Gå til innhold

[Løst] Problemer med å få to routere til å snakke sammen


Anbefalte innlegg

Hei, folkens. Som tittelen tilsier, har jeg et problem med å få to routere til å snakke sammen. Først vil jeg beskrive hvordan modemet og routeren ser ut.

 

post-158453-0-75473800-1301611390_thumb.png

Dette er modemet mitt som også fungerer som en router. Jeg får internett via en coax-kabel, altså via bakkenettet. Denne routeren er også trådløs, men leverandøren har låst denne funksjonen pga. dårlig sikkerhet. Men dessverre har de (faen meg) også låst muligheten til å konfiguere routeren via nettleseren (altså skrive 192.168.1.1 i adressebaren).

 

 

post-158453-0-45057700-1301611519_thumb.png

Og så har vi den trådløse routeren min. Den ser slik ut. En ethernet-port og fire LAN-porter.

 

________________

 

 

post-158453-0-24782700-1301611586_thumb.png

Og slik ser oppsettet mitt. Jeg vil altså at routerne skal være koblet sammen slik at alle enhetene i huset skal koble seg via Linksys-routeren. Altså skal modemet-routeren Thomson TCW770 ta av seg utdeling av IP-adresser, DNS osv.

 

Og slik har jeg konfigurert:

--- Linksys WRT54G:

- Slått av DHCP på routeren

- Kobla sammen med Thomson-routeren via en LAN-port på begge endene

 

--- Thomson TCW770

- Ikke gjort noe siden leverandøren har låst konfigurasjonene.

 

Så da er spørsmålet... hva har jeg gjort galt? For dette ser ikke ut til å fungere. Får bare det jævla gule utropstegnet i verktøyslinja som sier at jeg ikke har internettforbindelse. Derimot fungerer det helt fint å la enheter koble seg direkte til Thomson-routeren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å ping begge enhetene, og se hvor du får svar og ikke..

 

EDIT: btw, har du ikke koblet feil? eller er jeg helt på jordet nå. Fra modemet og inn på ruteren skal du bruke ethernet inngangen, og ikke eine ut porten.

Endret av Bllink
Lenke til kommentar

4j718m.png

Dette er det jeg får som svar når PC-en jeg testa på var tilkoblet via Linksys-routeren.

 

Om jeg har koblet feil? Jeg har bare fulgt flere instrukser som jeg har funnet på nettet, som f. eks denne. Kan godt sitere den aktuelle delen som du lurte på:

 

7. Connect an ethernet cable from a numbered LAN port of the first router to a numbered LAN port of the second router. Do not use the Internet/WAN port on the second router!
Lenke til kommentar

Det prøvde jeg på, men fikk fortsatt ingen forbindelse.

 

Forresten, jeg fikk til mitt oppsett sånn halvveis. Altså at en PC tilkobla Linksys-routeren fikk internettilgang, men ingen andre enheter. Så reboota jeg Linksys-routeren, så funka det for ingen lenger. xD

 

Forresten, noen ganger får jeg ikke tilgang til Linksys-routeren ved å skrive "192.168.1.1" i adressebaren i nettleseren. Noen som har peiling på hvorfor?

Lenke til kommentar

prøv å sette ipadressen til linksysen til 192.168.0.2 slik at begge enhetene er på samme nett.

 

dersom du ikke har samme verdi i 3 oktet i ipadressen kan du eventuellt utvide nettmasken til å være 255.255.254.0 i stedet for, men det er like enkelt å bare bytte ipadressen på linksysboksen.

Lenke til kommentar

TCW770 er et modem med switch (ISP har sikkert flere IP pr kunde). Modemet har lease mot macadresser til nettverkskort den har vært tilkoblet.

 

Råder deg til å slå av modemet i 5 minutt. Resett routeren (dvs DHCP skal være på) og koble nettverkskabel fra modemet i internettporten på router.

Slå på modemet og du skal få internett etter routeren uten problemer.

Lenke til kommentar

4j718m.png

Dette er det jeg får som svar når PC-en jeg testa på var tilkoblet via Linksys-routeren.

 

Om jeg har koblet feil? Jeg har bare fulgt flere instrukser som jeg har funnet på nettet, som f. eks denne. Kan godt sitere den aktuelle delen som du lurte på:

 

7. Connect an ethernet cable from a numbered LAN port of the first router to a numbered LAN port of the second router. Do not use the Internet/WAN port on the second router!

 

Redigert: Fant faktisk ut av problemet, etter du skrev her tenkte jeg at jeg skulle sjekke.

Linksys rutere av en nyere dato må konfigureres før de fungerer som en switch!

 

1.koble sammen ruterne via LAN porter, ikke WAN

 

2. Gå inn på siste ruter, linksysen. slå av DHCP og NAT, og slå på RIP. Ikke lagre før du har krysset av alle disse. Etter dette, kan det hende du må "resette" dit eget nettverkskort/trekke ut kabelen, og starte den første ruteren på nytt en gang. Gi det noen minutter, så kan du begynne og koble til igjen.

 

Etter dette fikk jeg IP adresser til de tilkoblede enhetene fra den første ruteren, og alt var i samme subnett!

 

-------------------------------------------------------------------------------------------

 

old:

 

var borti dette problemet selv, av en eller annen grunn vil ikke min linksys 350n heller fungere som "switch".

Du ser også i bildet over at du får jo respons fra en helt annen ip enn den du prøver å pinge.

Dette er som regel et resultat av at du ikke får ip via noen dhcp, så pc'en din lager et nettverk selv. Det jeg måtte gjøre med min konfigurasjon, var at jeg ble nødt til å plugge den i WAN, så konfigurere den _siste_ ruteren helt åpen. Altså, jeg hadde på DHCP, og fylte inn DNS serverne selv( slik slipper du å å route et par ganger og sparer kanskje 1 ms), slo av brannmur, og til sist så åpnet jeg for all trafikk til linksysen på den FØRSTE ruteren ( satt ip adressen til linksys ruteren som DMZ host.) Jeg får trolig 1 ms ekstra ping på grunn av dette, men det er det eneste som funker. For meg er det viktigste at jeg får GBit LAN på det kablete nettverket!

Endret av imgaerion
Lenke til kommentar

... og det viste seg at jeg bare trengte å trekke en kabel mellom en av LAN-portene til Thomson og Linksys' Internet-port. Dette var jo det første jeg gjorde, og det gjorde jeg utallige mange forsøk på, og det hadde visst ikke funka helt til i dag.

 

Jeg ser at folk har skrevet en del for å prøve å hjelpe meg, og det setter jeg pris på. Så jeg beklager sterkt at jeg kasta bort litt av tida deres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...