Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Åpne porter som ikke er åpne

Anbefalte innlegg

Sitter med en Netopia 3357W router, jeg har tilgang til full telnet på den og har satt opp den eksterne porten 80 til å route til port 80 på serveren min. Serveren min har ingen kjørende brannmur, så jeg vet at det ikke er problemet, iptables er helt åpen. Allikevel så klarer jeg ikke å koble til hjemmesiden utenfor mitt eget hjemmenettverk.

Jeg hadde samme problemet med ssh serveren min, men der slapp jeg unna med å bruke en annen port en 22, men når det gjelder webserveren min vil jeg helst ha den på 80.

Noen med mening om hva som kan ha skjedd?, eller hva som må gjøres for å få det til å fungere?

Endret av Karlfk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmmm, jeg husker ikke om dette gjelder akkurat Netopia3357W (lenge siden jeg jobbet med det) - men mange rutere har innebygde tjenester som allerede bruker disse portene - og må disables eller flyttes til en annen port for at dette skal fungere.

Det beste rådet jeg kan gi deg er å kontakte din ISP. Problemstillingen vil være kjennt for dem - og de vil ha mer oppdatert informasjon om det enn meg. I ISPen jeg jobbet før hadde vi masse ferdigskrevne guider for hvordan slike ting ble gjort for de forskjellige ruterene.

-Stigma

Lenke til kommentar

Hmmm, jeg husker ikke om dette gjelder akkurat Netopia3357W (lenge siden jeg jobbet med det) - men mange rutere har innebygde tjenester som allerede bruker disse portene - og må disables eller flyttes til en annen port for at dette skal fungere.

Virker ikke som det er det på denne. Har funnet ut at det er satt opp brannmur på routeren, men der skal også porten være åpnet.

Det beste rådet jeg kan gi deg er å kontakte din ISP. Problemstillingen vil være kjennt for dem - og de vil ha mer oppdatert informasjon om det enn meg. I ISPen jeg jobbet før hadde vi masse ferdigskrevne guider for hvordan slike ting ble gjort for de forskjellige ruterene.

Kan ikke si jeg fant noe godt på nettsidene i hvertfall, men netopia har gode guider på egne sider, men ser ikke ut som det å åpne alle porter (gå utenfor brannmuren) hjelper det heller, så det kan være det er stopp enda tidligere i systemet.

Lenke til kommentar

Ah, ja nå huker jeg hvordan ruteroppsettet på denne var (hos NGT ihvertfall).

Du må forwarde både via NAT, og i filter settet (brannmuren i praksis). Etter det skal ikke port 80 være noe problem. Har kjørt webserver bak en slik ruter før. Andre ISPer kan muligens bruke andre oppsett dog.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...