Jonki Skrevet 15. juli 2003 Del Skrevet 15. juli 2003 hvordan kan jeg sette opp en dns server? f.eks jeg lager et game i f.eks Diablo2 EXP og jeg vil at kameraten min (som laner med andre) skal joine mitt game. andre har prøvd å connecte til mitt game via dns ip uten hell. jeg sitter bak sdsl modem -> router -> switch -> min pc men åssen isåfall fikse dette problemet? har 2mbit fra songnetworks med fast/statisk ip på forhånd takk vennlig hilsen fra en ivrig nybegynner :wink: Lenke til kommentar
Domino Skrevet 15. juli 2003 Del Skrevet 15. juli 2003 hum.. skjønner overhodet ikke hva du er ute etter, men det har ingenting med DNS-servere å gjøre Lenke til kommentar
WeeR Skrevet 15. juli 2003 Del Skrevet 15. juli 2003 Tror nok ikke dette har noe med DNS å gjøre nei.. men det er nok heller regler du må sette opp i switchen.. så jeg ville råde deg til å koble deg opp mot den og sjekke om du finner noe interessant Lenke til kommentar
Domino Skrevet 15. juli 2003 Del Skrevet 15. juli 2003 har nok ingenting med switchen å gjøre heller... regner med du har sdsl modem med innebygd router. Mulig må du må sette opp NAT i denne (noe jeg desverre ikke kan hjelpe deg med) Lenke til kommentar
Domino Skrevet 15. juli 2003 Del Skrevet 15. juli 2003 Det er forresten ganske vanlig at man ikke kan hoste games bak DSL-routere.. skal gå bra å joine dog. Lenke til kommentar
Jonki Skrevet 15. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2003 men hva er NAT isåfall? Lenke til kommentar
Domino Skrevet 15. juli 2003 Del Skrevet 15. juli 2003 Ok, ikke bit av hodet mitt om dette blir feil. Er ikke akkurat dette jeg jobber med til vanlig. kall det et sorterings-system for data-pakker. Ved hjelp av en router kan du dele ut Internett til flere maskiner på nettverket, men ut mot Internett har du fortsatt bare en adresse. Hvordan vet da routeren hvilken lokal maskin innkommende pakker skal sendes til? NAT er et system som tillater flere lokale maskiner å bruke en eller flere externe IP-adresser. For det meste skjer NATingen automatisk i routeren din, men i enkelte sammenhenger må NATing settes opp manuellt. Spill sender ofte data på flere porter samtidig.. Du kan fks sende data på en port, og motta på en annen. Dette gjør det umulig for routeren å vite hvor pakker skal sendes. Man kan da konfigurere routeren slik at fks alle pakker fra en bestemt extern IP til en bestemt lokal port sendes til en predefinert lokal IP. So.. om det var forståelig vet du nå hva NAT er, men ikke hvordan du setter det opp.. Kan desverre fortsatt ikke hjelpe deg med dette Merk at det ikke er mulig å få alle spill til å fungere med NAT.. Lenke til kommentar
Jonki Skrevet 15. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2003 humm, jeg tror forsatt dns server vil gjøre susen. jeg leste på no-ip.com, står man kan sette opp alt lissom, web server, game server, ftp osv. vel jeg lagte en dns host og det funka, gikk inn på adressen også Login to the Router Web Configurator Username : Pass : trykka enter 401 Unauthorized !!! Browser not authentication-capable or authentication failed. hva skjer lissom? :-/ Lenke til kommentar
Vang1 Skrevet 15. juli 2003 Del Skrevet 15. juli 2003 du må inne ut hvordan du åpner porten som spillet bruker i nat. nat sperrer alle forsøk på å koble til maskinen din fra utsiden, så lenge du ikke spurte om informasjon først, og porten ikke er åpen. tror foresten det er mulig og åpne alle spill som bruker tcp/ip for nat. for å spille diablo 2 trenger du å åpne port 6112 og 4000 TCP, om jeg ikke husker feil (les på blizzard.com, der finner du info om hvilken porter som brukes på blizzard sine spill) Jeg vil anbefale deg å konsultere den personen som satte opp ruteren om du vil ha admin passord. Om ingen har satt den opp, les brukermanualen. Administrator og admin er brukernavn som ofte er standard på kjøperutere, med blankt passord. Lenke til kommentar
Jonki Skrevet 15. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2003 takker Vang1, men jeg er newbie, hvor kan jeg åpne porter da? en anna ting, skjekker opp dns i mIRC : * Looking up 212.20.xxx.xxx * Unable to resolve 212.20.xxx.xxx kjipt :/ Lenke til kommentar
Vang1 Skrevet 15. juli 2003 Del Skrevet 15. juli 2003 at internett leverandøren din har dnstrøbbel har ingen ting for deg å si. kameraten din skal kunne joine ip'n din, om ruteren og nat er rett satt opp. hvor du åpner porter i nat er forskjellig fra ruter til ruter. på min har jeg en liten greie som heter "nat setup", og under den finner jeg "open ports". igjen, les brukermanual (hvis noe slik finnes). hvis du ikke finner svaret der, se om du finner noe som ser ut til å handle om åpne porter i nat =) er ikke så mye jeg får hjulpet deg med, desverre. Lenke til kommentar
Jonki Skrevet 15. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2003 ok, skal sjekke ut NAT, takk for hjelpa Lenke til kommentar
Jonki Skrevet 15. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2003 jauda, NAT høres genialt ut, men den dns'en jeg "har" ser ut som å være routeren sin Lenke til kommentar
Vang1 Skrevet 15. juli 2003 Del Skrevet 15. juli 2003 hva eksakt mener du med "dns"? kommer du på internett, har du en ip adresse. at dns ikke resolver et vertnavn/domene til ip'n din er ikke ruteren sin feil, men din isp sin vil jeg tro. dns jobber kun for at ipadressen din (som faktisk er den eneste nyttige tingen som du kan gjøre noe med) blir "gjort om" til et navn som er lettere for mennesker å huske. men dns har ikkeno med at kameraten din ikke får joina deg i d2, siden det er ip adressen det går på. og ip adresse har du om du er online. Lenke til kommentar
Jonki Skrevet 15. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2003 så du tror at det isp sin feil ja, men det høres logisk ut, mirc klarer jo ikke å resolvere dns'en min. men min isp levrandør er vel nærmere sagt SongNetworks(som er min sdsl levrandør)? Lenke til kommentar
Jonki Skrevet 15. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2003 jeg hadde noen kamerater og lanet hjemme hos meg, spilte d2 osv. han ene kameraten min spilte d2 med andre over tcp ip game, men de andre folka hadde satt opp en server (et-eller.annet.com), men det er join'ing delen, det jeg funderer på er hoste delen. derfor jeg absolut hoste er at jeg har sdsl og de andre har adsl, ja som du vet dårligere upload speed :wink: Lenke til kommentar
Vang1 Skrevet 15. juli 2003 Del Skrevet 15. juli 2003 vel. Uansett hvem sin feil det er at ip'n din ikke blir resolva, har det ingen ting med problemet ditt å gjøre.. Ordne nat, så kan dere spille så mye dere orker. For å spille er alt du trenger å gjøre er og ordne nat. DNS "problemet" ditt har ingen ting med spillet og gjøre, så det kan du bare droppe. Om du ønsker mer info om dns, søk på internett (www.howstuffworks.com eller *host* www.windows.no eller den beste av alle, www.google.com). Lenke til kommentar
Jonki Skrevet 15. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2003 takker igjen! google er genialt ja! Lenke til kommentar
Vang1 Skrevet 15. juli 2003 Del Skrevet 15. juli 2003 vel. D2 er ikke et spill som suger veldi mye båndbredde. tror det vil fungere utmerket selv om de med adsl hoster. husk at det er forskjell på tcp/ip games, og battle.net. Lenke til kommentar
Domino Skrevet 15. juli 2003 Del Skrevet 15. juli 2003 jauda, NAT høres genialt ut, men den dns'en jeg "har" ser ut som å være routeren sin Tror du missforstår hva DNS er. På Internett har du egentlig bare en adresse. IP-adressen. Et DNS-navn er bare et alias for IP-adressen slik at du slipper å huske denne. Når jeg prøver å nå deg via din DNS-adresse spør min maskin en DNS-server om IP-adressen som er knyttet opp mot DNS-adressen. Videre kommunikasjon skjer deretter automatisk mot IP-adressen, ikke DNS-adressen. Får du ikke koblet opp via IP-adresse i diablo har det derfor ingenting med DNS å gjøre. garantert. Om du får koblet opp via IP, men ikke DNS er det derimot noe iveien med DNS-oppføringen din. Når du gikk inn på DNS-adressen din via nettleser fikk du opp admin-interfacted til routeren. (dette skulle du egentlig ikke fått opp fra utsiden.. her er noe konfigurert feil) So.. problemet ditt har absolutt ingenting med DNS å gjøre.. Fungerer ikke diablo med IP er det NATing som må til. Routeren må vite at alle pakker til en bestemt port skal videresendes til akkurat din maskin, selv om det ikke skulle være mer en en maskin på nettverket ditt. Du sier du forsøkte å resolve DNS i mirc.. hvordan gjorde du dette? Skrev du /DNS <dittnick> eller /DNS 212.20.xxx.xxx ? (legg merke til at denne kommandoen er missvisende.. i dette tilfellet har den ingenting med DNS å gjøre ) Skriver du /DNS <dittnick> vil du få opp IP'en din. Det er denne du skal bruke i spill. Skriver du /DNS 212.20.xxx.xxx vil du få vite om du får svar fra denne adressen. Får du ikke det er det kanskje feil adresse. Er ikke helt sikker på hvordan /DNS fungerer i mIRC, men regner med at man med denne kommandoen resolved nicket via IRC-serveren og deretter pinger denne adressen. Får du ikke svar kan dette også skyldes at routeren din blokkerer ping-pakker. Det er også flere web-sider som kan hjelpe deg med å finne IP-adressen din.. Gå fks inn på http://www.myip.dk/ Denne er nesten garantert ikke den samme IP'en du finner om du kjører ipconfig/winipcfg på maskinen din. IP'en konfigurert i maskinen din er en lokal IP som kun kan brukes i ditt eget nettverk. Prøver du å bruke denne adressen i online-spill vil det ikke fungere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå