Gå til innhold

Hvilken distro/software til en merkelig HTPC.

Anbefalte innlegg

Av miljøhensyn har jeg bestemt meg for å bruke en gammel dataskjerm, i stedet for å kjøpe ny TV. Til det trenger jeg en PC som aktiv adapter mellom dekoderen og vga-inngangen på PC-skjermen.

Det viktigste kravet er derfor at signalet fra composite-inngangen automatisk (uten tastetrykk) vises i fullskjerm når PC-en har startet. Har testet at det kan løses ved at programmet TVtime startes ved oppstart.

Ønsker også at PCen skal starte raskest mulig.

Det andre bruksområdet for PC-en er avspilling av DVD (gjerne media fra minnepenn også). Det bør kunne brukes på en enkel måte med kun en 10-knappers mus.

Til visning av composite-video funger fint med TVtime, og DVD-avspilling vil jeg tro skal fungere greit med f.eks. XBMC. Det vanskelige blir da å skifte mellom programmene (bruke en av knappene på 10-knappers mus?), samtidig som jeg kun har lyden fra det aktive programmet. Capture-kortet har ingen lydinngang, så lyden må komme via line-inn på lydkortet.

Jeg vil helst at lyden skal være på maks når jeg ser på video fra composite-video, slik at jeg kun styrer lyden med fjernkontrollen til dekoderen. Samtidig vil jeg at lyden skal gå ned til et lavere nivå når jeg skifter til DVD, og at jeg da kan styre det med f.eks. scrollehjulet.

Det ble mange merkelige krav og ønsker jeg kom med. Håper noen har noen forslag til hvordan jeg kan løse noe av dette.

Mythbuntu er allerede testet, men videoen hakket, og hadde ekstrem forsinkelse. I tillegg fant jeg ingen måte å få den til å vise signalet fra composite-inngangen automatisk ved oppstart.

Endret av Kongeskipet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det nesten løst. Til visning av composite-signalet brukes TVtime, det som gjenstår der er å få den til å starte ca. 3-4 sekunder senere. Fordi den starter i fulscreen, men så går den over i vindu når skrivebordsmiljøet har startet ferdig.

For å få kort oppstartstid tenker jeg å bruke Lubuntu.

For å skifte mellom programmene har jeg bundet en tast for å avslutte det aktive programmet, og en for å starte TV-time. Det som gjenstår der er å binde tasten som avslutter programmet til muting av line-inn signalet, og tasten som startet TVtime til unmuting av line-inn lyden.

Til DVD har jeg valgt VLC, fordi der kan jeg sette opp at programmet skal starte med et bestemt volumnivå, også kan jeg endre det ved å scrolle over volumknappen i programmet. Tengte opprinelig at jeg ville ha noe der de ulike knappene bindes til f.eks. play, pause osv. Men jeg ser det blir litt for avansert.

Lenke til kommentar

Trenger du egentlig et skrivebordsmiljø i det hele tatt?

Jeg har ikke satt opp noe annet enn XBMC på min HTPC, men det går vel helt sikkert ann å binde en av museknappene til å kjøre et skript som sjekker om program 1 eller program 2 kjører, lukker det kjørende programmet og åpner det andre.

Selv brukte jeg denne guiden for å sette opp XBMC uten skrivebordsmiljø:

http://wiki.xbmc.org/?title=XBMCbuntu

Lenke til kommentar

Også nå som jeg nesten var i mål ved bruk av skrivebordsmiljø. Men om oppstartstiden blir blir drastisk redusert kan jeg jo forsøke det. Bortsett fra oppstartstiden, og at det ikke ser like proft ut, så ser jeg ikke på det som noe ulempe at den har et skrivebordsmiljø. Da kan den jo brukes til annet også.

Men bortsett fra å følge den guiden du linket til, blir det mye vanskeligere å sette det opp slik jeg ønsker?

Lenke til kommentar

Hvis du har behov for et skrivebordsmiljø på HTPCen fortsetter du selvfølgelig med det. Jeg ville bare forenkle oppsettet mitt her, samt legge vekk tastatur og mus.

Oppstartstid med Ubuntu er så kort at det er POST og GRUB som tar tid her. Har brukt netinstalleren for ubuntu som det står om i guiden jeg linket til, så det er ingenting på min maskin jeg ikke har spurt om å få lagt inn. Det er kjekt så lenge du vet hva du vil ha i alle fall.

Jeg trodde forresten at VLC klarte å vise bildet fra komposittinngangen også, hvis du kun vil forholde deg til et program. Har ikke prøvd med komposittsignal selv, men webcams kan du få video fra i VLC i alle fall.

Lenke til kommentar

Det beste er nok å ha et oppsett uten skrivebordsmiljø, og ha Lubuntu i dualboot som jeg bruker når jeg henter fram et tastatur og holder inne shift i oppstarten. Men når jeg ser hva jeg har av hardware blir det nok verken rask oppstart eller god plass til dualboot. Ser ut til at harddisken blir en 97-modell med 4GB (5400rpm), om ikke jeg tar sjansen på å bruke en av de med haugevis av dårlige sektorer.

Men hvor lang tid tar det fra POST er ferdig med ditt oppsett. Og hvilken hardware har du. Har selv erfaring med at Lubuntu starter på 20 sek. (etter POST) med 5400rpm (2,5'') og dual-core Celeron.

VLC kan jo brukes til å vise komposittsignalet, men lyden må jo komme fra line-inn på lydkortet. Og da må jeg ha en enkel løsning for å dempe lyden når jeg ser på annet enn TV. Vet heller ikke hvordan jeg skal få VLC til å automatisk vise komposittsignalet i fullskjerm ved oppstart.

Lenke til kommentar

Har ikke så veldig utdatert HW på den maskinen så boot fra GRUB til login ligger nok på under 10 sek. Mener å huske det er en Dual Core Intel prosessor som var billig for 3 år siden, 2GB minne og 1TB disk. Har fortsatt Win7 i dualboot konfigurasjon om jeg har bruk for et skrivebordsmiljø.

Hvis du finner en måte å binde knapper til makroer så foreslår jeg følgende oppsett:

Bruk et script til å starte hvert program. Få startscriptet til å avslutte det andre programmet dersom det allerede kjører, for deretter å starte programmet du vil ha. Dersom du ikke vil ha skrivebordsmiljø blir kommandoen for å starte programmet "xinit <programnavn>"

Er ikke veldig stø i bash, så jeg vil ikke prøve meg på et forslag til script.

Lenke til kommentar

Har aldri laget noe Bach-script før, så tror nok jeg må få hjelp her til det.

Det hørtes jo ut som en veldig god løsning. Men om jeg ikke skal bruke skrivebordsmiljø fungerer vel ikke VLC? Vet du hvordan det fungerer å styre XBMC med kun mus?

Og hvordan er det å styre volumet i XBMC med kun mus? Det beste blir vel om jeg kan binde frem/tilbake-knappene til volum opp/ned.

Fant en 8GB HDD, så det skal nok være plass til dualboot. Om det skulle bli for tregt har jeg også en 60GB 7200rpm disk tilgjengelig. Maskinvaren ellers blir sannsynligvis 2,53GHz Pentium 4, 768MB RAM og Geforce 4 MX.

Lenke til kommentar

Vlc fungerer uten skrivebordsmiljø, men du må sette egenskaper som vindustørrelse under oppstart siden det da er snakk om å laste inn xorg uten vindusbehandler.

Xbmc kan styres med kun mus, ja. Knapper kan rekonfigureres i innstillingene der. Spør på xbmc.org sitt forum for veiledning der, for du må nok redigere noen konfigfiler for å mappe om knappene.

Lenke til kommentar

Mulig dette blir litt komplisert på Ubuntu, men jeg kjører arch med vanlig skrivebord (gdm + gnome) i runlevel 5 og xbmc (rett på Xorg) i runlevel 4.

Velger i grub om jeg vil ha xbmc eller gnome, og kan enkelt switche senere med init. Dessuten slipper jeg å vedlikeholde flere installasjoner. Rett og slett en umåtelig praktisk løsning som jeg fant da jeg satte opp en flysimulator med 3 pcer som kjørte x-plane9.

I arch gjøres dette enkelt i /etc/inittab, men ubuntu bruker runlevels på en litt annen måte. Gjorde et kjapt søk uten å finne annet enn generelle forklaringer på hvordan runlevels fungerer, men vil tro det skal være mulig å få satt det opp.

Det bør ikke være værre enn å disable gdm og enable xbmc i f.eks runlevel 4. Prøv f.eks noe slikt:

update-rc.d gdm start 20 2 3 5 . stop 20 0 1 4 6 .
update-rc.d xbmc-live start 20 4 . stop 20 0 1 2 3 5 6 .

Bruk telinit 4 for å bytte til xbmc eller lag et oppstartsalternativ i grub med "ro 4" blandt kernel-parameterene. Se man update-rc.d for detaljer :)

Edit: Mulig det er lurt å bruke en annen prioritet enn 20. Sjekk hva gdm har som standard og bruk det :)

Endret av anders iver
Lenke til kommentar

Når jeg leser guiden som Melfacion lenket til ser det ut til at jeg ikke kan bruke XBMC på maskinvaren min.

XBMC requires a 3D GPU (Graphics Processing Unit) that at least supports Shader Model 3.0 and OpenGL 2.0 (that features 24bpp or 32bpp for 3D hardware-acceleration support).

Noen som har noe annet forslag til DVD/video-avspiller som kan brukes uten skrivebordsmiljø og tastatur?

Lenke til kommentar

Ja det fungerer jo, men når jeg først skal kjøre uten skrivebordsmiljø kunne jeg tenkt meg noe som er laget for HTPC-bruk.

Har installert minimal Ubuntu-installasjon nå. Oppstartstiden var ganske god nå til at det er en 98-modell treg HDD. Det tok cCa 30 sek. inkludert POST. Holder på å installere XBMC fordi jeg fant ut at OpenGL 2 ikke var et minimumkrav, men det var anbefalt å ha det. Om det blir problemer så skal jeg få tak i en defekt PC med Geforce 6150 IGP som jeg skal forsøke å fikse.

Endret av Kongeskipet
Lenke til kommentar

Der ut til at XBMC fungerte greit på maskinvaren, i hvertfall til å se DVD. Så kan jeg jo ha VLC installert i tilfelle jeg kommer over noe den ikke vil spille av. Det som gjenstår nå er:

- Få line-inn lyden i høyttalerne

- Få TV-time til å starte automatisk

- Binde power-knappen til å slå av maskinen.

- Fikse en grei måte å skifte mellom programmene på, der line-inn dempes når jeg skifter til XBMC, og går på når jeg skifter tilbake til TVtime

- Automounting av USB-lagring, slik at det er lett å finne det fram i XBMC.

Lenke til kommentar

Hvordan kan jeg få programmet TVtime til å starte automatisk på en minimal Ubuntu-installasjon. Kan jeg kjøre det som en service, legge det inn i rc.local, eller må jeg starte en X display manager? Hvilken måte er best å gjøre det på?

Lurer også på hvordan jeg kan binde knapper til å kjøre kommandoer/script uten et skrivebordsmiljø. Jeg har bare gjort det fra GUI tidligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...