Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva er dette, helvetesild eller soleksem?

brother2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har noen du kjenner brannkopper? Det er samme virus nemlig. Hvis noen som har det viruset har tatt sol, og ikke vasket solsengen etter seg kan du jo ha fått det på deg, som er en sikker smittekilde.

Men sansynligvis er det bare en vanlig eksem eller noe liknende. Helvetesild pleier å gjøre en del vondere enn det du beskriver, dessuten pleier det å hovne opp ganske mye. Du får se hvordand det utvikler seg, men dette er uansett noe jeg ville gått til fastlegen med, for det trengs behandling.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt helvetesild. Det hovnet ikke opp, men det gjorde "#¤%&/(/&%¤#¤%&/ vondt. Små, små områder med bittesmå, nesten umerkbare blemmer, gjorde så jeg knapt kunne bevege armene i en periode. Og det er nesten uutholdelig å ha klær inntil det utsatte området, da det er utrolig nervefølsomt.

Det startet med å føle en slags stølhet/muskelverk, som om jeg hadde trent.. Så kom de bittesmå blemmene, og det ble bare verre. Og endte i en fryktelig dyr medisinsk behandling. Det ville gå over av seg selv, visstnok, men det ville ta lenger tid enn med medisiner. Og det var ganske uaktuelt for meg siden smertene var så ekstreme.

Så jeg håper ikke det er det du har fått ;)

Kanskje det kan være en slags herpes-bakterie? Gå til legen hvis det vedvarer, du! ;)

Lenke til kommentar

Altså, for å kunne få helvetesild/herpes zoster må varicella zoster-viruset ha blitt reaktivert fra den "nerveknuten" hvor viruset ligger (latent).

Dette innebærer bl.a. at man på et tidligere tidspunkt i livet har hatt vannkopper.

Videre følger/"vandrer" i regelen viruset langsmed nervebaner ved herpes zoster og vil således ofte(st) affisere kun én halvdel av kroppen (eksempelvis halve ansiktet, vertikalt delt).

Varicella zoster-viruset er heller ikke "medfødt".

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...