morgan_kane Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 Hei, har skiftet begge endeleddene framme pluss bærebrua høyre foran. Nå må jeg ha rattet en kvart omdreining til venstre og det ser ut som høyre hjul spisser litt utover på fremre del av hjulet. Hva kan ha gått galt? målte ikke lengden på endeleddene, men gikk ut fra at de var like lange(de så no sånn ut ihvertfall ) Tok rett antall omdreininger på de også. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 FGeil montering og manglende forstillingskontroll etter utført arbeid. Feil spissing vil i beste fall øke slitasje dekk og ledd, i værste fall være trafikkfarlig på kort eller lang sikt. Måling av endeleddene før demontasje hadde ikke hjulpet deg, bare redusert feilmontering. Forstillingskontroll/justering etter denne type jobb er viktig. Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 31. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2011 Hva mener du med feilmontering? kan ikke se at jeg har gjort så mye feil. Forstillingskontroll skal jeg ta, men blir mest sannsynlig ikke i morgen. Hadde planlagt å kjøre en 3 timers tur imorgen, men ser at dette ikke bli å gå. Så tenkte å justere litt for å se om jeg får det beint nok til å kjøre. Lenke til kommentar
Faller Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 Vanligvis må man få justert dette i etterkant siden man ikke vil klare å få det likt som utganspunktet med vanlig garasjeverktøy (Ikke det at jeg vet hva TS har av verktøy). Det går som oftest greit å kjøre etterpå, men man merker at bilen ikke oppfører seg som den vanligvis gjør. Det behøver ikke å være farlig i trafikken, men jeg ville bestilt time ASAP Mvh Faller Lenke til kommentar
PerB Skrevet 1. april 2011 Del Skrevet 1. april 2011 .... og det ser ut som høyre hjul spisser litt utover på fremre del av hjulet. ... Ved såpass avvik i forstillingen at det er synlig for en "amatør" er avviket såpass stort at det kan gå ut over kjøregenskapene og være trafikkfarlig i en kritisk situasjon (dårlig veigrep for unnastyring etc). Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 2. april 2011 Forfatter Del Skrevet 2. april 2011 .... og det ser ut som høyre hjul spisser litt utover på fremre del av hjulet. ... Ved såpass avvik i forstillingen at det er synlig for en "amatør" er avviket såpass stort at det kan gå ut over kjøregenskapene og være trafikkfarlig i en kritisk situasjon (dårlig veigrep for unnastyring etc). ah skjønner va du mener. Men det er ikke helt riktig at jeg klarer å se avviket. Men kjøreegenskapene er helt forjævli. Skal ta kontroll etter at bakfjørene er byttet Lenke til kommentar
PerB Skrevet 2. april 2011 Del Skrevet 2. april 2011 ah skjønner va du mener. Men det er ikke helt riktig at jeg klarer å se avviket. Men kjøreegenskapene er helt forjævli. Skal ta kontroll etter at bakfjørene er byttet Vel vi har jo ikke andre ting å forholde oss til enn det du skriver. Siden du også føler at kjøreegenskapene er "forjævlig" så er også bilen ikke trafikksikker. Du som sjåfør er ansvar for at bilen er trafikksikker når du er ute og kjører. Samtidig er du en fare i trafikken og kan skade både deg selv og andre [du er også økonomisk ansavrlig]. Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 2. april 2011 Forfatter Del Skrevet 2. april 2011 ah skjønner va du mener. Men det er ikke helt riktig at jeg klarer å se avviket. Men kjøreegenskapene er helt forjævli. Skal ta kontroll etter at bakfjørene er byttet Vel vi har jo ikke andre ting å forholde oss til enn det du skriver. Siden du også føler at kjøreegenskapene er "forjævlig" så er også bilen ikke trafikksikker. Du som sjåfør er ansvar for at bilen er trafikksikker når du er ute og kjører. Samtidig er du en fare i trafikken og kan skade både deg selv og andre [du er også økonomisk ansavrlig]. Nå har jeg ikke sakt at jeg er ut å kjører, faktisk så er bilen så og si parkert nå. Eneste den blir brukt til er å kjøre til en garasje og tilbake. Tok en avgjørelse angående den 3 timers turen min og valgte heller fly Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 2. april 2011 Del Skrevet 2. april 2011 Du kan ikke bare skifte endeleddene, du må også ha 4-hjulskontroll. Det er så nøyaktig at du har ikke sjans til å klare å justere det på øyemål. Når du kjører slik du kjører nå så bryter du noe voldsomt på den siden det er feil når du sier bilen går rett fram. Bør ordnes så fort som mulig! Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 Trikset for hobbymekanikere er å skifte kun ett endeledd om gangen før man juster inn rattet. Dvs: 1. Bytt endeledd nr 1. 2. Juster leddet slik at rattet står rett når man kjører rett fram. 3. Bytt endeledd nr 2. 4. Juster endeledd nr 2. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 26. april 2011 Del Skrevet 26. april 2011 Dette blir mye brukt på verksteder også Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå