Gå til innhold

Hehe bare lite problem til

Anbefalte innlegg

Leste nvidia install guiden til MarcelSB, har Suse 8.2. På den første kommandolinjen skrev han

init 3/telnit 3 #whatever works.

Skal jeg faktisk skrive "whatever works" eller......? Jeg fatter ikke bæret, første gang jeg kjører linux, begynte idag.

Takker for alle svar.

DanielP

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra at du leser de flotte guidene folka har laget! :woot:

I dette tilfellet mente han at du skal skrive

init 3

eller

telinit 3

Når du skriver kommandoer står det gjerne et dollartegn ($) eller en "hake" (>) eller en "firkant" (#) rett forran der du skriver. Dette er akkurat som i windows C:windows> ( <--- se den lille "haken" på enden der) men i linux har denne forskjellige betydninger. I alle distroer betyr firkant (#) at du er root og noe annet (f.eks. $ eller >) at du er vanlig bruker.

Så når man skal illustrere en kommando skriver man gjerne et slikt tegn forran, både for å vise at det er en kommando, og (delvis) for å vise hvilken bruker man må/bør være.

Men! Firkant (#) brukes også som "kommentator-tegn" i script-filer i linux. Så i dette tilfellet skriv han det fordi han skrev en kommentar. Hvordan vet du hva som er en kommando og hva som er kommentar? Det ser du ;) Kommentarer står alltid sist uansett.

Gjennomsiktige menyer: Controll center (på K-menyen ("start menyen")) -> Apperance & Themes -> Style -> Effects

Enable GUI effects (ja takk)

Menu effect -> Make translucent

Så kan du velge "menu opacity" nederst (dvs. hvor mye/lite som skal sees igjennom)

Lenke til kommentar

Tusen takk. Hehe, håper du er der for å svare på ett par små tweaks til.

1.Lastet ned Theme fra kdelook.org , men får ikke til å installere themen.

2.Fikk også med skins til xmms, hvordan installerer jeg disse?

Hehe, tror det var alt for nå.

P.S. Setter stor pris på all hjelpen jeg får/har fått :yes:

danielP

Lenke til kommentar

kommandoen

man xmms

gir dette (nesten nederst på sia):

Files

...

~/.xmms/Skins, /usr/share/xmms/Skins

Default locations where XMMS should look for skinfiles.

...

~/ er hjemmekatalogen din.

Hvis du legger skin-fila i en av disse mappen og klikker på "knappen" øverst til venstre på xmms -> options -> skin browser, så kan du velge skin der. (Hvis du leter etter slik informasjon vil omtrent alltid "man(ual) pages" gi svar på slikt. Dvs. f.eks. 'man xmms' eller 'man mplayer' eller hva som helst.)

Angående themes i KDE skal det ikke være værre enn å gå inn på Control Center -> Apperance & Themes (!) -> Theme manager -> Add theme

Som regel er linux ganske intuitivt ;) Bare prøv deg fram

Lenke til kommentar
Tusen takk. Hehe, håper du er der for å svare på ett par små tweaks til.

1.Lastet ned Theme fra kdelook.org , men får ikke til å installere themen.

2.Fikk også med skins til xmms, hvordan installerer jeg disse?

Hehe, tror det var alt for nå.

P.S. Setter stor pris på all hjelpen jeg får/har fått :yes:

danielP

2. I hjemmemappa di har du ei mappe som heter .xmms (den er skjult, fordi den begynner med en .)

I .xmms er det ei Skins-mappe. tar xzvf skinfila.tar.gz -C .xmms/Skins tror jeg burde funke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...