Gå til innhold

20Krone mynt Kval 0/01

Anbefalte innlegg

Jeg har her en annonse foran meg på pc-skjermen om en 20kr mynt fra 1875: 20krone mynt

Det jeg ikke forstår er hva "Kval. 0/01" som det står i overskriften, betyr?

Og hva er 5 SP? Er dette et annet ord for 20-kroning på den tiden?

Takker for svar på forhånd :tease:

Endret av screenman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mynter som samlerobjekter prisvurderes ut fra kvalitet og sjeldenhet (årgang).

Kval. 0/01 = er kvalitetsbetegnelse, Mynten ligger mellom 0 og 01 i kvalitet (lite slitasje/skader.

I 1875 hadde Norge nettopp byttet fra Spesidaler til kroner. De første årene hadde mynter begge betegnelser, både kroneverdien (20 kroner) oo Spesidaler (5 Spd). Ettersom verden fortsatt hadde gullstandard var dette en gullmynt. Gullinnhodet er også oppført på mynten.

Lenke til kommentar

Mynter som samlerobjekter prisvurderes ut fra kvalitet og sjeldenhet (årgang).

Kval. 0/01 = er kvalitetsbetegnelse, Mynten ligger mellom 0 og 01 i kvalitet (lite slitasje/skader.

I 1875 hadde Norge nettopp byttet fra Spesidaler til kroner. De første årene hadde mynter begge betegnelser, både kroneverdien (20 kroner) oo Spesidaler (5 Spd). Ettersom verden fortsatt hadde gullstandard var dette en gullmynt. Gullinnhodet er også oppført på mynten.

Ok. Takk :D

Har du/noen forslag til en nettside hvor det finnes en oversikt over hva disse kvalitetgreiene? Hvilket tall f.eks "veldig dårlig slitasje" har? :D

Lenke til kommentar

Et lite raskt søk på nettet:

http://www.myntogseddel.no/kvalitetsvurdering-av-mynter.php

EDIT: Dessverre er det mange norske mynter på markedet som er forfalskninger (laget i Kina). Det er van skelig å skille forfalskninger fra ekte mynter. Det skilles også mellom samtidige forfalskninger (for å bruke mynten som betalingsmiddel) og nyere forfalskninger beregnet på å lure samlere. Denne type forfalskninger er desverre nokså vanlig og omsatt i Norge.

Endret av PerB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...