Gå til innhold

Forsvarets kuleste stillinger?

Anbefalte innlegg

Har etter juni måned utført min verneplikt som stormersoldat i panserbataljonen, og ska nå et år til b.l.a. Sør-Korea, Thailand, Brasil og USA for å bruke et år på å dyrke kampsport lidenskapen min. Eg er ganske ekstrem av meg og elsker action og adrealin og er ganske godt trent.

Vurdera kansje å forsette i forsvaret hvis eg ikke overlever fighter buisnessen i USA, men vil da ha en enda kulere jobb enn stormer. Helst en plass der eg får brukt kampsporten min. Tenkt litt på livvakt, mitraljøse på helikopter, spesial jeger (men kansje ikke siden eg ikke er verdens lykkeligste i felt uten mat, søvn og kald som fæææn). Liker å få trent kver dag og ha et skikkelig kosthold, nærkamp, skyting, og kunne godt tenkt meg ut i krig hvis det kreves av stillingen. Skulle egentlig med stormerne nå etter jul, men forsvars sjefen kuttet det pga overbelastning på hæren di siste årene og masse bla bla bla...anyways..

Ka er forsvarets kuleste stillinger???

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forsvarets "kuleste" stilling ja...spørs jo hva du interesserer deg for da? For noen kan kokk på kystvaktsskip være like "kult" som det er for andre å være spessialjeger.

Høres ut som jegertjeneste er noe for deg spør du meg, om du er så fysisk skikket du sier du er ;)

Lenke til kommentar

Holdninger og motivasjonen rimer ikke helt i mine ører her, men forsvaret finner på mye rart. Legger det til side. Så vidt meg bekjent deltar ikke norge i så mange skarpe oppdrag. Du får melde deg til ISAF, hvis du vil ha action. Ellers er det vel øvelse, rutiner, og papirmøller i moderlandet. Du har jo også MJK, og det "ypperste" FSK. Usikker på hvordan man blir en av de sistnevnte.

Lenke til kommentar

Du får kanskje ikke bruk for kampsporten sånn uten videre (det finnes noen krav marga instruktører), men god fysikk kommer godt med. Du må nok regne med å til tider sove lite, fryse og være skrubb sulten. Om du vil prøve deg som fallskjermjeger evt marinejeger eller fsk, må du regne med at du går ned mange kilo og mye masse i bare forsøket på å komme inn.

Har du mulighet til å "bulke" i tjenestetiden så har du som regel en slækk tjeneste.

Man kommer uansett ikke noensteds gratis. Å flekse litt muskler og henvise til kampsportegenskaper hjelper lite. Du må vise at du takler press og ekstreme situasjoner om du ønsker å gjøre noe ekstremt i forsvaret.

Ellers så kan du jo alltids prøve deg i fremmedlegionen =)

Lenke til kommentar

Jeg tjenestegjorde 11 måneder som vaktsoldat i Elverum. Ikke den kuleste eller råeste stillingen men jeg kom inn i et lite kompani som hadde det kravet at du skulle gå birkebeineren fra Rena til Lillehammer for å få symbolet deres, nemlig birkebeineren.

Veldig artig opplevelse og hadde det beste året i livet mitt selv om det ikke var mye å gjøre.

En kul stilling er vel falskjermjeger. :)

Lenke til kommentar

Eg er stormer med panserbataljonen, da året er over har vi hatt rundt 100 dager i felt, der halvparten er i knæppers. Eg var og med på fallskjermjeger opptaket i fire veker før eg ble sendt til nord. Var flere grunner til at eg ga fra meg muligheten, som eg angra litt på, men samtidig, trur ikke helt at jegertjeneste er noe for meg, blir skikkeli deppa kver gang eg kommer heim fra en øvelse og går ned 10 kg i benk kver jææævla gang!! så er litt skeptisk til det meste av jegertjenesten.

Men for all del, kom med alt dere har av tips og stillinger:)

Lenke til kommentar

likte den, men da må eg ha erfaring fra utlandet, hvilke tilsier at eg mest sannsynlig må være to år til i TMBN elns, med mindre eg melder til luftvåpenets vakt og sikring for å reise ut rett etter jul... Men vakt og sikring er ikke noe for meg, så det utgår.

Lenke til kommentar

Okay, du er snart ferdig med førstegangstjenesten i Pbn. Du skal ett år på reise hvor du skal praktisere kamsport. Når du kommer tilbake vil du ha den kuleste tjenesten i Forsvaret? Men du liker ikke å gå uten søvn, uten mat, være kald eller å gå ned i benkpress etter felt?

Da tror jeg egentlig du har lagt lista sjæl! Du får finne deg en adm-stilling.

Lenke til kommentar

Du må få stilling som befal og da kan du sikkert be om å få den stillingen, og med den erfaringen du gir uttrykk for å inneha vil du nok få den stillingen. Kan sikkert be søskenbarnet mitt hvordan han fikk det til om du ønsker det.

Lenke til kommentar

Det de fleste legger i "Forsvarets kuleste tjeneste" er som regel mye felt, og mye felt innebærer hating. Når du selv utelukker dette, så lurer jeg da på hvilken tjeneste du kunne tenke deg? Du nevner nærkampinstruktør. For å bli dette må du gjennomføre intstruktørkurs. Man har ikke lov til å undervise i nærkamp uten dette, uavhengig av kampsportbakgrunnen din.

Jeg setter også et lite spørsmålstegn ved holdningen din, utifra innleggene dine. Men hey, jeg kan ta feil, og du har en god holdning.

Endret av HOK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...