Gå til innhold

[Løst] Returnere tre første tegn i etternavn

Anbefalte innlegg

Utgangspunktet er navneliste der personene har både to,tre og fire navn. Her vil jeg ha ut de 3 første tegnene i (siste) etternavn. Som eksempel:

Nils Person --> per

Anne Marie Ottesen --> ott

Har prøvd med formlene "deltekst" og "søk" for å finne første mellomrom fra høgre, men har nok kjørt meg fast her.

Edit: ...i excel :)

Edit: ...og norsk 2010-versjon

Endret av Newsbee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør også oppgi versjonsnummer og språk.

Hvis du har nyere versjon, så tror jeg noe slikt skal duge:

=HØYRE(A1;LENGDE(A1)-FINN("%";BYTT.UT(A1;" ";"%";LENGDE(A1)-LENGDE(BYTT.UT(A1;" ";"")))))

=RIGHT(A1;LEN(A1)-FIND("%";SUBSTITUTE(A1;" ";"%";LEN(A1)-LEN(SUBSTITUTE(A1;" ";"")))))

Edit: Jo forresten, %-tegnet brues som en slags dummy, og må ikke forekomme i teksten. Påse altså at ingen har navn i seg med %-tegn. Hvis dette mot formodning skulle være tilfelle, så må du endre formelen til å bruke et tegn som aldri forekommer.

Endret av Horge
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du bør også oppgi versjonsnummer og språk.

Hvis du har nyere versjon, så tror jeg noe slikt skal duge:

=HØYRE(A1;LENGDE(A1)-FINN("%";BYTT.UT(A1;" ";"%";LENGDE(A1)-LENGDE(BYTT.UT(A1;" ";"")))))

=RIGHT(A1;LEN(A1)-FIND("%";SUBSTITUTE(A1;" ";"%";LEN(A1)-LEN(SUBSTITUTE(A1;" ";"")))))

Edit: Jo forresten, %-tegnet brues som en slags dummy, og må ikke forekomme i teksten. Påse altså at ingen har navn i seg med %-tegn. Hvis dette mot formodning skulle være tilfelle, så må du endre formelen til å bruke et tegn som aldri forekommer.

Øverste formel fungerte utmerket den, men den virker unødvendig lang, eller?

Edit: I hastverket ser jeg jo at formelen returnerer etternavnet, altså ikke kun de 3 første bokstavene i etternavnet

Endret av Newsbee
Lenke til kommentar

Ja, du skulle jo bare ha de tre første... da putter du hele sulamitten inn i en venstre-funksjon, og ber om å få ut de første tre tegnene. Altså slik:

=VENSTRE(HØYRE(A1;LENGDE(A1)-FINN("%";BYTT.UT(A1;" ";"%";LENGDE(A1)-LENGDE(BYTT.UT(A1;" ";"")))));3)

Excel-utfordringer kan som regel løses på utallige måter, så det er helt sikkert mulig å gjøre den kortere. Dog antok jeg at du heller ville ha et kjapt svar enn at jeg skal bruke en uke på å forkorte den. =)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, du skulle jo bare ha de tre første... da putter du hele sulamitten inn i en venstre-funksjon, og ber om å få ut de første tre tegnene. Altså slik:

=VENSTRE(HØYRE(A1;LENGDE(A1)-FINN("%";BYTT.UT(A1;" ";"%";LENGDE(A1)-LENGDE(BYTT.UT(A1;" ";"")))));3)

Excel-utfordringer kan som regel løses på utallige måter, så det er helt sikkert mulig å gjøre den kortere. Dog antok jeg at du heller ville ha et kjapt svar enn at jeg skal bruke en uke på å forkorte den. =)

Fantastisk! :)

Forklaring til formel mottas med takk, men er utelukkende som bonusmateriale å regne :)

Lenke til kommentar

Forklaring til formel mottas med takk, men er utelukkende som bonusmateriale å regne :)

Du må nesten dissekere formelen steg for steg for å skjønne alt som skjer, og i så fall kan du med stort hell bruke funksjonsveiviseren. Til venstre for formelen så står det et "Fx"-tegn; klikk på det så går du inn i funksjonsveiviseren. Mens den er åpen så kan du klikke på hver enkelt funksjon og forsøke å tyde hva som skjer.

I korte trekk så kan det oppsummeres til at formelen identifiserer hvor det siste mellomromstegnet står, og så brukes funksjonen HØYRE for å hente ut tegnene til høyre for dette (i praksis blir dette =HØYRE(totalt antall tegn i cellen - antall tegn til og med siste mellomrom). Da står man altså igjen med siste navn i ditt tilfelle. Siste steg var at vi la på en VENSTRE-funksjon, slik at vi kunne trekke ut kun de første tre tegnene av dette igjen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...