Gå til innhold

Hvordan stiller man shutter speed på Nikon D90?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har Nikon D60, det er kanskje likt? i M-modus kan du stille både lukkerhastighet og blender. I A-modus stiller du blenderåpning (f-tall) stort tall betyr liten åpning. I S-modus stiller du lukkerhastighet. Sett programvelger på S og drei på kommandohjulet. Lukkerhastighet vises på infoskjermen.

For å få alt automatisk må du stille på P (Program auto)

Endret av Nikona
Lenke til kommentar

RTFM

Og det betyr?

-----------

Bildet blir mørkere når jeg tar shutter speed til 1000. Er jeg innpå riktig instilling? Ser ut som Iso veriden også stiger, for jo høyere jeg tar shutter speeden ( Hvis det er det jeg stiller på), jo mer kornete blir bildet.

Lenke til kommentar

Ja - kortere lukkertid gir helt korrekt mindre lys. Sånn fungerer det. Så skal du kompensere med å bruke høyere ISO eller større blender - når det er mindre lys så blir det mørkere hvis du ikke endrer på noe annet samtidig.

Jeg vil sterkt anbefale å lese guiden om lukkertid, blender, ISO og litt til for å forstå konseptene. Les også andre poster i tråden - har selv skrevet et par her.

Siterer meg selv derfra i denne tråden:

Hele poenget er at objektivet åpner seg med en bestemt åpning i et bestemt tidsrom og slipper lys inn på sensoren, som er innstilt til å ha en bestemt lysfølsomhet.

Blender er hvor stor åpning objektivet åpner når det slipper lys inn gjennom til sensoren. Angis i blendertall (som er et forhold mellom åpning i mm og objektivets brennvidde i mm).

Mindre tall er større blender (større åpning): jo mer lys og jo mindre dybdeskarphet.

Større tall er mindre blender og mindre dybdeskarphet. Jo større tall, jo mindre lys og jo større dybdeskarphet.

Lukker er hvor lenge objektivet holder objektivet åpent for å slippe lys inn på sensoren. Kan være et tidsrom fra 1/4000s eller mindre, og til flere sekunder, minutter eller timer.

Mindre lukkertid: Jo mindre lys, men jo mindre betyr bevegelse av kameraet eller motivet for uskarphet.

Lenger lukkertid: Jo mer lys, men hvis kameraet eller motivet beveger seg i løpet av eksponeringen blir bildet utydelig.

ISO er hvor lysfølsom sensoren er satt til å være - om den skal kreve mye lys men gi lite støy, eller om den skal klare seg med lite lys men ha mye støy.

Lav ISO: Jo mer lys krever sensoren (ved å øke lukkertid eller ha større blender) for at det ikke skal bli mørkt, men jo mindre støy er det i bildet.

Høy ISO: Sensoren behøver ikke så mye lys for å gi bilde, men har mer støy.

Med innstilling "1000" har du lukkertid 1/1000s - en veldig kort lukkertid som gjør at du skal opp i ISO eller kompensere på annen måte for at det ikke skal bli for mørkt.

RTFM kan du lese hva betyr her. Bruksanvisningen er alltid et godt sted å starte.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

RTFM

Og det betyr?

Eit akronym for ein uhøfleg måte å seia "les bruksanvisninga" på engelsk. :)

Redigert: Såg ikkje slutten på posten din, Trondster, før eg hadde posta min post.

Endret av Asbjeurn
Lenke til kommentar

RTFM - Literally "Read The F**king Manual"; a term showing the frustration of being bothered with questions so trivial that the asker could have quickly figured out the answer on their own with minimal effort, usually by reading readily-available documents. People who say "RTFM!" might be considered rude, but the true rude ones are the annoying people who take absolutely no self-responibility and expect to have all the answers handed to them personally.

http://www.urbandictionary.com/define.php?term=RTFM

Endret av ET!
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...