Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Betale tilbake på skatten!


Koonlani

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jobbet for 44000 kroner 2010 som jobb ved siden av skolen.

De første 40k tok jeg på frikort før jeg ble trekt 8% skatt på resterende 4k. I dag fikk jeg brev at jeg måtte betale 750 kroner.

 

Det jeg lurer på er om de kan kreve penger av meg mtp. at jeg ikke er over 18(altså, får i grunn ikke penger av staten på konto). Og for alt de vet kan det være jeg er blakk, altså brukt opp alle pengene mine.

 

Får ikke det til å stemme helt... :S

 

 

Takker for hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

i utganspunktet skulle du ikke benyttet frikort (gitt at du var klar over at du kom til å tjene over grensen), idet du overstiger frikort-grensen, skal du betale skatt av _hele_ beløpet, når du da bare tjener 4000 over og trekker 8% av dette har du dermed betalt for lite skatt, dette må ta betales inn ved skatteoppgjøret, fortrinnsvis forskuddsvis.

 

Er du gammel nok til å jobbe er du gammel nok til å betale skatt.

 

Jeg antar du sikter til vergemålsloven og § 2. Den som er umyndig, kan ikke selv råde over sine midler eller binde sig ved rettshandel, medmindre annet særlig er bestemt.

 

Da det ikke skal spekuleres i dette underforum kan jeg ikke legge til grunn at det at du skal betale restskatt er hjemlet og gjøre mine antakelser om at skattemyndighetene har sitt på det rene gjeldene, uansett hvor fristende det er, men kan konstatere at jeg tviler på at du i en alder av >18 ønsker å legge deg ut med SIS.

Lenke til kommentar

@Mythos. Det jeg mente var at når du er over 18 og ikke har jobb eller ikke kan jobbe(sykmeldt, arbeidsløs evt. andre ting) så får du penger av staten via NAV.

 

Dette får jeg ikke, jeg får ikke penger hver måned.

 

 

nls: Jeg trodde aldri jeg kom til å tjene over 40k når jeg skaffet meg frikort. Og hvorfor staten skal ta så mye når jeg så vidt overstiger grensen og har skaffet meg skattekort da jeg så det kom til å skje. Er det bare fordi staten er grådig og gir blanke i landsmennene sine?

 

 

La oss da si at jeg ikke hadde hatt noe penger. Hvordan skulle dette bli ordnet da?

Ser ikke helt for meg at de kunne tatt penger av noen som ikke eier noen ting.

Endret av NutrL
Lenke til kommentar

@Mythos. Det jeg mente var at når du er over 18 og ikke har jobb eller ikke kan jobbe(sykmeldt, arbeidsløs evt. andre ting) så får du penger av staten via NAV.

 

Dette får jeg ikke, jeg får ikke penger hver måned.

Om du ikke har tjent en viss sum av å jobbe tidligere, får du heller ikke penger av NAV uansett hvor gammel du er.

 

 

Det visste jeg ikke.

 

Har en kompis som ikke har hatt jobb tidligere som får penger av NAV, ikke mye, men nok til å klare seg. Han har heller ikke skoleplass og er ble 18 tidligere i år.

 

Så hvor du har det i fra vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

@Mythos. Det jeg mente var at når du er over 18 og ikke har jobb eller ikke kan jobbe(sykmeldt, arbeidsløs evt. andre ting) så får du penger av staten via NAV.

 

Dette får jeg ikke, jeg får ikke penger hver måned.

 

 

nls: Jeg trodde aldri jeg kom til å tjene over 40k når jeg skaffet meg frikort. Og hvorfor staten skal ta så mye når jeg så vidt overstiger grensen og har skaffet meg skattekort da jeg så det kom til å skje. Er det bare fordi staten er grådig og gir blanke i landsmennene sine?

 

 

La oss da si at jeg ikke hadde hatt noe penger. Hvordan skulle dette bli ordnet da?

Ser ikke helt for meg at de kunne tatt penger av noen som ikke eier noen ting.

Det er ok, det er mange som ikke vet hvor mye de kommer til å tjene på starten av året og bestiller feil skattekort/får feil tabell, dette avregnes ved skatteoppgjøret, akkurat som skatten din er avregnet. Hvis du ikke hadde skaffet deg skattekort da du så du kom til å gå over er iogforseg bra, tror jeg hadde latt være for 4000 og bare latt de trekke 50% av dette og ikke fått like mye i restskatt, men uansett er resultatet den samme skatten du skal betale.

 

Du spør om hvorfor, mener du da hvorfor vi betaler skatt eller hvorfor frikortgrensen er det den er ? Et sted må jo grensen gå og du kom på "feil" side.

 

Hvis du ikke hadde gjort som du skulle å spart penger til å betale restskatten, kan du la de rente beregnes å betale senere, du ta kontakt med kemnerkontoret å fått til en nedbetalingsordning med avdrag, hvis du ikke får til dette vil de inndrive kravet igjennom SIS, mest sannsynlig med tvugen lønnstrekk.

 

Ang innteks og NAV så vil du i Norge alltid få penger til å overleve (men la oss slippe debatt om sosial satster her), Sosialkontoret dekker livsopphold og boutgifter primært.

 

Men nå er vi ganske off topic så vi kan bare avslutte med å si :

Velkommen til klubben som betaler for at kameraten din kan drive dank !

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Forstår ikke hva du griner etter, alt over 39 950 kr skal jo skattes 50%

Du må være mer spesifik, alt over 39 950 kr skal det skattes 50% av HVIS du IKKE leverer et nytt skattekort, isåtilfelle skal det skattes den prosentsatsen det nye kortet lyder på, du må selv gi arbeidsgiver beskjed om å trekke mer for å ikke få restskatt.

Lenke til kommentar

Nå får dere lære dere forskjellen på skatt og skattetrekk.

 

Det skal ikke skattes 50% av det som overstiger frikortbeløpet, men det skal trekkes 50% - under den forutsetning at man ikke leverer et nytt skattekort.

 

På inntekter som er under minstefradraget, som dine, skal det kun trekkes for å dekke trygdeavgiften. Trygdeavgiften er på 7,8% for deg som arbeidstaker - mellomsatsen.

 

Fra folketrygdloven § 23-3 (4):

 

Det skal ikke betales avgift når inntekten er inntil 39.600 kroner. Avgiften må ikke utgjøre mer enn 25 pst av den del av inntekten som overstiger 39.600 kroner.

 

Du skal altså i utgangspunktet betale 7,8% av 44 000, eller 3 432 kroner. Dette skal i alle tilfelle begrenses til 25 % av den inntekten som overstiger 39 600 kroner, noe som innebærer at du ikke skal betale mer enn 1 100 kroner.

 

Du har ikke betalt skatt av de første 40k, og har trukket 8 % av 4 000 kroner. Du har altså trukket cirka 320 kroner i skatt. Du skulle ha trukket 1 100 kroner. Differansen er det du nå er skyldig staten i skatt.

 

 

At du er blakk hjelper ikke. At du er under 18 hjelper ikke.

 

(Derimot krever man ikke inn restskatt under 100 kroner - så hvis du betaler inn 99 kroner mindre enn restskattbeløpet så vil du normalt ikke få noe krav mot deg for resten.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@Mythos. Det jeg mente var at når du er over 18 og ikke har jobb eller ikke kan jobbe(sykmeldt, arbeidsløs evt. andre ting) så får du penger av staten via NAV.

 

Dette får jeg ikke, jeg får ikke penger hver måned.

 

La oss da si at jeg ikke hadde hatt noe penger. Hvordan skulle dette bli ordnet da?

Ser ikke helt for meg at de kunne tatt penger av noen som ikke eier noen ting.

 

Du (les: foreldrene dine) får barnetrygd når du er under 18. Dvs 970 kr i mnd om de bor sammen, eller 1940 om de bor hver for seg. Du skal egentlig selv skatte av barnetrygden om du i tillegg tjener egne penger, selv om de settes inn på kontoen til foreldrene dine. Så du får faktisk penger av staten hver måned. Bruk de.

 

Foreldrene dine er uansett pliktig til å forsørge deg når du er under 18, så du må be om penger fra de. Hvordan dere løser det, om du feks må jobbe med hagearbeid/husarbeid for å tjene inn igjen pengere er en sak mellom dere.

Lenke til kommentar

@Mythos. Det jeg mente var at når du er over 18 og ikke har jobb eller ikke kan jobbe(sykmeldt, arbeidsløs evt. andre ting) så får du penger av staten via NAV.

 

Dette får jeg ikke, jeg får ikke penger hver måned.

 

Det er for så vidt riktig at du ikke får penger til deg selv på egen hånd. Det er fordi reglene i utgangspunktet forutsetter at mindreårige er forsørget av foreldrene. Det betyr på den annen side at dersom dine foreldre kommer i en situasjon der de trenger sosialhjelp, så vil de få mer penger fordi de forsørger deg. Og hvis du av en eller annen grunn ikke kan bo hos foreldrene dine, så vil du kunne få hjelp via barnevernet.

 

Foreldrende dine har også fått barnetrygd for deg, du har gått på skole og gjør det antagelig fortsatt, du får helsetjenester, og så videre. At du er under 18 betyr ikke at de ikke får noe fra samfunnet - tvert i mot.

 

Hvis inntekt til mindreårige skulle vært skattefritt så ville det også skapt et enormt smutthull som bedriftseiere kunne utnyttet for å spare skatt: Ansett dine egne barn i bedriften, gi dem absurd høy lønn, slipp unna skatt.

 

Forøvrig har Krikkert skrevet utmerket om regnestykket for skatten din.

Lenke til kommentar

...et lite tips: Restskatt på 99,- kr eller under blir ikke innkrevd. Dvs. at dersom du betaler inn 651,- kr som tilleggsforskudd innen fristen 31. mai, slipper du å betale de siste 99 kronene som restskatt.

Det er forsåvidt korrekt, men: Det er beløp under 99 kr ved betalingsfristen i høst som ikke blir innkrevd. Man må altså ta høyde for rentene på restskatten, slik at totalsummen fortsatt kommer under 99kr.

Lenke til kommentar

Nå får dere lære dere forskjellen på skatt og skattetrekk.

 

Det skal ikke skattes 50% av det som overstiger frikortbeløpet, men det skal trekkes 50% - under den forutsetning at man ikke leverer et nytt skattekort.

 

På inntekter som er under minstefradraget, som dine, skal det kun trekkes for å dekke trygdeavgiften. Trygdeavgiften er på 7,8% for deg som arbeidstaker - mellomsatsen.

 

Fra folketrygdloven § 23-3 (4):

 

Det skal ikke betales avgift når inntekten er inntil 39.600 kroner. Avgiften må ikke utgjøre mer enn 25 pst av den del av inntekten som overstiger 39.600 kroner.

 

Jeg beklager krikkert, det var slutten av nattskiftet mitt ref timestamp 05:20 , jeg mente naturligvis skattetrekk selvom jeg kom til skade for å skrive skatte.

Lenke til kommentar

Takker for svar, fikk meg til å forstå bedre hvordan alt dette fungerer og en del ekstra! :)

 

 

Det er snakk om 750 kr?!

Som det ser ut til at du prøver å finne en grunn til å ikke betale? Seriøst...

Hadde forstått hvis det var hvertfall noen par tusen det var snakk om men 750 kr?

 

Det at du er blakk eller ei har vel overhode ingenting å si.

 

Leter bare etter svar, har ikke noe problem med å betale de 750 kronene! Ville bare vite litt mer om hvordan det fungerer!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...