Gå til innhold

Er Nikon D90 et bra kjøp?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så dere mener D90 er et bedre kjøp med tanke på ytelse vs. pris?

 

Har selvfølgelig lyst å komme billigst unna, men dersom D7000 har mye bedre autofokus til action-foto så vil det kanskje lønne seg?

 

Hvor mye bedre vil bildekvaliteten mellom D90 med Nikkor 70-300mm VR og D7000 med samme objektiv?

Er Canon et alternativ?

Ser at Canon har et flott L objektiv til rundt 5000,- 70-200mm F/4

 

Blir mange alternativer og eksempelbildene jeg har fått se viser bedre bildekvalitet i D7000s favør.

 

Edit: Kan også nevne at søkeren i D40 er så liten at jeg sliter med å se informasjonen nederst. Vil helst ha noe som gir meg all informasjon.

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar

Du skal sitte å studere bildene dine i 100% forstørrelse for å se forskjell, og forskjellen ser du du kun i vanskelige forhold. Forskjellen mellom D40 og D90 er vesentlig større enn den mellom D90 og D7000.

 

Jeg kjenner flere som har D90 og er meget fornøyd. 18-105mm objektivet får også generelt sett gode skussmål, og er et bedre valg en den vanlige trøtte 18-55mm-en. Bruk mellomlegget på god optikk.

Lenke til kommentar

Takker for svar. Synes det blir alt for mange valg å velge mellom, så godt vi har noen som kan veilede i riktig retning.

 

D90 er absolutt et fristende kamera med tanke på prisen og jeg regner med det tåler minst like mye som mitt D40, som jeg trossalt er meget godt fornøyd med når det kommer til konstruksjon. Det føles robust selvom det er plast.

 

Edit: Hvordan er søkeren i D90 vs. den i D40? Er den stor nok? Som sagt i posten ovenfor så sliter jeg med å se alt inne i søkeren.

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar

Takker for svar. Synes det blir alt for mange valg å velge mellom, så godt vi har noen som kan veilede i riktig retning.

 

D90 er absolutt et fristende kamera med tanke på prisen og jeg regner med det tåler minst like mye som mitt D40, som jeg trossalt er meget godt fornøyd med når det kommer til konstruksjon. Det føles robust selvom det er plast.

 

Edit: Hvordan er søkeren i D90 vs. den i D40? Er den stor nok? Som sagt i posten ovenfor så sliter jeg med å se alt inne i søkeren.

D90 er bedre bygget enn D40. Den har mye bedre søker enn D40. D7000 er enda litt bedre. Men spranget fra D40 til D90 er mye større.

Lenke til kommentar

Han trekker fram at D7000 blant annet har mye bedre ISO og Autofokus enn D90, kanskje tilogmed bedre enn D300. Hvor mye bedre er det snakk om?

Her er det snakk om to ting. D90 er like god på ISO som D300, muligens en smule bedre. D7000 er litt bedre. Ikke mye. Det er snakk om å kunne bruke ISO 4000 kontra ISO 3200. Sammenlignet med D40 på ISO 800. Autofokusenheten i D7000 er en del bedre enn den i D90, men det som er bedre er srot sett mest interessant når du driver med ting som sportsfotografering og fugler i fart.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke se at du har et skrikende behov for D7000 - for da hadde du kastet D40 for lenge siden og kjøpt en D300.

 

Tja, eventuelt en D300s nå i dag. Jeg hadde en D90 (vel, har den fortsatt den også) og trengte et hus til i huset da vi er to som vil ta bilder. Jeg tenkte på en D90 til vs D7000 som da akkurat hadde kommet. Jeg testet begge disse rimelig godt og merket ikke så enormt store forskjeller - men noen er det. Vil påstå at D7000 er rimelig mye bedre på den innebygde jpg-genereringen, tar man bilder i RAW så er forskjellen her veldig liten. Litt bedre ISO og minimalt bedre søker/autofokus.

 

I denne runden med testing så kom jeg også over D300 og D300s. D300 føltes litt gammel og vanskelig, men med en D300s i hendene fant jeg virkelig ut hvor stort forskjellen er. Autofokus på en D300s kan ikke engang sammenlignes med D90, det er så veldig mye raskere, mer nøyaktig og har en mye bedre følgefokus.

 

Nå skal det sies at jeg er veldig fornøyd med D90 (med kit 18-105, 35mm f/1.8 og en 17-55 f/2.8) - fint kamera, enkelt og godt å jobbe med og gjør det du ber det om. Dra gjerne til fotovideo eller japanphoto om du har en slik i nærheten, spør om å få ta litt på og klå litt på de ulike modellene. Det som gjorde at jeg valgte en D300s tilslutt var et mye bedre grep og et mer logisk utvalg knapper lett tilgjengelig.

 

Når det gjelder D90 vs D7000 tror jeg ikke at forskjellen er verd 2600kr - om du da ikke tar bilder kun i jpg og/eller med høy ISO.

Lenke til kommentar

Når det gjelder D90 vs D7000 tror jeg ikke at forskjellen er verd 2600kr - om du da ikke tar bilder kun i jpg og/eller med høy ISO.

Det kommer litt ann på den personen som skal kjøpe. For mitt bruk er D7000 mer enn verdt prisforskjellen i forhold til D90.

 

Her er en grei sammenligning av D90 og D7000 og en sammenligning av D90 og et EOS 60D.

 

Siden (snapsort.com/compare) kan brukes til å sammenligne hvilke som helst to kamera (mest spesifikasjonsmessig da, så klart). Det er, som andre her sier, uhyre viktig å kjøpe kameraet i en fysisk butikk slik at man får prøvd grepet, og hvordan kameraet er å håndtere før man tar et endelig valg.

Endret av Marekatten
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...