar med glede imot tips til billige 30 tommere, nye eller brukte.

Lenke til kommentar

Da har jeg brukt alle hint og tips herfra og fra mine internasjonale poker+pc venner og satt sammen følgende pakke. Inspill? Er det noe som krasjer?

Case Fractal Design Define R3 Titanium Grey

Motherboard Asus P8H67-M LE

CPU Intel core i5 2500k 3,30ghz 6mb S-1155

CPU Heatsink Coolermaster Hyper 212 plus

RAM Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 8GB, CL9

SSD Crucial C300 128 GB 2,5''

Power supply Cooler Master Silent Pro Gold 600W PSU

DVD Samsung DVD±RW Burner, SH-S223C

Totalt 7176 fra komplett.no (vil sjekke rundt for bedre priser)

Har i utgangspunktet droppet Video card da jeg har fått tilbakemeldinger på at man fint kan kjøre 2 skjermer på det innebygde i denne pakken. Stemmer det tro?

Takk alle sammen så langt.

Endret av Alexnorge
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...