St€rk Skrevet 1. april 2011 Del Skrevet 1. april 2011 Hei, en venn av meg skal leie "stol" hos en frisør. Dette betyr at hun i prinippet driver en selvstendig enmansforetak og leier lokale i form av en stol. I kontrakter for leie står det at hun skal betale en sum pluss moms. Er det noen som vet om man må betale moms på husleie? Trodde ikke det. Er det et untak fordi leietageren jobber innefor service-næring, og må derfor betale moms, også på husleie? Takk. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 1. april 2011 Del Skrevet 1. april 2011 Helt ærlig synes jeg at definisjonen av det som et lokale er litt tvil som, jeg tror utstyr er mye nærmere sannheten. Og om det er mva så kan hun jo trekke det fra på "andre siden" hvis hun har høy nok omsetning... Lenke til kommentar
St€rk Skrevet 1. april 2011 Forfatter Del Skrevet 1. april 2011 (endret) Vel, det er jo faktisk et lokale, bare at du leier det til en person. Se på det som om du leier ut 2 kvadratmeter. Grunnen til at man sier "stol" er jo heller tvilsom, for det er jo egentlig bare en del av en eiendom der en frisør kan ha sin stol mot betaling. Er jo ikke mye en tjeneste. Pluss, man er jo total uavhengig av salongen ellers. Man driver sin egen bedrift og leier av eieren av lokalet der du har din egen stol. Hvorfor skal man betale merverdiavgift på det? Endret 1. april 2011 av St€rk Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 2. april 2011 Del Skrevet 2. april 2011 Ja, hun må nok betale mva på lik linje som personen som leier ut stolen må fakturere mva. Sansynligvis vil jeg tro at vennen din har en omsetning på over 50.000,- i året så hun kan trekke fra mva i sitt mva-regnskap. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 2. april 2011 Del Skrevet 2. april 2011 Selve stolen er driftsmiddel som i dette tilfelle er leeiobjektet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå