godoprod Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 Jeg har Ark1 og Ark2. I Ark1 har jeg en kolonne A med masse navn i en liste. I Ark2 har jeg 2 kolonner A og B, der A inneholder Siffer og B inneholder navn som er like som navnene i Ark1. Jeg ønsker å søke i kolonne B fra Ark1 etter navn som er like med navn hentet fra kolonne A i Ark1, for så å hente sifferet i kolonne A på Ark2 som tilhører riktig navn. Skal prøve å gi et eksempel: Jeg ønsker å hente verdier i Ark1 Kolonne B (merket med fet skrift): Ark1: KolonneA KolonneB TekstA 60023 TekstB 60789 TekstC 60001 TekstA 60023 TekstC 60001 Ark2: KolonneA KolonneB 60001 TekstC 60023 TekstA 60789 TekstB Hr ser du at nummeret i kolonne B i Ark1 er tilsvarende matchende navn i Ark2. Kan noen hjelpe meg med dette? Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 Skjønner oppsettet, nesten, men ikke spørsmålet helt. (Navn og tekst betyr det samme?) Du skriver hva i eksakt hvilket ark og hvilken celle, og så hentes hva automatisk fra det andre arket? Lenke til kommentar
godoprod Skrevet 31. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2011 Man skal hente ut nummeret som hører til riktig tekst fra Ark2, slik at når man i Ark1 i utgangspunktet hat tekstene TekstA, TekstB og TekstB, henter formelen de riktige nummerene som hører til TekstA, TekstB og TekstC fra Ark2. Formelen skal settes inn i kolonne B i Ark1. Jeg fant for øvrig svaret etter litt prøving og feiling ved å bruke formelen: =FINN.RAD(Tekstnavn;Ark2!A1:Ark2!B1000;2;USANN) Her har jeg døpt om kolonne A i Ark1 til "Tekstnavn". Jeg måtte også bytte om kolonne A og kolonne B i Ark2, slik at navn står under A og nummer står under B. Håper dette hjelper for andre også. :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå