Joachim Vadseth Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 Jeg har lenge ønsket å prøve VMWare og virtualisering av servere. Hvilke programvare trenger jeg? Har lenge hatt liggende en sjørøver av ESX 3.5, og nå ser jeg det har kommet ESXi 4.1 (vSphere?). Alt fås jo som trail, så det duger lenge nok til å få prøve seg. Serverne jeg har er 1stk HP DL360 G3 2x2,8GHz, 3GB RAM og foreløpig 0GB disk. 1stk HP DL380 G4 2x3,6GHz, foreløpig 0GB RAM og 0GB disk. Disker får jeg tak i og RAM kjøpes til DL380. Tenkte en 6GB eller noe. Etter det jeg har lest i installasjonsguiden til ESX 3.5 trenger jeg (for ESX) en server med 2x CPU (check), og 2GB RAM (check, etterhvert). Så må jeg ha en SQL-base, enten Microsoft eller Oracle (MSSQL fås jo også som trail). Så en lisens-server. Kan SQL-serveren og lisens-serveren være to virtuelle servere på ESX-serveren? VirtualCenter må også installeres et sted. Lenke til kommentar
Varj Skrevet 1. april 2011 Del Skrevet 1. april 2011 Du kan fint teste med hardwaren du har. Og ja, du kan kjøre virtual center virtuelt for test, det er dog ikke en god løsning i produksjon. SQL kjører du typisk på samme maskin som virtual center, mens lisens server kan du glatt hoppe over. Om jeg ikke husker feil, vil vCenter installeren også legge inn mssql express dersom du ønsker. Du -må- heller ikke ha virtual center i det hele tatt, men det kreves for noe mer avansert funksjonalitet. Merk at esxi uten virtual center er gratis, så du trenger ikke en gang bruke noen tidsbegrenset trial. Lenke til kommentar
Joachim Vadseth Skrevet 1. april 2011 Forfatter Del Skrevet 1. april 2011 Fant ut det. Har lastet ned både ESXi 4 og 4.1, da det var noe forskjell med 32 og 64bit guests. Har sett en del videoer på YouTube i dag så det ser rimelig greit ut. Noen spørsmål: - om jeg setter i 4GB RAM, hvor mye kan jeg gi til VM-ene? Altså hvor mye bruke ESXi? - kan du sette et minimum og maksimum RAM-forbruk? Samme med CPU-kraft. Feks om du har tre VM-er som ikke trenger å ha mer enn 1GB uten særlig load (lite realistisk kansje?), og allokere mer RAM ved behov? Er noe sånt mulig? Tenker å prøve meg på DL360-en først da jeg ikke har RAM til DL380 enda. Satser på å få disker i løpet av eller etter helga. Lenke til kommentar
Joachim Vadseth Skrevet 2. april 2011 Forfatter Del Skrevet 2. april 2011 Installerte ESXi 4.1 i Workstation nå. Veldig enkelt. Har VMWare et gratis alternative til vSphere Client? Finnes det en web-løsning? Lenke til kommentar
Varj Skrevet 4. april 2011 Del Skrevet 4. april 2011 Du har et web-gui, men vSphere klienten er også gratis, det er virtual center som koster kroner. (Du kan peke vSphere klienten direkte mot esx serveren istedenfor å bruke vcenter, noe mindre funksjonalitet, men fungerer fint.) Når det gjelder ram, på esx kan du sette hvor mye service konsollet skal få, med esxi er jeg ikke helt sikker. Uansett kan du bare tildele minne fritt, vmware klarer fint å håndtere at du deler ut mer enn den har, med visse triks og balooning (gitt at du har vmware tools installert på hver enkelt vm.) Lenke til kommentar
Joachim Vadseth Skrevet 14. april 2011 Forfatter Del Skrevet 14. april 2011 Har kjørt ESXi 4.5 i Workstation nå. Tilsynelatende har ikke min HP DL360G3 64-bits CPUer, så har installert ESX 3.5 trail på den foreløpig i stedenfor. Det med nettverk på en VM har jeg aldrig skjønt. Nå får de to VMene IP fra DHCP, altså routeren min. Men jeg får ikke pinget de. Lenke til kommentar
Varj Skrevet 15. april 2011 Del Skrevet 15. april 2011 du må sette vt-bit i bios for 64bit funksjonalitet. du må også ha et fornuftig nettverksoppsett, tunga skal være rett i munnen om du kjører fysisk hardware -> workstation -> esxi -> vm. det er dog ikke spesielt vanskelig så lenge du ser forskjellen mellom bridged og nat i workstation. Lenke til kommentar
Joachim Vadseth Skrevet 15. april 2011 Forfatter Del Skrevet 15. april 2011 Bruker ikke Workstation lenger. Kjører ESX 3.5 på DL360G3 nå. Skulle ha 4.5, men DL360G3 har ikke 64-bit CPU. Så mangler RAM til DL380G4 (som har 64-bit CPU) for kunne kjøre ESXi 4.5. De to VM-ene jeg har på ESX nå (på DL360G3) får nett. Begge har fått IP fra DHCP. Har ikke gjort noen endringer med selve nettverksoppsettet på ESX annet enn å gi den en statisk IP-adresse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå