Gå til innhold

Generell diskusjon rundt World of Tanks


Anbefalte innlegg

jeg rundet også 5000 med min JagdTiger i går kveld. hadde selvfølgelig flax med både plassering av meg selv og at fienden, av en eller merkelig grunn, nærmest ignorerte meg.

og om du flotter deg med din BL-10, så er ikke "min" 128mm mindre morsom når forholdene er på min side.

 

en annen vogn som kan være morsom er Pz4 smalturm. klarer jeg å plassere den slik at bare tårnet er eksponert så tåler den enorme mengder juling. alt mens den deler ut smerte fortløpende med sin 75mm kanon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Testet litt patchen i går, kjørte Tier I, II og III av de kinesiske.

 

1rn er en renault kopi.

Lite forskjell på den og orginalen.

2rn er en T-26 kopi, samme turret t.o.m. Det snodige var at den satt på venstre side av tanken. Kommer med 2 top gunnerere, en med magasin, og en med sniping. Jeg liker sniping bedre.

3rn er ett beist, 88 pen på top gunnern.

Lenke til kommentar

Siden det sikkert er en del folk her inne som kan litt om militære kjøretøy; hva heter denne saken?

post-12016-0-97747700-1358359692_thumb.jpg

Nå har du jo fått svaret på hva, men jeg må innrømme at det bor en liten stridsvognsnerd i meg som har lyst til å forklare bakgrunnen for disse merkverdige franske doningene også. Franskmennene var veldig tidlige ute med lette hjulgående stridsvogner med tung bevæpning, allerede på 1930-tallet. Dette er så blitt videreført etter 2.vk og i moderne tid pga. en noe spesiell fransk doktrine som har fokusert på å holde antallet MBT'er på et minimum, mens man opprettholder et forholdvis høyt antall lettere vogner. Argumentet for dette er at MBT'er er logistisk krevende å drifte og transportere, samt krever et visst antall for å ha effekt, og man har derfor fokusert på å sette disse inn der hvor behovet er størst - i spydspissen av angrep, i forsvaret mot fiendens hovedstyrke, o.l.

 

Men for å få til dette har man behov for to ting: rekognosering og flankestøtte som også kan bekjempe mindre pansrede enheter. Franskmennene har da valgt å slå disse to kapasitetene sammen med lette hjulgående kjøretøy som dermed kan forflytte seg raskt og er mindre logistisk krevende enn beltegående kjøretøy, samtidig som man har bevæpnet dem tilstrekkelig til at de kan bekjempe lettere stridsvogner og til en viss grad også MBT'er.

 

Vognene har vist seg å fungere godt, både i opprinnelig tiltenkt rolle (bla. under Gulfkrigen i '91 hvor de beskyttet den vestre (tror jeg det var) flanken til koalisjonsstyrkene), men også i den assymetriske krigføringen som har preget krigføringen siste halvdel av forrige århundre og starten av nåværende. Vognene kan settes inn på kortere varsel vha. flytransport, logistikken er enklere, og mobiliteten har generelt vært bedre i de områdene hvor man har operert kontra beltegående kjøretøyer (bla. har man operert steder hvor beltegående kjøretøyer har vært uhensiktsmessige pga. for stor vekt, feks. veinett med dårlige bruer). Et resultat av dette er at flere andre nasjoner har utviklet egne tilsvarende vogner, bla. USA med sin M1128.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg rundet også 5000 med min JagdTiger i går kveld. hadde selvfølgelig flax med både plassering av meg selv og at fienden, av en eller merkelig grunn, nærmest ignorerte meg.

og om du flotter deg med din BL-10, så er ikke "min" 128mm mindre morsom når forholdene er på min side.

 

128mm er mindre humørsyk en BL10 og litt mer praktisk. På den andre siden har BL10 en fearfactor som få andre har. Alltid gøy å se en hel kolonne rygge frenetisk når første tanks tar 950dmg. På den andre siden er Jdtg himmelsk bedre pansret da.. ISU er bygget av papp virker det som..

Lenke til kommentar

128mm er mindre humørsyk en BL10 og litt mer praktisk. På den andre siden har BL10 en fearfactor som få andre har. Alltid gøy å se en hel kolonne rygge frenetisk når første tanks tar 950dmg. På den andre siden er Jdtg himmelsk bedre pansret da.. ISU er bygget av papp virker det som..

 

Beste er jo at etter at hele gjengen har rygget, og du har ladet ferdig, kommer det en modig sjel som tenker at NÅ, NÅ har han sikkert dratt et annet sted :w00t:

 

Forøvrig, hvorfor sammenlikner du ISU og JT? Må jo sammenlikne 704 og JT i såtilfelle :ph34r:

Lenke til kommentar

Beste er jo at etter at hele gjengen har rygget, og du har ladet ferdig, kommer det en modig sjel som tenker at NÅ, NÅ har han sikkert dratt et annet sted :w00t:

 

Forøvrig, hvorfor sammenlikner du ISU og JT? Må jo sammenlikne 704 og JT i såtilfelle :ph34r:

 

det var vel egentlig bare gønnerne vi sammenlignet. en JT er jo en litt annen maskin som krever en annen løsning på problemene.

og ja, du har helt rett. det mest rettferdige er jo å sammenligne 704 og JT om man skulle sette to maskiner opp mot hverandre.

 

forøvrig er jeg enig i resonemanget til HaakonNordengen. de fleste er så redd for BL-10 at de tror alle ISU har en slik en. samt at de er usikker på om ikke SU-152 også har en slik en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...