Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[LØST]Bios trøbbel ved oppstart / restart.

Anbefalte innlegg

Hallais.

Så, nettop satt sammen en ny pc, ved startup så får jeg beskjed om å trykke f1 for bios setup.

Det gjør jeg, velger default / normal ( prøvd begge to ).

Jeg får dermed beskjed om save - restart, dette gjøres, så vil ikke maskinen skru seg på igjen, den starter, at suser og går i ca 2sek, så slutter det.

For å starte maskinen igjen så må jeg resette bios, så er det samme reglen, igjen.

Specs -

I5 SB 3,30ghz.

4gb Corsair dd3 XMS3

650w Corsair TX650

1tb samsung spinpoint f3

Asus P8P67 Rev 3

Jeg setter stor pris på rask hjelp.

Endret av H4nk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres ut so mdet er noe som settes feil i default instillingene som en av datadelene dine ikke tåler instillingene for. Mange kort har funksjoner for å redde deg fra en situasjon der maskinen ikke starter pga. bios instillingene er feil (og du i så fall måtte resatt CMOS for å få start igjen) - det er mulig det er noe sånt som kicker inn.

Jeg ville tatt en update på BIOSen dersom det finnes en update, da det ofte hjelper med å øke kompatabilitet og fjerne slike bugs.

-Stigma

Lenke til kommentar

Dette kan jo være så mangt. Et desperat forslag er å prøve med kun en minnemodul (dersom du har 2x2GB og ikke 1x4GB).

Du har skrevet at du har Asus P8P7 rev3, kan du dobbelsjekke dette? (tror du har skrevet feil)

http://www.asus.com/...KyCKlQ4oSEtSu5m

Hvis du har 'plain' P8P67, så har det kommet bios update 1401, for ca 14 dager siden:

Version 1401

asus_download_arrow002.gif DescriptionP8P67 1401 BIOS

1. Increase Hardware Compatibility

File Size2.45 (MBytes)

2011/03/18 update

PS: Et tips er å oppdatere emnefeltet slik at det forteller noe om problemet ditt. Er vel også en av mange regler for posting på forumet.

Lenke til kommentar

Ta en titt på driver cd'en som var med hovedkortet ditt. Asus har hatt et program der som tillater å oppdatere bios fra Windows, men er usikker på om de fortsatt har det.

Mener også at man skal kunne oppdatere bios fra hardisk/cdrom/minnepenn, når man er inne på 'bios settings'. Om de ikke har slutta med dette også :D.

Lenke til kommentar

Heisann.

Er det noen mulighet for å update bios via windows?

Jeg har nemlig ingen minnebrikker eller slikt for øyeblikket.

De fleste produsentene har update programmer via windows nå ja. Jeg husker ikke på stående fot om spesifike Asus har det - men det finner du fort ut om du går inn på deres suider under support for din hovedkortmodell.

-Stigma

Lenke til kommentar

Har gått igjennom og instalert alt fra CDen i fra hovedkortet.

Ja, de har hatt det, bupdater, men av en eller annen grunn så funket ikke denne for meg, pga feil OS ( den lo under win7 64-bit, men fungerte ikke )

Jeg har ikke tillgang på noen CDer eller minnebrikker for øyeblikket.

Alt funker fint når jeg får bootet, men det blir irriterende å måtte restarte bios for hver boot / reboot.

Setter pris på hjelpen deres.

Lenke til kommentar

Utdrag fra BIOS manualen til P8P67:

"

Asus update utility

-This utility is available in the support DVD that comes with the motherboard package.

...

-Launching ASUS Update

-Update -> ASUS Update

-Update -> Update BIOS from Internet, and then click next.

"

Lykke til :D

Lenke til kommentar

Ut i fra det jeg kan se, så er det problemer med å installere "AI Suite II" fra cd/dvd'en. På download siden til ASUS/hovedkortet ditt, så bør du finne 'AI Suit II' samt 'AI Suit II Pather'. Dette ligger under 'Utilities'.

Endret av Hareide
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...