Gå til innhold

ssh vil ikke logge på server

Anbefalte innlegg

Nå har jeg kompilert og installert openssh 3.6b1 og skal logge meg på en av de andre serverne i nettverket her. Som root går dette helt greit, den spør om jeg vil laste ned RSA-keyen til de maskinene jeg prøver å logge meg på. Men når jeg prøver å ssh'e fra min egen (ikkeroot) bruker så får jeg bare dette:

[wraith@mainframe ]$ ssh 192.168.0.3

Host key verification failed.

Jeg kopierte ~/.ssh/known_hosts fra root brukeren, siden den inneholder RSA keyen fra de andre serverne og fikk dette svaret:

[wraith@mainframe ]$ ssh 192.168.0.3

Permission denied, please try again.

Permission denied, please try again.

Permission denied (publickey,password,keyboard-interactive).

Dette er det samme uansett hvilken maskin jeg prøver å ssh'e til.

Hvis det er noen som vet hvordan jeg får den til å spørre etter passord (eller virke på en måte som ikke innebærer å laste opp keys til den andre maskinen) så hadde jeg blitt veldig glad for det :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, er ikke ekspert på dette siden jeg aldri har brukt hostkeys - skriver alltid manuelt inn passord isteden.

Men har du en bruker som heter "wraith" på disse andre maskinene?

Ellers må du jo huske på å spesifisere brukernavn, f.eks:

ssh -l brukernavn maskinnavn

Har ihvertfall selv driti meg ut noen ganger fordi jeg har blanda brukernavn.

Lenke til kommentar

Jeg kopierte ~/.ssh/known_hosts fra root brukeren, siden den inneholder RSA keyen fra de andre serverne og fikk dette svaret:

Slett den vanlige brukeren sin ~/.ssh/known_hosts og prøv igjen. Nøklene skal bli lagt inn automatisk inn i denne fila. Om det fortsatt ikke fungerer kan du prøve å legge opsjonen

StrictHostKeyChecking  no

inn i ~/.ssh/config

Lenke til kommentar
Jeg skrudde av StrictHostKeyChecking men det ga samme resultat, den prøvde å autentisere med keys med en gang igjen, bare at nå la den til RSA keyen til serveren først..

argghh irriterende

I sånne situasjoner er "-v" opsjonen til ssh uunnværlig ... Den gir deg masse debugging-info som kanskje kan hjelpe deg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...