Gå til innhold

Corsair H50/70 vs Luftkjøling


J-nome

Anbefalte innlegg

Ok så siden Corsair kom ut med Hydro serien sin har jeg sett mange si: "endelig enkel og grei vannkjøling til en overkommelig sum". Folk sier den ser kul ut og må derfor være bra. Men er det virkelig slik? Skal i denne tråden prøve å skape litt diskusjon rundt Hydro serien og om den virkelig er et bedre alternativ til luftkjøling og evt hva bedre alternativ er. Jeg starter diskusjonen og vil gjerne ha inspill og erfaringer fra dere.

 

Kategoriene jeg håper å få litt grunnlag for er Pris, Kjøleevne og Lyd.

 

Tester:

Test 1 - kjøling: overclockersclub.com

Stock Intel = [i7 920] Idle 33'c Load = 71'c

H70: [i7 920] Idle = 27'c Load = 46'c

Beste Konkurent:

Noctua NH-D14: Idle = 25'c Load = 41'C

 

Test 2 - Kjøling: Guru3d.com

Stock Intel: Idle = 60'c Load = 81'c

H70: [i7 920] Idle = 34'c Load = 54'c, [i5 750] I=31'c L=50'c [coreduo 8500] I=33'c L=47'c

Beste konkurent:

Xigmatek Thor's Hammer: [i7 920]Idle = 33'c Load = 56'c [i5 750] I=33'c L=50 [coreduo 8500]I=31'c L=46'c

 

 

Test 3 - Kjøling:tomshardware.co.uk

stock Intel: I=41'c L=74'c

H70: I=21-25'c L=38-47'c (ulike vifte og kontroll settinger)

Beste konkurent:

Prolimatech Megahalms: I=23-25'c L=37-38'c (Prolimatech megashow ikke i prislisten)(ulike vifte og kontroll settinger)

 

 

Test 4 - Støy:tomshardware.co.uk (NB!: Samme setup som test 3)

Stock Intel: I=34,6dB L=39,9dB

H70: I=37,9-57,9dB L=45,6-57.3dB (ulike vifte og kontroll settinger)

Konkurenter:

Prolimatech Megahalms: I=35,4-35,8dB L=40,1-41,6dB (ulike vifte og kontroll settinger)

Noctua NH-D14: I=33,3dB L=36,7dB

 

Prisklasser:

Corsair H70: 700-1100 kroner Grunnlag.

Prolimatech Megahalms: Prisklasse: 400-500Grunnlag

Xigmatek Thor's Hammer: Prisklasse: 350-520 Grunnlag.

Noctua NH-D14: Prisklasse: 650-850 Grunnlag

 

Det ser ikke ut som at Hydro serien er dårlig, men samtidig ser det ut som at man kan få like god og bedre både på kjøle og lyd aspektet til en billigere penge ved å velge luft kjøling.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en Noctua dh-14 som jeg kjører på 1200 RPM på en i5-2500k prosessor. Det jeg har merket så langt;

 

- Veldig lite lyd. Skal nevnes at jeg har alt inne i et Fractal R3 kabinett, men jeg klarer knapt å høre maskinen over tastetrykkene på tastaturet mitt.

- Uten overklokking så når prosessoren min 45-50 grader under stresstester hvor 95% av prosessoren er under tortur. Under idle ligger de forskjellige kjernene rundt 28-34 grader.

- Utseende? Synes den er tøff jeg, men det spiller jo ingen rolle siden jeg ikke kan se den.

 

Kjøpte den fra Dustinhome, var rundt hundrelappen billigere enn Corsair H70 og har fungert upåklagelig.

Endret av Montseur
Lenke til kommentar

Viftene skal hente friskluft fra utsiden av kabinettet og vil ergo blåse innover i kabinettet. Dette ifølge Corsair selv ihvertfall. Man bør i så tilfelle helst ha noen vifter i topp som man setter som exhaust, eller i verste fall noen foran i kabinettet.

 

Jeg tviler på at forskjellen vil bli stor hvis man setter radiatorviftene til å blåse ut istedet såfremt man ikke har et hett skjermkort uten exhaust.

 

Jeg har hatt H50 i push/pull, noe som fungerte helt greit. NH D-14 var dog mye bedre, så sett bort fra at det hele ser noe vakrere ut med en liten snerten vannkjøler så foretrekker jeg gode luftkjølere. Tempen sank også mye saktere på H50 enn med en god luftkjøler. Makstemp tok også lengre tid å oppnå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...