Gå til innhold

Generell diskusjon rundt World of Tanks

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det 'ofte' tilbud på ting man trenger inni spillet, slik som tolbox/camo osv var til halv pris i jula?

Rakk ikke kjøpe toolbox før tilbudet gikk ut og det er litt klønete å rive av 500k credits nå hvis det er ny "Vinterkampanje" i februar.

Nei, ikke ofte. Man regner med at det går et par måneder mellom hver gang det er equipment salg, så det er viktige å kjøpe så man har for et par måneder framover.

Lenke til kommentar

Noen her som har peiling på om det er noen måte å vite om det er en selv som får spotten av en fiende eller en annen? Prøvd å kjøre litt light tanks/scout, men selv om jeg er lengst fremme, og folk dukker opp, så reflekteres ikke dette på poengtavlen på slutten av kampen.

Edit: En annen ting også, hvordan fungere egentlig "Damage due to your assistance"? Er det ikke slik at så lenge du spotter en fiende, og noen på laget ditt skyter den, så vil den statsen der øke?

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar

Noen her som har peiling på om det er noen måte å vite om det er en selv som får spotten av en fiende eller en annen? Prøvd å kjøre litt light tanks/scout, men selv om jeg er lengst fremme, og folk dukker opp, så reflekteres ikke dette på poengtavlen på slutten av kampen.

Edit: En annen ting også, hvordan fungere egentlig "Damage due to your assistance"? Er det ikke slik at så lenge du spotter en fiende, og noen på laget ditt skyter den, så vil den statsen der øke?

Jeg vet ikke om det er noen måte å finne ut hvem du har spottet før kampen er over, men kjører du en light scout med optics og binocs lengst fremme så bør du være den som spotter. Det kan også være at andre på laget har lenger spotting range enn det du har.

Om du spotter en fiende og noen på laget ditt skader ham mens du holder ham spottet, får du halvparten av XP'en fra all skade som blir gjordt på ham så lenge han fortsatt er spottet av deg. Det samme gjelder om du skyter av beltene på en fiende og noen på laget ditt skader ham før beltene er fikset.

Jepp, "Damage due to your assistance" er hvor mye skade laget ditt gjorde på fiender du holdt tracket/spottet.

Husk binocs og/eller optics på scouts så har du bedre sjangs for å spotte før noen andre på laget ditt gjør det. :)

Lenke til kommentar

Sannsynligvis er det noen andre på laget som spotter, alternativt spotter spillerne selv fienden og gjør jobben din meningsløs.

Hvis du skal spille bra som en scout vil jeg anbefale deg å installere XVM og få en minimap-mod som tegner sirkler på kartet som er 350m, 400m, og 450m unna din stridsvogn slik at du ser på kartet hvor langt fienden er, å få inn kvadratet på 500m rundt din tank er også å anbefale slik at du vet hvorfor du ikke ser en fiende til tross for at han er på kartet.

Scouting er også den vanskeligste rollen i spillet, og ikke å anbefale med mindre du er en rutinert medium/heavy/TD-spiller (men når du får det til er det utrolig gøy :D )

Lenke til kommentar

Finnes sågar en mod som endrer sirklene som tegnes avhengig av vogn og utstyr (kikkert/optikk). Mener å vite at den jeg bruker nå heter "XVM tank range", det ligger vel en i Aslain-pakken også.

(...)men selv om jeg er lengst fremme, og folk dukker opp, så reflekteres ikke dette på poengtavlen på slutten av kampen.

Edit: En annen ting også, hvordan fungere egentlig "Damage due to your assistance"? (...)

Tenk på at f.eks. en Nashorn kan se nesten 500 meter i åpent lende med kikkert (noe den mest sannsynlig har), og at man da selv må være langt nok unna til at Nashornen ikke ser vognen selv.

Om man scouter med f.eks. en Luchs, som kan se litt over 360 meter uten "ekstrautstyr" må man være over 140 meter foran Nashornen for at du skal få din del av kaka på grunn av følgende: Du må være den eneste som har muligheten til å spotte vognen når den tar skade. Dersom vognen du spotter begynner å skyte på deg, kan det godt hende at Nashornen begynner å se den selv, og da, såvidt jeg har skjønt, får ikke spotteren noe.

Etter min mening virker størrelsen på kart og maksimal avstand spillet tegner andre vogner på begrensende på muligheten til å være den eneste som spotter noen. I tillegg kommer det faktum at det er mange vogner som ser like langt, eller lengre, enn den som spotter.

Sånn jeg ser det lønner det seg nok å prøve spillestilen på en vogn som ikke har scout-matchmaking, f.eks. Cruiser IV eller BT-7. De har normal matchmaking, d.v.s. at de ser T2-T5-vogner, og duger fint som hhv. passiv og aktiv scout. Begge er også raske nok til at de gir muligheten til å skape kaos i fiendens linjer om anledningen byr seg.

Har prøvd litt av hvert av scouts, og har for øyeblikket WZ-132, Type 64, AMX 13 90, ELC AMX, VK1602, Luchs og VK2801. WZ-en er nok den beste vognen, men de andre er fortsatt utrolig artige, særlig når man utnytter potensialet som "skyt-og-løp"-vogner. Fungerer særlig bra med Luchs og Leopard, ettersom mange ignorerer dem... helt til mannskap og motor opplever hvor mye av dagen som blir ødelagt når 10/12 3cm-prosjektiler kommer bakfra med hilsen fra en vogn uten frykt. :dremel:

Endret av AiKi
Lenke til kommentar

scout er jo fryktelig vanskelig å kjøre godt. jeg får det til...sånn pø om pø. men merker fort at det er andre som er langt bedre en meg til det.

men det er lite som er så irriterende som å måtte gi opp go-plassen pga. en summende liten mygg av en spotter kommer i nærheten av meg når jeg har stilt opp JP2ern min halvveis bak en buske som hindrer FI å se min vogn, har jeg litt flaks så står det en stein eller noe som jeg kan stille vogna på skrå bak.

da sitter jeg lett fremoverbøyd på stolen, med kluggene halveis mysende mot skjermen og lar øynene saumfare kjente plasser og minimappen. alt mens pekefingeren hviler lett mot skytetasten og venstrehånda er klar til å skifte over til annen ammo.

så mens jeg står der og aner fred og all fare og planlegger død og kraftig ødeleggelse over fienden, så kommer scouten susende ut fra dal, freser like ved plassen min og gir hele verden generelt, og arty spesielt, full opplysning om hvor jeg nå står. og om den lille ***** i tillegg gir meg et par kjappe i hekken, så er det komplett.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Finnes sågar en mod som endrer sirklene som tegnes avhengig av vogn og utstyr (kikkert/optikk). Mener å vite at den jeg bruker nå heter "XVM tank range", det ligger vel en i Aslain-pakken også.

For min del liker jeg å vite hvilken rekkevidde jeg kan forvente at fienden spotter meg på, derfor kjører jeg heller 350/400/445

scout er jo fryktelig vanskelig å kjøre godt. jeg får det til...sånn pø om pø. men merker fort at det er andre som er langt bedre en meg til det.

Light tanks er veldig MM-avhengige, blir det Himmelsdorf med 59-16 i en tier 9 match er det ikke stort du kan gjøre

Får du en god bane spotter du flest mulig fiender ved begynnelsen av kampen uten å dø, da sørger du for at laget vet hvor mye av fienden kommer (og håper minst to av dem har hjernen til å reagere.)

Etter dette bør du enten prøve å finne en busk med god oversikt eller jakte ned suicide-scouts. Vent så til spillet har utviklet seg før du går inn mot TDer, meds, og heavies som er alene.

Arty bør være sistmålet ditt, ettersom du nesten alltid kommer til å oppdage en eller annen jævla idiot basecamper med høyalpha-kanon.

Om en linje er åpen, og et par mediums kjører gjennom, kan du gjerne slenge deg på toget for å snappe opp litt damage/kills du også.

Vit til hvordan spotting/camo fungerer!

Om du skyte noe, gjør det 15 meter bak en busk, track-lock, eller circle-strafe.

En god scout angriper ikke med mindre han er 100% sikker på at han ikke kommer til å ta et skudd i retur, og en enda bedre scouter vet hvor sjeldent denne regelen skal brytes.

Jeg er ingen fantastisk light-spiller selv, men jeg er likevel av den oppfatning at dette er kjernen til å gjøre det bra som light i WoT

Endret av arni90
Lenke til kommentar
Damage done to targets you are spotting, by team members who are not spotting them themselves
50% of what the team member doing the damage would earn if he spotted the target himself, divided by the number of team members spotting the target.

Ref AiKi's post lenger opp. Skal jobbe godt for å få masse scout-poeng, så en god scout jobber i større grad for laget og ikke for egen vinnings skyld. I Random-matcher er vel de fleste seg selv nærmest, så gode scouter dukker vel først og fremst opp i clan-matcher antar jeg.

Lenke til kommentar

Tenk på at f.eks. en Nashorn kan se nesten 500 meter i åpent lende med kikkert

Husk at maks spotting range er 445 meter, uansprett!

Om du skyte noe, gjør det 15 meter bak en busk, track-lock, eller circle-strafe.

En god scout angriper ikke med mindre han er 100% sikker på at han ikke kommer til å ta et skudd i retur, og en enda bedre scouter vet hvor sjeldent denne regelen skal brytes.

Jeg er ingen fantastisk light-spiller selv, men jeg er likevel av den oppfatning at dette er kjernen til å gjøre det bra som light i WoT

Yes, dette er rimelig viktig. Å vite når du kan skyte og når du slettes ikke kan skyte. Med camonet og binocs vil du i en del tilfeller kunne spotte ting så langt borte at du kan skyte uten å selv bli spottet, men da må du også tenke på at du akkurat har gitt fienden klar beskjed om at han er spottet. Kan være greit å vente og la en større kanon være det første tegnet!

Ref AiKi's post lenger opp. Skal jobbe godt for å få masse scout-poeng, så en god scout jobber i større grad for laget og ikke for egen vinnings skyld. I Random-matcher er vel de fleste seg selv nærmest, så gode scouter dukker vel først og fremst opp i clan-matcher antar jeg.

I clan-matcher er det som regel fint lite light tanks, tier 10 mediums tar scout-jobben. Har ikke plass å kaste vekk på en light vettu! Du ser en og annen scout i randoms som har skjønt poenget, men igjen så er jo 90% av spillerne aldeles nedsnødd i toppetasjen og trot at Light Tank = RUSH ENEMY SPAWN!

Hadde et tilfelle i går, started nordøst på Highway, Type 64 durte sør og satt i en busk og spottet fiendetanks som klatret opp mot byen. Satte meg på 470-meters merket i min M6 Heavy og fyrte løs. Good scout! Samtidig hadde vi en tilbakestående medium i en T-34-1. Sutret og klagde over "heavies hiding in base". Jøssda, satt jo bare der og skjøt ting i siden jeg. Og så var det noe vasing om at "oh NOW they move, when we're up by 5 tanks! cowards blah blah doesn't move until they're up by blahblah" tulling. Ser etter kampen, jeg gjorde 2k damage. Blabby McBlabsalot hadde 450. Men jeg var selvfølgelig tulling fordi jeg ikke gjorde sånn som en heavy tanks i følge ham SKULLE gjøre. Prøvde å åpne convo med ham etter kampen for å fortelle ham at M6'en min vel hadde mindre sjangs til å bounce skudd i den kampen enn hva mediumen hans hadde, og at det ikke automatisk er sånn at Heavy = god pansring, men nei. Jeg var en coward basecamper som bare kom dillende etter at andre hadde gjort jobben som heavies BURDE gjøre. Er jaggu meg bra mange folk der ute med huet godt planta opp i egen endetarm!

Endret av Valle79
Lenke til kommentar

Kjøpt meg Rhm-Borsig WT i dag. Brukte litt free xp for å komme fortere fra Sturer Emil, som ikke var så ille som fryktet. Men Borsig er jo 10 x bedre :) Må være en av de beste tankene stock. På 15% salg frem til 16.januar. Så løp og kjøp.

Herlig med turrett og at den er så liten og lav. Her kan man virkelig gjøre mye skade og carry laget.

Har sixth sense og 100% camo-skill på alle i crewet. På åpne map med busker og kratt er det bare å finne en god posisjon, snipe og tøffe rundt og renske opp i mid/end game. Kan også pee-ka-boo med hell på city maps. Veldig anvendelig egentlig.

Lenke til kommentar

waffelpressa er en jeg ikke liker å møte. jeg har den ikke selv men er på tur den veien uten å stresse så mye. er egentlig godt fornøyd med Nashorn slik som det er nå. den er godt mobil og har en gønner som virkelig kan skape stusselige forhold hod FI. det blir fort en trykket stemning når 88ern begynner å bjeffe fra en godt forberedt stilling.

men mange waffelsjåfører har en tendens til å bli for tøff i trynet når de har et par skalper i beltet. og da er det fort "game over" siden armor de har er laget av aluminiumsfolie.

men når det er en knallert som kan det med å presse sammen andre vogner...da er det på tide og flytte seg over til andre siden av kartet.

Lenke til kommentar

Hadde nettopp en runde på Murovanka med 5000 damage med Borsigen. Vi tapte desverre, Men gøy var det :)

Nashorn er en bra TD, den grindet jeg med glede. . Har brutal, rasktskytende kanon, og mobiliteten som gjør at man kommer raskt i gode posisjoner og man kan flytte seg litt rundt etterhvert. Verre med Sturer Emil som kommer etter, selv om den kunne være morsom til tider.

Men Rhm-Borsig WT er verdt slitet.

Lenke til kommentar

Fytte helvete så utrolig mange idioter det har blitt nå, nord-siden på Sacred Valley kan man forvente vil være forlatt av minst en side nå...

Samme med Fjords (hjørnet sør) og Ruinberg (østsiden for mediums) også.

Kommer på og hjelper deg litt jeg ;)

Lenke til kommentar

Kjøpte tilbake Hellcat for ett par dager siden. Skjønner ikke hvorfor jeg har solgt den.. var vel en desperat situasjon for lenge siden. Trengte cash fort.. Jaja

Uansett, dette er en fantastisk tank.. Må være statpadder tank nr 1? Har så utrolig bra kamper i den nå.

Tror kanskje jeg har blitt en bedre spiller siden jeg hadde den sist. :)

Sixth sense på plass, bygger opp camo skill på alle. Blir min nye lav/mid-tier moro dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...