Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har i noen år driftet min egen webserver. Men nå ønsker jeg å sette opp en egen dns-server, så jeg kan sette opp flere webservere.

Vet jeg kan sette opp virtuelle web-servere på samme maskin, men ønsker heller å sette opp fysiske maskiner/servere. Grunnen til dette er at jeg vil bruke en server til å teste på og gjøre mulighetene enklere når jeg vil ha en egen maskin jeg kan forske på.

Planen min er som følgende:

1. DNS server som skal rute domener til de andre lokale serverene lokal ip 192.168.10.101.

2. Webserver 1 (Ubuntu) Domene1.com lokal ip. 192.168.10.102.

3. Webserver 2. (ubuntu) Domene2.com lokalip. 192.168.10.103.

4. Backup server. windows. lokal ip. 192.168.10.104.

Altså de lokale ip-adressene vil se slik ut: dns server: 192.168.10.101. Webserver 1: 192.168.10.102. Webserver 2: 192.168.10.103. Backup server: 192.168.10.104.

Jeg har bredbånd fra altibox med fast ip-adresse.

Hva anbefales som dns server? Ubuntu/linux eller Windows server?

Er det lett å sette opp? Hvordan skal jeg forwarde portene? Alle til dns-serveren?

Har i dag kun en ip adresse/fiberlinje og den er rettet til webserveren min som er i drift, men får straks en ny fiberlinje som jeg kan teste litt med.

Men tenkte å være litt tidlig ute og få litt info før jeg setter i gang.

Håper noen kan hjelpe meg litt i gang. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke forwarde portene til DNS serveren, det er best å sette opp dette i DHCP om du benytter deg av dette eller i manuell nettverksoppsett på hvert enkelt nettverkskort.

For øvrig har jeg prøvd BIND sin programvare og den fungerer utmerket.

Har heller ikke hatt noe problemer med Windows sin DNS til servere, men foretrekker selv open source programvare.

Jeg ser for meg at du bør starte installasjonen og så heller komme med mer spesifikke problemstillinger. Dette er som å spørre "Hva skal jeg gjøre".

Etter at du har valgt om du skal gå for Microsoft / Open Source og installert maskinen er det lettere å hjelpe med problemer som dukker opp underveis.

Lykke til uansett!

Lenke til kommentar

Bruker selv bind9 på en ubuntu maskin, har ikke opplevd noen problemer med dette.

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=236093

Tusen takk for svar! :)

Har kikket litt på bind9 med ISPconfig3 tidligere og har ikke fått det helt til.

Men kan teste litt mer når jeg får en ny linje.

Du trenger ikke forwarde portene til DNS serveren, det er best å sette opp dette i DHCP om du benytter deg av dette eller i manuell nettverksoppsett på hvert enkelt nettverkskort.

For øvrig har jeg prøvd BIND sin programvare og den fungerer utmerket.

Har heller ikke hatt noe problemer med Windows sin DNS til servere, men foretrekker selv open source programvare.

Jeg ser for meg at du bør starte installasjonen og så heller komme med mer spesifikke problemstillinger. Dette er som å spørre "Hva skal jeg gjøre".

Etter at du har valgt om du skal gå for Microsoft / Open Source og installert maskinen er det lettere å hjelpe med problemer som dukker opp underveis.

Lykke til uansett!

Tusen takk for svar! :)

Ja, kommer snart til å sette i gang, så kommer nok tilbake da.

Liker veldig godt Ubuntu sin server med lamp oppsett, så kommer nok til å holde meg til den om det er mulig.

Er fortsatt litt usikker på portoppsettet. Som om jeg har webmin på 3 servere i nettverket mitt.. kan jeg da bruke domene1.no:10000, domene2.no:10000, domene3.com:10000, eller må jeg få enhver webmin server til å lytte på forskjellige porter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...