Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Selvbygget PC, "gråskjerm" etter random oppetid

Anbefalte innlegg

Bygget Pappa-PC for et års tid siden, og har slitt med at den går i "gråskjerm" etter en viss tid, fra kanskje en halv til et par timer. Det kan være både når den står idle, eller mens den brukes. Har heller ikke funnet noen sammenheng om det er visse programmer som kan trigge det.

Skjermen viser bare grå/hvit farge, maskinen reagerer ikke på mus/tastatur. Ikke antydning til at den jobber hardt i bakgrunnen heller. Har oppgradert skjermdriver et par ganger uten hell. Nå er det kommen enda en ny siden sist jeg prøvde, har ikke helt trua, men skal prøve den før jeg gjør noe drastisk.

Trenger litt innspill på hva som kan testes, evt hvordan. Har til nå tenkt at det enten er bugs i noen drivere eller at det er (no)en fysisk(e) komponent(er) som streiker. Jeg har heller ikke klart å framprovosere feilen.

Specs:

HK: ASUS P6T Deluxe V2

CPU: Intel Core i7 920 2,66Ghz" "8MB, BOXED m/vifte 4,8GT/sec CPU (kjøpt på microplex, muligens denne.

RAM: Corsair Dominator DHX+ DDR3 1600MHz 6GB

GPU: ASUS Radeon HD 5770 1GB GDDR5

SSD (OS): Corsair SSD Performance P64 2,5" 64GB

HDD (lagring): Western Digital 640GB S-ATA II Green Power 32MB cache 7200RPM

PSU: MIST, 650W, avtagbare kabler, rev.4

Om det har noe å si, kjølere kjøpt fra microplex:

CPU: Noctua NH-C12P SE14 CPU Kjøler, 140mm Fan, 1200RPM, 19,6 dB(A)"

GPU: Thermalright GPU-kjøler "HR-03 Rev..A", For ATI/NVIDIA skjermkort (påmontert 92mm vifte)

Takker for innspill!

Endret av Finholt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok et driverproblem med skjermkort etter hva jeg leser. Det jeg ville prøvd: oppdater til nyeste BIOS på hovedkort, formater PCen, og legg inn nyeste driver på skjermkortet (last ned fra ATI.com). Jeg har vært borti at det å oppdatere fra eldre driver til nye drivere på ATI-kort har vært problematisk, men det er en stund siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...