Gå til innhold

Generell diskusjon rundt World of Tanks


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det med manøvrerbare Heavy Tanks på russisk side gjelder ikke KV og KV-3, bare så det er klart.

 

På den annen side er de helt klart best blant heavy tankene i sine tiers.

 

For øvrig må jeg si at KV-13 ser ut til å være enormt rask. Må ha den, men det er jo 60k xp med KV-1s eller T-34-85 før det er mulig :/

Endret av Materie
Lenke til kommentar

Yeah. Jeg driver og grinder den saken for å få Panzer III/IV slik at jeg kan få meg en panther. Vurderer å grinde til KV-13 også.

 

Aller helst, skulle jeg hatt 15k gull til å kjøpe KV-5 og Löwe.

Liker forøvrig de nye mapsa, samt redesignet av Pagorki og Komarin, samt det nye minimappet. Sexy!

Lenke til kommentar

Jeg så på "getting started"-tutorial'n, men der var det veldig lite info om hvordan man kommer i gang fra scratch. Er det her et gratis spill, noe man betaler for? Laster man det ned?

 

Glemt det, jeg tror jeg har funnet ut av det nå. Driver og registrerer meg, men spent på om dataen er bra nok.

Endret av DBM
Lenke til kommentar

Da kan jeg si at Löwe absolutt er verdt 7500 gold.

Jeg får 500 xp for et tap og 50k credits. For et win hvor jeg ikke gjøre noe, 800 xp og 70k credits og et win hvor jeg gjør noe, 1200 xp og 100k credits. Rimelig sweet. Gjør det ez å grinde opp freexp iaf.

Lenke til kommentar

Da kan jeg si at Löwe absolutt er verdt 7500 gold.

Jeg får 500 xp for et tap og 50k credits. For et win hvor jeg ikke gjøre noe, 800 xp og 70k credits og et win hvor jeg gjør noe, 1200 xp og 100k credits. Rimelig sweet. Gjør det ez å grinde opp freexp iaf.

En må fortsatt bruke gull for å konvertere til free-xp?

Lenke til kommentar

Prøver å komme igang nå, og det første var da å velge tanks. Har det noe å si hvilken av de tre jeg velger, eller er det bare forskjellige nasjonaliteter? MS-1, Leichtetraktor eller T1 Cunningham?

 

(Aha, ser nå at det jeg får opp forskjellige egenskaper på dem, jeg trodde jeg bare måtte velge og var låst til valget)

 

Edit: jeg eier ikke nåle i veggen og må rett ut i krig for å tjene penger?

Endret av DBM
Lenke til kommentar

Starta selv i går med dette spillet, og av de tre tanksene du starter med må jeg si at jeg likte T1 best. Har kjøpt noe greier som jeg ikke aner hva er, eller gjør for den saks skyld, men jeg har i alle fall fått semi-auto skyting :D

Endret av stizzen
Lenke til kommentar

Jeg starta opp med en traktor, men skjønner nada. Hvordan er det man erobrer fiendens territorie? Hvor er det?

 

En annen ting, det er ikke så veldig kult når det er ingen røde dotter i nærheten og man aner fred og ingen fare, og plutselig er det en fiende rett rundt hjørnet. Hvorfor hadde jeg han ikke på radaren/kartet?

Endret av DBM
Lenke til kommentar

Fiendens territorium er vel egentlig bare en sone rundt et flagg, markert med en hvit sirkel. Flaggene er merket med "I" og "II" på kartet. Mye av taktikken baserer seg på siktlinjer, som påvirkes av en haug forskjellige ting, og er grunnlaget for strategi i fremrykning og forsvar. Generelt kan man alltid se andre stridsvogner innenfor en viss radius (25 eller 50 meter). Begynnerstridsvognene har relativt lav "view range" og er samtidig små, hvilket ofte gjør at de dukker opp av "ingenting".

Endret av Aiki
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ville tro at du ikke har han på radaren fordi ingen på laget ditt (eller du) har spotta han, eller er dette bare vissvass? Hadde man sett røde dotter hele tiden så hadde jo spillet blitt alt for lett :)

Ja, du må se de for at de dukker opp på radaren. Man spotter og har man tanks innenfor radiorekkevidde så sprer man den spottingen slik at andre kan se fienden på radaren.

Er dog usikker på om signal hele tiden fornyes, altså at det bringes videre av andre slik at hvis alle på et lag er innenfor radiorekkevidde av hverandre ser alle på laget fienden som er spottet av en.

Lenke til kommentar

Det gjør visstnok det, men er selvsagt avhengig av at alle vogner kan nå hverandre med radioen. Radiorekkevidden er ofte laber på begynnerstridsvognene, og rekkevidden blir ytterligere modifisert av erfaringsnivået for radiooperatøren. F.eks. vil 50% erfarings for radiooperatøren resultere i effektiv radiorekkevidde på 75%. Radioen kan virke litt poengløst å fikse på, men er selvsagt ikke det. Fiender man ser og andre skyter ned gir erfaring i seg selv, hvilket er grunnen til at noen lette vogner satser på selvmordsrekognosering for å få litt erfaringspoeng. Det er likevel langt morsommere å være en "smart" spotter som trekker seg tilbake når det trengs, eventuelt som kan trenge bak fiendens linjer og gi artillerienhetene litt juling (hvilket kan være kjempegøy), enten direkte eller indirekte (man holder seg skjult selv og lar eget artilleri ta seg av skytingen, gitt at de har rekkevidde nok til det).

 

Se denne figuren for en ganske god forklaring.

 

Generelt er du vanskeligere å se når selve vogna står stille og du ikke skyter, dog har visse stridsvogner (spesielt de raske og lette, samt JPz 38(t) Hetzer) høye verdier for kamuflasje selv i fart. Mener å ha lest at tårnet kan flyttes uten at det påvirker kamuflasjeverdien.

Busker øker kamuflasjeverdien (gitt at det dekker hele vognen fra en gitt synsvinkel) med et visst antall prosent, samt at det sies at busken kan dekke over munningsflammen og derfor ikke røpe posisjonen din når du skyter. Kanonen kan likevel stikke ut fra busken uten at det "skjer noe".

Ettersom kamuflasjesystemet baserer seg på en viss grunnverdi med prosentmodifikatorer, vil kamuflasjenett på de største vognene være poengløst. Panserjagere drar naturlig nok mest nytte av disse, både med tanke på kamuflasjeverdier og generell rolle, hvor SU-85 og Hetzer nok er mest usynlige vognene.

 

Kanoner med rekyldemper/munningsbrems er også lettere å se når de skyter. Store kanoner gjør deg mer synlige enn små, men har den selvsagte fordelen at du nødvendigvis skyter mer sjeldent.

 

Man må lede skudd! Dette har litt med "ping" å gjøre (trykk Caps lock og "0" over bokstavtastaturet for å få opp pingkorrigert sikte), men også med kanonens skuddhastighet. Det er en kunst å sikte ordentlig, men det gjelder å estimere avstand, hastighet på mål, til dels målets størrelse og munningshastigheten på kanonen. Små, lette stridsvogner er ofte vanskelige mål fordi de holde høy hastighet for å overleve. Alle mål er relativt enkle å treffe med lange panservernkanoner (russisk 57mm, de lengre tyske 75mm), vanskeligst med typiske haubitser (store kalibre, korte løp). Om man skal treffe en russisk A-20 i toppfart (~72km/t) med f.eks. en tysk 75/70, pleier jeg å ta utgangspunkt i å sikte en vognlengde foran, gitt at du kan sikte vinkelrett mot vognen. For middels fart (~35km/t?) sikter jeg typisk på fronten av vognen, ved lav hastighet er det som oftest bare å ta sin tid og fyre løs. Med en haubits med lav munningshastighet blir ting veldig på "gefühlen". Optimalt bør selvsagt halvtunge eller lette stridsvogner skyte ned andre lette stridsvogner, men det er uansett god trening og en fin lærepenge for "suicide scouts" som kommer i full "banzai"-stil mot egne linjer uten å ha noen teknikk gjennomtenkt.

 

Åpenbart bør man ha vognen i ro og sikte "kontrollert" for å unngå at nøyaktigheten forverres, alternativt flytte siktet til et sted du ser vognen kommer til å passere. Å treffe mål i fart er kun å anbefale om man kjører svært sakte eller kjører en rask rekonognseringsvogn (f.eks. BT-2) med en rask og nøyaktig panservernkanon (37mm Zis-19) eller muligens en autokanon.

 

Autopilot finnes på "R" og "F"-knappene.

 

Panserbrytende ammunisjon (armor piercing, AP) brukes generelt mot vogner som er middels godt pansret. Disse penetrerer langt bedre enn høyeksplosiv ammunisjon, men er avhengig av å penetrere for å gjøre skade mot en fiendtlig vogn. I tillegg synker effektiviteten i takt med avstanden, etter sigende spesielt for de mindre kanonene.

Høyeksplosiv ammunisjon (HE) har mindre penetrasjon (men mer skadepotensial) enn AP, men brukes tvert om mot vogner som har for sterkt panser til å kunne skades lett av AP-ammunisjon. HE gir full skade om det skjer penetrasjon, men halv skade (minus noen fratrekk om vognen du treffer har veldig mye pansring) om det ikke skjer, det er derfor optimalt for å sikre skade mot store, tunge stridsvogner som du normalt ikke hadde hatt mulighet til å skade. I tillegg gir HE-ammunisjon større "modulskade", f.eks. at det knuser kanon, drivstofftank, motor, belter og siktemidler.

 

For å finne ut hvilken type du bør benytte, finnes det hjelpemidler for å finne treffpunkter på fiendtlige stridsvogner, se dette innlegget. Om du er veldig nerdete går det an å pugge de vanligste stridsvognene, og gå ut fra at store vogner du ikke husker er HE-materiale.

 

Det er alltid lurt å huske på terrenget når man plasserer seg. Aldri lag en silhuett mot en eventuell fiende, og hold deg et lite stykke fra andre vogner. Hadde f.eks. en episode i går hvor noen stridsvogner rett innenfor distansen man kan se omrisset av vognen på ble "lyst opp" av noen som lå nærmere. Det sto noen relativt tunge vogner oppå en bakketopp og skjøt på et eller annet. På tidspunktet satt jeg i en KV med en kanon/haubits som utelukkende bruker høyeksplosive skudd, og til tross for at nevnte haubits ikke akkurat er det mest nøyaktige, kunne jeg slenge avgårde skudd etter skudd mot den lille klyngen av stridsvogner som sto oppå haugen.

 

For dyplesning:

http://wiki.worldoftanks.eu/Battle_Mechanics

http://forum.worldoftanks.eu/index.php?/forum/36-game-guides-and-tutorials/

 

Kjører for øyeblikket selv primært KV, samt at jeg har startet på veien mot Pantheren (via III/IV etc.) med en Pz38nA, ettersom jeg fant denne lettere å fordøye enn Panzer III. Tysk TD er planen etterhvert, men trenger nok penger til å kjøpe JPz IV først, eventuelt.

 

(Skal prøve å legge til litt mer forklaring om skuddvinkler senere, men jeg har en KV som trenger litt omsorg.)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Svært god forklaring, AiKi.

Ser folka på det offisielle forumet, samt Something Awful, fortsatt whiner over radio, spotting og invisible tanks.

Det er da ikke så vanskelig å forstå hvordan systemet fungerer. Verken før eller etter patchen. Vel, særlig ikke etter, når de har visibility checks hvert 2. eller 3. sekund som sjekker checkpoints overalt på tanksen, inkludert gun.

 

 

Trenger du penger, får du bare hoppe i det og kjøpe en Löwe (eller en KV-5, men Löwe sies å være bedre på alle områder. Den tåler i alle fall mer juling enn KV-5-ene. Jeg hadde en battle i Löwen min mot to KV-5 i går, de fikk meg ned til 50%, jeg tok de begge ut alene. Quite fun. ^^) til 7500 gold. Jeg gikk i går fra 200k til 1,6 mill credits på en 4-5 timer. Så svei jeg en del på modules, før jeg begynte på'n igjen og avslutta med 900k. :p

Lenke til kommentar

Klarte 10 kills idag :woot: Men skjønner meg likssom ikke helt på poengsummene. Fikk ikke 2x og bare 1030 poeng. Det spesielle, var at da bare jeg gjennstod - hadde fienden 8 spillere igjen (som tur var, samspilte de ikke...). Jaja....rekord på meg ble det. Regner ikke med jeg klarer flere kills. Brukte forresten M2 Light Tank. Den kan virkelig annbefales, da jeg nesten alltid er beste tank på brettet.

 

Var superglad da jeg fikk A-20, men oppdaget skuffelsen da jeg alltid er dårligste tank i spillene. Så da får jeg heller drømme om en T-34 :lol:

Lenke til kommentar

Klarte 10 kills idag :woot: Men skjønner meg likssom ikke helt på poengsummene. Fikk ikke 2x og bare 1030 poeng. Det spesielle, var at da bare jeg gjennstod - hadde fienden 8 spillere igjen (som tur var, samspilte de ikke...). Jaja....rekord på meg ble det. Regner ikke med jeg klarer flere kills. Brukte forresten M2 Light Tank. Den kan virkelig annbefales, da jeg nesten alltid er beste tank på brettet.

 

Var superglad da jeg fikk A-20, men oppdaget skuffelsen da jeg alltid er dårligste tank i spillene. Så da får jeg heller drømme om en T-34 :lol:

 

A-20 er vogna man glatt hopper over hvis man kan, da den er klassifisert som "scout tank" og havner i høy Tier matcher selv om den er tier 4. Det samme gjelder Leoparden, men den er ihvertfall nogenlunde manørerbar.

 

Edit: Tier 4 er generellt en jævlig tier. Sikkelig doldrums.

Endret av Van Wondern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...