Gå til innhold

[Løst] SSD eller ikke på 5-6 år gammel laptop


Anbefalte innlegg

Hei,

Trenger noen inspill fra dere når det gjelder oppgradering av harddisk på en Dell Latitude D620 som vel er blitt fem og et halvt år gammel. Har velig lyst på en SSD disk. Det sitter en 100 GB Hitachi HTS721010G9SA00 1,5 Gb/s SATA disk i den, og jeg kunne tenke meg noe større i hvertfall 240 GB, men så er det det at skal jeg bruke 3000 + på en så gammel maskin. Tenker å kanskje ha den et års tid til før jeg bytter da den egentlig fungerer ganske greit til mitt bruk. Om jeg skal kjøpe SSD disken så vil jeg satse på å flytte denne over når jeg finner ut at jeg skal kjøpe meg en ny laptop, men da kommer kanskje laptop med SSD som standard og jeg har brukt mye penger på en gammel maskin...

 

Så er usikker, hva hadde dere gått for en 240 + GB SSD disk på en 5 år gammel maskin, og satset på å ta med disken til en ny maskin om et års tid, eller glemt hele SSD og kjøpt en konvensjonell harddsik på rundt 500 GB til underkant av 500 kroner? (Må si det siste høres mest fornuftig ut når jeg skriver det ned.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville ikke oppgradert disken i det hele tatt. Du får en ny maskin som er bedre enn den gamle for samme pris som du har tenkt å bruke på SSD-disk. Den er riktignok i billig-segmentet, men det er bare for å sette tingene litt i perspektiv.

 

Stort sett enig. Men hvis trådstarter har behov for større plass nå, er en tradisjonell disk det mest kosteffektive valget.

 

Som et kompromiss kan TS skaffe seg en slik http://shop.ebay.com/?_from=R40&_trksid=m570&_nkw=SATA+2nd+HDD+Hard+drive+caddy+for+Dell og sette inn en 60-80 GB SSD som systemdisk.

 

Denne caddyen http://cgi.ebay.com/SATA-2nd-HDD-Hard-Drive-Caddy-DELL-D610-D620-D630-/250691693087?pt=UK_Collectables_HardDriveEnclosures_RL&hash=item3a5e63aa1f#shId koster ca 120 kr inkludert porto.

 

Selv om du kjøper deg ny PC om et års tid, kan jo Dell'en fortsatt brukes. Den vil fortsatt være en god PC til kontor og internett bruk, spesielt med en lett linux distro som eksempelvis Linux Mint LXDE eller Lubuntu.

 

Om du bruker omkring 1000 kr på en oppgradering av Dell'en, synes jeg det er en grei løsning.

Endret av Omnithunder
Lenke til kommentar

Jeg ville ikke kjøpt 240 GB SSD til den maskina, men en av disse to alternativene:

 

1. Ny tradisjonell harddisk. 500 GB 7200 rpm går for under 500 kr nå og de yter mye bedre enn en gammel 100 GB 7200 rpm disk.

 

2. Kjøpt en multibay-enhet for harddisk og en passende 500 GB harddisk til den og satt en liten SSD til OSet (30-80 GB) i den vanlige harddisk-plassen. Både harddisken og SSDen er kjekt å ha til du skal kjøpe ny maskin.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...