Lilla99 Skrevet 2. april 2011 Del Skrevet 2. april 2011 En butikk har budsjettert med følgende salgsinntekter inklusive mva i april, mai og juni: April kr 567 000 Mai kr 661 500 Juni kr 819 000 Beregn den budsjetterte innbetalingen fra kunder i juni under forutsetning av at a) Alt salg skjer per én måned b) Alt salg skjer per 45 dager c) 20 % av salget skjer kontant, og resten per én måned d) 25 % av salget skjer per 15 dager, og resten per 45 dager Forutsett at salg og innbetaling fordeler seg jevnt i tid, og at det er 30 dager i alle måneder. Den første klarer meg, men det er kun et eksempel i boka, og jeg vet ikke helt hvorfan jeg gjør de andre. kan noen vise? Lenke til kommentar
valentino Skrevet 2. april 2011 Del Skrevet 2. april 2011 Tror du må ta en forutsetning om at salget er helt jevnt fordelt innenfor en måned da det ikke står noe annet. Jeg forutsetter også at det er salg 7 dager uken. Du sier at du klarer a) så da hopper jeg over den. b) Det salget du har 01. april blir innbetalt 45 dager etterpå. Dvs. ca 15. Mai. Salget du har 15. april blir innbetalt ca 30. Mai. Det vil si at alle salg mellom 01. og 15. april blir innbetalt i mai. Bare å fordele salget over datoer og telle videre så finner du ut hvor mye av innbetalingene som kommer i Juni. c) Dette betyr selvsagt at 20% av salget blir betalt umiddelbart. Resterende blir betalt etter en måned. Av salget du har i April blir ca 113000 betalt inn i april, resterende i mai, osv. d) Her kan vi si at av salget i tidsrommet 01. april til 15. april blir det innbetalt ca 142000 i april, resterende i mai. Videre vet vi at salget mellom 15. april og 15. mai fordeler seg med 25% innbetaling i Mai, og resterende i Juni. Håper dette hjelper. Forresten meget god innsats å sitte med dette på en lørdag. Lenke til kommentar
Lilla99 Skrevet 2. april 2011 Forfatter Del Skrevet 2. april 2011 Tusen takk skal du ha! Nå hjalp du meg godt. Jeg sitter med skolearbeid nesten hver dag hele uka, men akkurat den økonomien og budsjetteringen låser jeg meg fast med. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå