Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nå vet jeg ikke om det er akkurat overklokkingen som gir meg bsod, men det er vel verdt er forsøk.

Jeg har latt Aida64 stå på hele natten, og CPU-temp var ikke over 54 grader. Kjernene var vel oppe i 72.

Det rare er at jeg ikke får BSOD under stresstest, men når jeg gjør vanlige oppgaver på PCen, altså ikke tunge programmer og slikt.

855293.jpeg

Er det noe her som ser veldig unormalt ut?

Legger ved de siste memdump-filene, om noen har peiling på slikt.

Minidump.zip

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1,23125 på CPU og 1.27500 på DRAM. Har forøvrig klokket CPU ned til 3,8ghz og ram til 1603mhz.

Nei, har ikke prøvd å finne maks bclock

Med vannkjøling mener jeg et internt sett med 2x140mm radiator, samt vannblokk til CPU og skjermkort.

Lenke til kommentar

1,23125 på CPU og 1.27500 på DRAM. Har forøvrig klokket CPU ned til 3,8ghz og ram til 1603mhz.

Med vannkjøling mener jeg et internt sett med 2x140mm radiator, samt vannblokk til CPU og skjermkort.

Hva med CPU VTT? Det er denne some har noe å si om du kan nå høyere bclock.

Jeg vil anbefale deg å gjør en grundig test av hvor høy spenning du trenger for maks (eller 191 hvertfall) bclock. Først tar du ned multiplier til 14 eller noe slikt og så går du opp i bclock og tester 5 runder IBT. Om det ikke er stabilt øker du CPU VTT, ellers øker du bclock med 10. Gjenta til du når din ønskede bclock.

Så går du igang med multiplier, øker den et hakk av gangen inntil du når den multiplieren du ønsker eller de temperaturene du er komfortabel med.

Når du tror du har fått en stabil overklokk, kjører du minst 20 runder Intel Burn Test på maks minne eller 8 timer Blend Prime95.

Da er du garantert stabilitet, istedenfor å skyte i blinde på en eller annen vanvittig overklokk.

Et annet alternativ er å arbeide med maks multiplier og øke bclock, men da har du to spenninger å bekymre deg om som kan gjøre ting mer komplisert.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fulgte rådene dine og havnet på ca. det samme som jeg hadde på 3,8ghz.

Prøvde å gå opp til 4, men da må jeg sette opp cpu voltage ekstremt mye, av en eller annen grunn. Siste gangen jeg prøvde nå fikk jeg BSOD mens Windows loadet, med MACHINE_CHECK_EXCEPTION. 4ghz er sikkert ikke særlig lurt med min kjøling uansett.

Tusen takk for hjelpen, Arni!

Endret av Kjellby
Lenke til kommentar

Fulgte rådene dine og havnet på ca. det samme som jeg hadde på 3,8ghz.

Prøvde å gå opp til 4, men da må jeg sette opp cpu voltage ekstremt mye, av en eller annen grunn. Siste gangen jeg prøvde nå fikk jeg BSOD mens Windows loadet, med MACHINE_CHECK_EXCEPTION. 4ghz er sikkert ikke særlig lurt med min kjøling uansett.

Tusen takk for hjelpen, Arni!

3.8 GHz er vel veggen din da :hmm:

Nå har du uansett en helt stabil maskin på 3.8 GHz, og du vet hvor grensa går

• Liker 1
Lenke til kommentar

XMS RAM-en du linket til skal kjøres på 1,65 Volt står det...

Har lignende XMS-brikker selv og har kjørt på 1,65 hele tiden.

Lenke til kommentar

Er ikke 3,8ghz litt lavt for en i7-930?

Tror ikke jeg har sett noen med 920/930 som ikke har kommet seg over 4ghz så langt :hrm:

Jeg har også en VCORE-mur på 3.8 med min i5-750. Jeg kan nå 4 GHz, men jeg må øke spenningen med 0.05V. Sammen med en stock-vcore på 1.3V havner jeg på litt over 1.4V på 4 GHz. Ouch

Uansett må du ha god kjøling for å overklokke en Bloomfield til 4 GHz, siden de produserer vanvittige mengder varme så høyt klokket

Lenke til kommentar

Har kjørt min i7 930 på 4Ghz i snart ett år med 1.26v, makstemp under load er 72-73 grader. Dette er med en Venomous X-kjøler + to Slipstream 120mm vifter på 33db, push-pull. Med din kjøling burde 4Ghz være oppnåelig med mindre du har en veldig dårlig CPU.

Lenke til kommentar

Med din kjøling burde 4Ghz være oppnåelig med mindre du har en veldig dårlig CPU.

Skal prøve meg litt frem når jeg får vannkjøling! ;)

Hva er forresten din multiplier/bclk?

Endret av Kjellby
Lenke til kommentar

Med din kjøling burde 4Ghz være oppnåelig med mindre du har en veldig dårlig CPU.

Skal prøve meg litt frem når jeg får vannkjøling! ;)

Hva er forresten din multiplier/bclk?

212 BCLK, 19x multiplier :) Tror det ligger screens av CPU-Z i 3DMark vantage tråden om du gidder å lete, er på jobb akkurat nå så jeg får ikke screena :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...