Newsbee Skrevet 1. april 2011 Del Skrevet 1. april 2011 (endret) Utgangspunktet er navneliste der personene har både to,tre og fire navn. Her vil jeg ha ut de 3 første tegnene i (siste) etternavn. Som eksempel: Nils Person --> per Anne Marie Ottesen --> ott Har prøvd med formlene "deltekst" og "søk" for å finne første mellomrom fra høgre, men har nok kjørt meg fast her. Edit: ...i excel Edit: ...og norsk 2010-versjon Endret 1. april 2011 av Newsbee Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 1. april 2011 Del Skrevet 1. april 2011 Rekner med det er Excel, men det er uansett greit å nemne kva program du prøver å gjere dette i ... Lenke til kommentar
Horge Skrevet 1. april 2011 Del Skrevet 1. april 2011 (endret) Du bør også oppgi versjonsnummer og språk. Hvis du har nyere versjon, så tror jeg noe slikt skal duge: =HØYRE(A1;LENGDE(A1)-FINN("%";BYTT.UT(A1;" ";"%";LENGDE(A1)-LENGDE(BYTT.UT(A1;" ";""))))) =RIGHT(A1;LEN(A1)-FIND("%";SUBSTITUTE(A1;" ";"%";LEN(A1)-LEN(SUBSTITUTE(A1;" ";""))))) Edit: Jo forresten, %-tegnet brues som en slags dummy, og må ikke forekomme i teksten. Påse altså at ingen har navn i seg med %-tegn. Hvis dette mot formodning skulle være tilfelle, så må du endre formelen til å bruke et tegn som aldri forekommer. Endret 1. april 2011 av Horge 1 Lenke til kommentar
Newsbee Skrevet 1. april 2011 Forfatter Del Skrevet 1. april 2011 (endret) Du bør også oppgi versjonsnummer og språk. Hvis du har nyere versjon, så tror jeg noe slikt skal duge: =HØYRE(A1;LENGDE(A1)-FINN("%";BYTT.UT(A1;" ";"%";LENGDE(A1)-LENGDE(BYTT.UT(A1;" ";""))))) =RIGHT(A1;LEN(A1)-FIND("%";SUBSTITUTE(A1;" ";"%";LEN(A1)-LEN(SUBSTITUTE(A1;" ";""))))) Edit: Jo forresten, %-tegnet brues som en slags dummy, og må ikke forekomme i teksten. Påse altså at ingen har navn i seg med %-tegn. Hvis dette mot formodning skulle være tilfelle, så må du endre formelen til å bruke et tegn som aldri forekommer. Øverste formel fungerte utmerket den, men den virker unødvendig lang, eller? Edit: I hastverket ser jeg jo at formelen returnerer etternavnet, altså ikke kun de 3 første bokstavene i etternavnet Endret 1. april 2011 av Newsbee Lenke til kommentar
Horge Skrevet 1. april 2011 Del Skrevet 1. april 2011 Ja, du skulle jo bare ha de tre første... da putter du hele sulamitten inn i en venstre-funksjon, og ber om å få ut de første tre tegnene. Altså slik: =VENSTRE(HØYRE(A1;LENGDE(A1)-FINN("%";BYTT.UT(A1;" ";"%";LENGDE(A1)-LENGDE(BYTT.UT(A1;" ";"")))));3) Excel-utfordringer kan som regel løses på utallige måter, så det er helt sikkert mulig å gjøre den kortere. Dog antok jeg at du heller ville ha et kjapt svar enn at jeg skal bruke en uke på å forkorte den. =) 1 Lenke til kommentar
Newsbee Skrevet 1. april 2011 Forfatter Del Skrevet 1. april 2011 Ja, du skulle jo bare ha de tre første... da putter du hele sulamitten inn i en venstre-funksjon, og ber om å få ut de første tre tegnene. Altså slik: =VENSTRE(HØYRE(A1;LENGDE(A1)-FINN("%";BYTT.UT(A1;" ";"%";LENGDE(A1)-LENGDE(BYTT.UT(A1;" ";"")))));3) Excel-utfordringer kan som regel løses på utallige måter, så det er helt sikkert mulig å gjøre den kortere. Dog antok jeg at du heller ville ha et kjapt svar enn at jeg skal bruke en uke på å forkorte den. =) Fantastisk! Forklaring til formel mottas med takk, men er utelukkende som bonusmateriale å regne Lenke til kommentar
Horge Skrevet 1. april 2011 Del Skrevet 1. april 2011 Forklaring til formel mottas med takk, men er utelukkende som bonusmateriale å regne Du må nesten dissekere formelen steg for steg for å skjønne alt som skjer, og i så fall kan du med stort hell bruke funksjonsveiviseren. Til venstre for formelen så står det et "Fx"-tegn; klikk på det så går du inn i funksjonsveiviseren. Mens den er åpen så kan du klikke på hver enkelt funksjon og forsøke å tyde hva som skjer. I korte trekk så kan det oppsummeres til at formelen identifiserer hvor det siste mellomromstegnet står, og så brukes funksjonen HØYRE for å hente ut tegnene til høyre for dette (i praksis blir dette =HØYRE(totalt antall tegn i cellen - antall tegn til og med siste mellomrom). Da står man altså igjen med siste navn i ditt tilfelle. Siste steg var at vi la på en VENSTRE-funksjon, slik at vi kunne trekke ut kun de første tre tegnene av dette igjen. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå