Gå til innhold

Kan man bruke laptopen som ruter?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil bare nevne at det jeg skriver nå funker "så som så" som en midlertidig løsning, men ikke er noe å bruke permanent. Det blir mye knoting og fikling, og springing mellom PCene fordi maskinen som deler internetten (laptopen i ditt tilfelle) har en tendens til å finne ut at den skal koble fra det trådløse nettverket, og da må man manuelt koble til igjen. Dessuten er internettdelingen i windows håpløs og trenger av og til reboot fordi den fryser.

Men hvis du trenger det som en nødløsning går det helt fint, og da gjør du dette:

Først må du sette opp et "datamaskin til datamaskin-nettverk" (ad-hoc) for det trådløse, sånn at de 2 maskinene dine kan kommunisere over trådløst uten trådløs ruter imellom.

Har ikke trådløst på maskinen jeg bruker akkurat nå så jeg husker ikke helt 100% menyene, men innpå nettverks- og delingssenteret skal det være et sted som heter "administrer trådløse nettverk". Innpå der kan du legge til en ny tilkobling og bare følge instruksene der for å sette opp "datamaskin til datamaskin (ad-hoc)" nettverket. Etter det er satt opp, går du til den andre maskinen og søker etter trådløse nettverk, og kobler til det nettverket du laget.

Når det trådløse først er koblet til og statusen for det trådløse viser forbindelse, er det neste steget å få laptopen til å gi tilgang til internett via det trådløse.

Da gjør du følgende:

1. Gå inn i nettverks- og delingssenteret.

2. Trykk på "administrer nettverkstilkoblinger" i menyen til venstre

3. Høyreklikk på nettverkskortet som er koblet til Get-modemet (Lokal Tilkobling) og velg "Egenskaper"

4. Øverst har du en fane som heter "Deling", trykk der, og velg "tillat andre brukere å koble til gjennom denne maskinens internettilkobling".

5. Trykk OK, og maskinen deler nå internettilkoblingen. Hvis nettet ikke virker på den andre PCen, kan du prøve å "diagnostisere" tilkoblingen på den, eller koble fra- og til det trådløse nettverket igjen.

Tips: Husk at hvis du senere bruke laptopen et annet sted, og kobler til internett med trådløst der, så må du ta vekk igjen disse innstillingene, ellers vil det ikke virke.

(for andre lesere: ja, det er også mulig å lage en nettverksbro, men velger heller denne løsningen da den er mer garantert å virke)

Jeg hadde dette oppsettet før, men tilslutt kostet jeg bare på meg en billig trådløs ruter fordi det ble for mye knoting. Var ofte jeg satt meg ned i stuen oppe med laptopen på fanget for å slappe av litt, men måtte fort reise meg og løpe ned til den andre PCen og fikle med innstillingene fordi jeg ikke kom til startsiden engang. Bannet og steiket mye over hele opplegget.

Endret av Scriptgutten
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...