Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Rattet skeivt etter endeleddsbytte


Anbefalte innlegg

Hei, har skiftet begge endeleddene framme pluss bærebrua høyre foran. Nå må jeg ha rattet en kvart omdreining til venstre og det ser ut som høyre hjul spisser litt utover på fremre del av hjulet. Hva kan ha gått galt? målte ikke lengden på endeleddene, men gikk ut fra at de var like lange(de så no sånn ut ihvertfall :)) Tok rett antall omdreininger på de også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

FGeil montering og manglende forstillingskontroll etter utført arbeid. Feil spissing vil i beste fall øke slitasje dekk og ledd, i værste fall være trafikkfarlig på kort eller lang sikt.

 

Måling av endeleddene før demontasje hadde ikke hjulpet deg, bare redusert feilmontering. Forstillingskontroll/justering etter denne type jobb er viktig.

Lenke til kommentar

Hva mener du med feilmontering? kan ikke se at jeg har gjort så mye feil. Forstillingskontroll skal jeg ta, men blir mest sannsynlig ikke i morgen. Hadde planlagt å kjøre en 3 timers tur imorgen, men ser at dette ikke bli å gå. Så tenkte å justere litt for å se om jeg får det beint nok til å kjøre.

Lenke til kommentar

Vanligvis må man få justert dette i etterkant siden man ikke vil klare å få det likt som utganspunktet med vanlig garasjeverktøy (Ikke det at jeg vet hva TS har av verktøy). Det går som oftest greit å kjøre etterpå, men man merker at bilen ikke oppfører seg som den vanligvis gjør. Det behøver ikke å være farlig i trafikken, men jeg ville bestilt time ASAP ;)

 

 

Mvh Faller

Lenke til kommentar

.... og det ser ut som høyre hjul spisser litt utover på fremre del av hjulet. ...

Ved såpass avvik i forstillingen at det er synlig for en "amatør" er avviket såpass stort at det kan gå ut over kjøregenskapene og være trafikkfarlig i en kritisk situasjon (dårlig veigrep for unnastyring etc).

Lenke til kommentar

.... og det ser ut som høyre hjul spisser litt utover på fremre del av hjulet. ...

Ved såpass avvik i forstillingen at det er synlig for en "amatør" er avviket såpass stort at det kan gå ut over kjøregenskapene og være trafikkfarlig i en kritisk situasjon (dårlig veigrep for unnastyring etc).

 

ah skjønner va du mener. Men det er ikke helt riktig at jeg klarer å se avviket. Men kjøreegenskapene er helt forjævli. Skal ta kontroll etter at bakfjørene er byttet :)

Lenke til kommentar

ah skjønner va du mener. Men det er ikke helt riktig at jeg klarer å se avviket. Men kjøreegenskapene er helt forjævli. Skal ta kontroll etter at bakfjørene er byttet :)

Vel vi har jo ikke andre ting å forholde oss til enn det du skriver. Siden du også føler at kjøreegenskapene er "forjævlig" så er også bilen ikke trafikksikker.

 

Du som sjåfør er ansvar for at bilen er trafikksikker når du er ute og kjører. Samtidig er du en fare i trafikken og kan skade både deg selv og andre [du er også økonomisk ansavrlig].

Lenke til kommentar

ah skjønner va du mener. Men det er ikke helt riktig at jeg klarer å se avviket. Men kjøreegenskapene er helt forjævli. Skal ta kontroll etter at bakfjørene er byttet :)

Vel vi har jo ikke andre ting å forholde oss til enn det du skriver. Siden du også føler at kjøreegenskapene er "forjævlig" så er også bilen ikke trafikksikker.

 

Du som sjåfør er ansvar for at bilen er trafikksikker når du er ute og kjører. Samtidig er du en fare i trafikken og kan skade både deg selv og andre [du er også økonomisk ansavrlig].

 

Nå har jeg ikke sakt at jeg er ut å kjører, faktisk så er bilen så og si parkert nå. Eneste den blir brukt til er å kjøre til en garasje og tilbake. Tok en avgjørelse angående den 3 timers turen min og valgte heller fly :)

Lenke til kommentar

Du kan ikke bare skifte endeleddene, du må også ha 4-hjulskontroll. Det er så nøyaktig at du har ikke sjans til å klare å justere det på øyemål. Når du kjører slik du kjører nå så bryter du noe voldsomt på den siden det er feil når du sier bilen går rett fram. Bør ordnes så fort som mulig!

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...