Gå til innhold

Hvorfor endrer CCC alle mine vifters hastighet?

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke tenkt på det før, men når jeg øker vifte hastighet gjennom Catalyst Control Center så bråker maskinen (logisk nok) men det er jo på grunn av de store viftene til mitt kabinett.

Det jeg da lurte på er det meningen at den skal endre viftehastighet til alle viftene i kabinett og skjermkort(ene)?

Edit: for å slippe å lage to tråder:

På kabinettet mitt ser jeg at jeg kan sette en vifte på sida:

03.jpg

Hvis jeg fant en som passet, vil den da senke temperaturen på skjermkortet betraktelig?

takk for fremtidlig hjelp, jeg setter stor pris på det :)

edit: beklager kebabnorsk.

Endret av amir90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke på hvorfor CCC endrer hastigheten til alle viftene dine men.. Før du i det hele tatt tenker på å redusere hastigheten på viftene dine burde du overvåke temperaturen på skjermkortene dine før du gjør noe drastisk. :-P

Edit: Urgh, leste feil. Men se på tempen på skjermkortet ditt. Det finnes sikkert et eller annet program som har oversikt over viftene som er koblet til pcen din.

Endret av Zaplame
Lenke til kommentar

Unødvendig varmt? Så tempen kommer over 70c under krevende spill? Du har helt sikkert gjort det men, last ned den helt nyeste versjonen av CCC (kom ut en ny en 29/3) og prøv å finn ut om driveren faktisk ser at du har installert to skjermkort. Kanskje den tror at du har bare et kort installert og setter like mye press på begge?

Nei aner ikke i grunn, men med mindre skjermkortene ikke går over 70c med hastigheten du har på nå så burde det være greit å redusere de litt.

Lenke til kommentar

Har lastet den nye driveren og den nyeste profilen. (11.3 og CAP4)

Under AMD overdrive viser han to GPU ved "choose which GPU to configure, da er den 1 som heter "ATI RADEON 4870x2 [DELL2408WFP", den andre heter bare ATI Radeon 4870x2, på den andre vises ikke FAN SPEED.

Så jeg tror den ser og utnytter begge kortene (men husk, dette er X2, de kan ikke separeres sånn uten videre, ikke snakk om 2x 4870).

På default, ligger fan speed på 27% under 0-1% GPU aktivitet (da gjerne når jeg se på youtube videoer, leser ting på¨nettet etc), da ligger temperaturen på så godt som 87C etter en liten stund. Når jeg spiller skifter den viftehastighet slik at temperatuen ikke overstiger en viss temperatur, tror det var 95C eller noe.

Hvis jeg aktiverer "manual fan control" så har jeg 40% når jeg driver med youtube og andre enkle oppgaver, da ligger den sjeldent over 60C, men vanligvis 55-57C ettersom hvor varmt det er i rommet, på sommeren er det vel 60-63C.

Under spill som ikke krever altfor mye har jeg på 60%, temperatur husker jeg ikke, men tror ikke det var høyere enn 85C.

På spill som crysis 1,2 og Starcraft 2 på høyest mulig tilgjengelig grafikk, da har jeg så høyt som 75% for å holde kortet utenfor "faresonen". (Før trengte jeg ikke mer enn 60% for Starcraft 2, men nå holder det ikke lenger, vet ikke hvorfor).

Jeg bruker Rivatuner til å overvåke temperatur og GPU aktivitet i spill som støtter det.

Har også nylig fjernet en del støv i maskinen (skal gjøre en enda bedre jobb på det når jeg får skaffet lufttrykk sprayboks).

Så, høres dette svært uvanlig ut?

:)

Endret av amir90
Lenke til kommentar

Vanskelig å bedømme i grunn, er ikke særlig kjent med hva som er "vanlige" temperaturer med x2 skjermkort. Men de temperaturene du nevnte når du brukte manual control ser fine ut mens når den er på automatisk så ser det ut til at den er omtrent i faresonen. (Hvis temperaturen er rundt ca. 100c så er det i faresonen).

Det med at den begynner å produsere mye varme mens du surfer på f.eks youtube eller andre nettsteder som bruker flash er sikkert pga. du har på "enable hardware acceleration" i flash innstillingene, som får skjermkortet til å reagere akkurat som du skulle ha spilt. (Det gjør mitt skjermkort og). Men uansett, selv om CCC klokker opp skjermkortet for det er forståelig men at den når 87c er ufattelig..

Bråker den mer hvis du bruker manual control i riva? Kjører kortene på en lavere frekvens når du har det på?

Surfet litt rundt på nettet og fant noen tråder med tilsvarende problemer og det ser ut til at du rett og slett trenger litt kraftigere vifter eller kanskje må omplassere for at luftstrømmen kan kjøle kortene bedre.

Edit:

http://www.tomshardware.com/forum/273982-33-system-builder-crossfire-4870-heat-problem

Håper jeg var litt til hjelp iallfall. :-P

Endret av Zaplame
Lenke til kommentar

Begge står på 500/500 når jeg kun bruker nettleseren, og det er de samme frekvensene om jeg har manual fan controll på eller av.

Leste litt, ser ut som rådet deres er først og fremst en vift på sida (som jeg har allerede vurdert i grunn).

Fant en ekstra vifte som følgte med hovedkortet.

Når det gjelder hardware acceleration så vet jeg ikke, jeg har deaktivert det under firefox iallefall.

edit: hele maskinen er 2 år gammel, første året rørte jeg ikke vifte hastigheten, bare ved en tilfeldighet la jeg merke til hvor varmt kortet mitt er under idle/load.

Så har kun brukte manual fan control i ca 1 år.

Endret av amir90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...