Gå til innhold

I5 2500k vs I7 2600k.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvem hadde du kjøpt og hvorfor?

core i5 2500k fordi man skal overklokke og gir mye for pengene.

Eller kjøp I7 2600k for å ha det beste for intel. Core i7 2600S for laves strømbruk (65 watt).

Noen som vet om vi kan forvente oss en core i7 2700k eller core i7 2800k snart?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Du mener vel core i7 2600k for gamming? At den gjør det dårlig på crysis, tror jeg er snakk om harddisk eller hovedkort optimalisering, har vanskeligheter å tro 2500k er raskere der.

Kan være en UEFI oppdatering løser dette.

Og 2500k for musikk og HD filmer?

Uansett hvem man velger, så er nok begge mere en god nok.

Er bare spørsmålet hvordan man multitasker eller om man vil ha det beste.

Jeg tror jeg venter til sommeren og kjøper core i7 2600k hvis det ikke har kommer noe nyere til da. Der tror jeg prisforskjellene blir minimale. Siden jeg har en eldre stasjonær som kunne trenge en oppgradering.

Muligens man kan få core i7 2700k til 2000 kr (Som yter ca 10% bedre) :new_woot:

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Du mener vel core i7 2600k for gamming?

Og 2500k for musikk og HD filmer?

Uansett hvem man velger, så er nok begge mere en god nok.

Er bare spørsmålet hvordan man multitasker eller om man vil ha det beste.

Jeg tror jeg venter til sommeren og kjøper core i7 2600k hvis det ikke har kommer noe nyere til da. Der tror jeg prisforskjellene blir minimale. Siden jeg har en eldre stasjonær som kunne trenge en oppgradering.

Muligens man kan få core i7 2700k til 2000 kr (Som yter ca 10% bedre) :new_woot:

2500K er en veldig sterk prosessor, men den har ikke HyperThreading.

Dette har ikke noe å si i spill, så 2500K er like bra i spill som 2600K.

2600K har HyperThreading, derimot, så den fungerer flott til decoding, utpakking av filer, derav musikk og film.

Lenke til kommentar

Når vi snakker om crysis 2 (Når DX 11) støtten kommer, da er jeg sikker på 2600K vil komme til nytte. Eller hva tror dere?

Ville valgt 2600k uansett.

Men muligens 2700k (ville hatt 4 kjerner & 12 tråder).

Mens 2600k bare har (4 kjerner og 8 tråder).

2500k har bare 4 kjerner/tråder.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

jeg hadde kjøpt i7-2600k, slik at jeg kunne kjørt f@h -bigadv og spilt litt hver dag. Og 2 MB mer cache er alltid greit å ha

EDIT:

Når vi snakker om crysis 2 (Når DX 11) støtten kommer, da er jeg sikker på 2600K vil komme til nytte. Eller hva tror dere?

wut? Et av meget få spill som drar nytte av firekjerners-prosessorer er BF:BC2. Det er en god stund til du får se åtte tråder bli brukt i et spill.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

wut? Et av meget få spill som drar nytte av firekjerners-prosessorer er BF:BC2. Det er en god stund til du får se åtte tråder bli brukt i et spill.

Dermed har man noen tråder/kjerner, som antivirus, windows 7, kan bruke.

Slik at man også har muligheten å kjøpe nye spill senere uten å trenge ny prosessor med det første.

Så jeg venter på core i7 2700k og 2800k, dermed får jeg et meget godt kjøp.

Hvis prisene blir samme som core i5 2500 og i7 2600k blir i dag.

Lenke til kommentar

Dermed har man noen tråder/kjerner, som antivirus, windows 7, kan bruke.

Slik at man også har muligheten å kjøpe nye spill senere uten å trenge ny prosessor med det første.

Så jeg venter på core i7 2700k og 2800k, dermed får jeg et meget godt kjøp.

Hvis prisene blir samme som core i5 2500 og i7 2600k blir i dag.

i7 2700k ? Er liten vits i å finne opp CPU'er vel? Jeg kan garantere deg at en eventuell ny toppmodell i i7-serien til SB ikke vil ha 12 tråder og 4 kjerner. Hvis man ser litt på foregående modeller fra Intel vil jeg tro det blir en økning i mhz på rundt 200. Dessuten er det ikke så enkelt som at "man har tråder til overs som antivirus win7 kan bruke". Du kan jo for eksempel prøve å pakke ut 2 filer i WinRAR med en firekjerners CPU, tviler på at det går like fort som om du skulle pakket ut 1.

Du gjør et like "godt" kjøp ved å kjøpe i7 2600k i dag som du vil gjøre ved å kjøpe de neste i7 SB-modellene når de eventuelt kommer.

Lenke til kommentar

Det har ikke noe for seg å vente med mindre du skal vente helt til 22nm prosess. Ytelsen til kommende prosessorer på LGA 1155 vil være tilnærmet lik dagens modeller.

2500k holder med mindre du kan dra nytte av hyper threading. Det svarer seg å gå for 2600k dersom du har tenkt å legge en del penger i de øvrige komponentene.

LMH1:

Morsomt hvordan du synser om at det blir 12 tråder ved 4 kjerner på neste modell. :tease:

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg personlig kjøpte 2600k for det er ikke den størtste pris forskjellen. Jeg bruker pc stort sett til spill så har skrudd av ht. Skulle vært intresant og sett 2500k vs 2600k med ht skrudd av, har hørt at ht påvirker ytelsen negativt i spill.

Lenke til kommentar

Jeg personlig kjøpte 2600k for det er ikke den størtste pris forskjellen. Jeg bruker pc stort sett til spill så har skrudd av ht. Skulle vært intresant og sett 2500k vs 2600k med ht skrudd av, har hørt at ht påvirker ytelsen negativt i spill.

Intel velger ut de brikkene som klokker best og markerer dem med K nå virker det som. Det har derfor lite for seg å kjøpe en i7-2600k med mindre du skal bruke HT

Lenke til kommentar

Det er mer cache i 2600K enn i 2500K, bortsett fra det så er de nokså like. Man har byttet prosessor innen man rekker ergre seg over at man valgte 2500K over 2600K. Med mindre man har betalt ekstra for feks GTX 580/590/ AMD 6990 så svarer det seg egentlig ikke å legge ekstra penger i 2600K.

Dersom man spiller på 23/24" 1920x1080 er det beste å kjøpe 2500K og GTX 560 Ti. Det kommer nye prosessorer på 22nm og nye skjermkort på 28 nm for tidlig til at det er verd å betale ekstra for noe kraftigere.

Jeg har også HT avskrudd i min 980x. Flere programmer kjørte rett og slett dårligere med HT påskrudd. HT krever hos meg 0.8V mer for at prosessoren skal være stabil ved 4 GHz. Dette tilsvarer en temperraturøkning på ca 10 grader. HT i seg selv gir også ca 10 grader temperaturøkning. Jeg kjører heller 6 kjerner @ 4GHz med HT avskrudd og 1,2V (stock voltage) og 60 grader ved full last med 6 kjerner og 6 tråder enn med 1,28V med HT på og 80 grader ved full last.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg hadde kjøpt i7-2600k, slik at jeg kunne kjørt f@h -bigadv og spilt litt hver dag. Og 2 MB mer cache er alltid greit å ha

EDIT:

Før man får brukt i7-2600k i spill så har Ivy Bridge allerede blitt lansert :) Endret av Heradon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

i7 har hyperthreading som gjør at du kan redigere filmer og lage musikk fortere og sånne ting.

Spilling bruker ikke hyperthreading som gjør at det ekstra som i7 har ikke gjør noe nytte når man spiller. Derfor er i5 best for spilling, mens i7 kan man bruke til redigering.

Lenke til kommentar

i7 har hyperthreading som gjør at du kan redigere filmer og lage musikk fortere og sånne ting.

Spilling bruker ikke hyperthreading som gjør at det ekstra som i7 har ikke gjør noe nytte når man spiller. Derfor er i5 best for like god til spilling, mens i7 kan man bruke til redigering.

Fixed

Lenke til kommentar

Spilling bruker ikke hyperthreading som gjør at det ekstra som i7 har ikke gjør noe nytte når man spiller. Derfor er i5 best for like god til spilling, mens i7 kan man bruke til redigering.

Fixed

I5 er faktisk det beste valget til spilling med tanke på prisen :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...