Gå til innhold

Forbrukslån og inkasso

Anbefalte innlegg

Dersom man gjør opp inkassosaker og betalingsanmerkningene forsvinner, vil en da kunne ta opp forbrukslån?

Hos en av aktørene står det følgende å lese "Søker kan ikke ha hatt inkasso mot seg eller ha betalingsarnmerkninger".

Vil det si at selv om betalingsanmerkningene er borte, så kan de finne ut at jeg har hatt inkasso mot meg? Kan de se at saker har gått til Namsfogden etter at alt er gjort opp?

På forhånd takk for råd og svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. En inkassosak har flere steg. Dersom det blir gjort rettslig steg i saken så går saken til namsmannen. Da får du også betalingsanmerkning.

Når saken er gjort opp i sin helhet, blir anmerkningen slettet. Det er ingen som ser denne anmerkningen i etterkant. Ingen kan heller ikke se at du har eller har hatt inkassosaker. Det er først når det kommer anmerkning at den blir synlig for andre kreditorer.

Likevell er det noen kreditorer som vil sikkre seg mot potensiele dårlige betalere, derfor skriver de det du har lest. De spør om du har hatt saker den siste tiden. Men de kan ikke se at du har hatt eller har inkassosaker på deg såfremt anmerkningen på den er slettet.

Husk at dersom det har kommet anmerkning på saken, blir den ikke slettet før den er gjort opp.

Som et generellt råd. Dersom du får en inkassosak på deg i fremtiden, bør du ta kontakt med dem. Dere finner somregel alltid en løsning om man viser vilje til å ordne opp. Får du til en avdragsordning med inkassoselskapet er dette både billigere og bedre iforhold til at det går til namsmannen. Du slipper også å få betalingsanmerkning mens du betaler på saken til inkassobyrået. Så fremt du holder avdragsordningen.

Håper dette var opplysende.

Dersom du ikke har betalingsanmerkninger nå, er det ingen problemer med å søke om et lån.

Endret av eddielie30
Lenke til kommentar

Hei, og takk for bra svar. Jeg skal endelig få gjort opp all gjeld. Har slitt i noen ord med noen store regninger som jeg ikke har klart å bli kvitt. Etter år med nedbetalinger og lønnstrekk, sitter jeg nå med den siste summen, og jeg har ordnet det slik at jeg tar opp et privatlån som jeg da vil betale tilbake via et forbrukslån, slik at personen som låner meg penger har beløpet utestående på kortest mulig tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...