Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Trenger et am2+ hovedkort.

Anbefalte innlegg

Hovedkortet jeg kjøpte til et byggeprosjekt for neon år siden gikk nettopp i stykker. Sendte det tilbake til komplett og fikk refundert pengene. Men nå står jeg altså uten hovedkort til en grei maskin. Jeg har en AMD athlon x2 6400+ prosessor. Jeg lurte bare på om jeg trenger å kjøpe et nytt am2 hovedkort eller om jeg kan kjøpe et med am3, støtter det da am2 prosessorer? Hvis ikke, vet noen hvor jeg kan få tak i et billig am2 hovedkort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det gjør de nok ikke. Da måtte hovedkortet også støttet DDR2. Dessuten mener jeg det er en liten fysisk forskjell på selve CPUene.

Det skal la seg gjøre å oppdrive et AM2+ hovedkort hvis du bare leter godt nok. Se på Ebay f.eks, eller finn.no. De er jo ikke akkurat antikke :)

Lenke til kommentar

Noen som vet om am3 hovedkort støtter am2+ prosessor?

Ser ikke sånn ut, desverre.

Socket AM3 breaks compatibility with AM2/AM2+ processors due to a subtle change in key placement. The AM3 socket has 941 pin contacts[1] while current AM3 processors have only 938 pins. Tom's Hardware removed the two obstructing key pins from an AM2+ Phenom processor in order to fit it into an AM3 socket. The processor did not work in the AM3 socket, but still worked in an AM2+ socket, suggesting that compatibility issues run deeper than merely the key pins.[3] It is likely due to the fact that the built-in memory controller in AM2/AM2+ processors only supports DDR2 (unlike AM3 processors, which supports both DDR2 & DDR3 memory).[4]

Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Socket_AM3

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...