Gå til innhold

Språkpoeng, 2011!

Anbefalte innlegg

La merke til denne nye saken på samordna.

Fra og med opptaket i 2011 har departementet bestemt at det skal innføres tilleggspoeng for programfag i andre fremmedspråk enn engelsk, latin og gammelgresk.

Så lurer jeg på. Jeg gikk ut i 2006 så har reform 94 Tysk (3-år).

Får jeg noen av disse poengene?

Språkpoeng reglene

Dette er fra vitnemålet mitt.

VT1040 Tysk C-språk 1 ny plan (4)

VT1050 Tysk C-språk 2 ny plan (4-4)

VT1060 Tysk C-språk 3 ny plan (4-4-4)

Klarer dere å se om dette er gyldig for å få poeng? Fordi jeg forstår veldig lite og vil helst ikke brenne meg på å regne ut feil.

På forhånd, mye takk for all hjelp.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...

Ok, fikk som svar fra samorda at om du valgte å ha tilvalgsspråk sisteåret ditt på vgs, så er det 1 poeng til på vitnemålet ditt.

Altså, tysk/fransk/spansk? er obligatorisk de to første årene og velger du å ta det på tredjeåret ditt, så er det på grunn av dette du får det ekstra poenget.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ringte de igjen i dag.

Fikk en ganske sær saksbehandler på telefonen, som egentlig bare kunne svare meg at poengene på dette var det saksbehandleren som blir gitt meg i juli som kan regne ut. Jaha.

Og hun var veldig uklar på det med reform 94 utregninga, da hun mente at man fikk 1 poeng på B fordypning, men kunne ikke svare for de 2 andre poengene man kan hente ut der.

Herregud. Ringer igjen i morgen....

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

må ha 3 fremmedspråk?

Hvis det kan hjelpe:

Slik ser det på vitnemålet mitt:

VT1110 Fransk B-språk 1 ny plan (4)

VT1120 Fransk B-språk 2 ny plan (4-4)

VT1130 Fransk B-språk 4, ny plan (4-4-5)

VT1135 Fransk B-språk 4, muntlig, ny plan (4-4-5)

Jeg fikk iallfall i år 1 språkpoeng.

Lenke til kommentar

Jeg har snakket med rådgiver på skolen jeg gikk på, og for å få språkpoeng må man enten ha valgt å ha språk i 3. (1. og 2. år er obligatorisk) eller ha tatt privatisteksamen. For min del hadde jeg tysk II i vg1 og vg2, og for meg måtte jeg da enten ha tatt tysk III eller spansk/fransk I 3. året for å å få språkpoeng.

Lenke til kommentar

Nikks. Til de som måtte være interessert. Snakket med rådgiver hos Bjørknes i dag og skal en få språkpoeng må en ha 3 fremmedspråk.

Det må en da ikke. Fordypning tredjeklasse gir språkpoeng.

Bare om du har noe i tilleg til tysk/fransk. Engelsk utgår.

Lenke til kommentar

Nikks. Til de som måtte være interessert. Snakket med rådgiver hos Bjørknes i dag og skal en få språkpoeng må en ha 3 fremmedspråk.

Det må en da ikke. Fordypning tredjeklasse gir språkpoeng.

Bare om du har noe i tilleg til tysk/fransk. Engelsk utgår.

Det står da vitterlig her at fremmedspråk nivå III gir 1 poeng. Det har jeg da også fra samordnaopptak per e-post. Jeg har 1 språkpoeng for fransk tredjeklasse (tilsvarer nivå III), og jeg har ikke engang engelsk. Det er dog R94-vitnemål, men reglene er mer eller mindre de samme. Så hvor har du informasjonen din fra?

Edit: Ser på førstepost. Du har jo ikke fordypning tredjeklasse, men C-språk. Tredjeklassespråk gir kun poeng dersom det er B-språk, da er tredjeklasse fordypningsfag.

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar

Jeg kan se at du får fordypningspoeng (1 poeng) om du har B-språk tredjeåret. Men for å få de 2 andre poengene, så må du ha andre språkfag oppå tysk/fransk. Det hjelper ikke å ha B-språk alle tre årene for å få de på vitnemålet.

fremmedspråk nivå III

Bra du bruker den samme beskrivelsen samordna gjør på siden sin, men det beskriver fortsatt dårlig hva det egentlig er.

Lenke til kommentar

Du får ikke fordypningspoeng (det finnes ikke lengre), du får språkpoeng. Og det er jo hele spørsmålet her. Hva i all verden mener du med "de andre 2 poengene"?

Nivå III er fordypning tredjeåret (tilsvarende B-språk tredjeåret da du gikk). Har du B-språk alle tre årene, så får du ett språkpoeng for det, jo. Jeg fatter ikke hvor du har det fra at det ikke gir poeng.

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvis man tar fremmedspråk utover de to obligatoriske årene, så gir det språkpoeng. Er ikke verre enn det. Fremmedspråk på vg1 og vg2 er obligatorisk, men hvis man tar fremmespråk også i vg3 gir det språkpoeng.

interessant alt dette! synes fortsatt noe av dette er uklart. Virker som dere besvarer godt hvordan man fra reform 94 kan oppnå ett helt språkpoeng. Men hvordan er det med et halvt?

Dere sier så lenge man valgte å fortsette med b-språk i 3 klassen på vgs, (bspråk 1klasse og 2klasse var obligatorisk) ELLER, valgte med å starte med et nytt C-språk i 3 klasse vil gi ekstra poeng? Men hvor mye?

Hva er det som egentlig kvalifiserer for et halvt poeng under reform 94?

REFORM 94

1) 5 uketimer med fremmedspråk (studieretningsfag) = 0,5p

2) Tredje fremmedspråk (4 + 4 uketimer) = 0,5p

3) Tredje fremmedspråk (4 + 4 + 4 uketimer) = 1p

4) B-språk 4 (fordypning på andre fremmedspråk) = 1p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...