Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lov å øke husleie pga. økt eiensomsskatt og kom. avgifter?

inherit

Anbefalte innlegg

I går fikk jeg mail om at leien skulle økes med 400 kr fra juni. Jeg har da bodd her ett år i underetasjen til husverten. Økningen ble begrunnet med økt eiendomsskatt og økte kommunale avgifter. Kontrakten vi har er den vanlige husleiekontrakten fra forbrukerrådet. Betaler selv strøm.

Jeg er klar over at leien kan settes opp etter konsumprisindeksen, men det gir en økning på under 100 kr.

Mitt spørsmål er da om husleien kan settes opp med 400 kr på grunn av dette?

Eller er det noe jeg har oversett som gjør at han kan gjøre dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Huseier står vel fritt til å prise leiligheten som han vil?

Ja han har lov til å prise den til hva han vil før kontrakten er inngått. Men det er vel regler(Husleieloven) som regulerer dette når avtalen er inngått?

Lenke til kommentar

Han skal jo tross alt tjene på den...

Tatt i betraktning at dette er jusforumet, er dette en provoserende dum og villedende påstand. Husleieøkninger i eksisterende leieforhold reguleres av husleieloven paragrafene 4-2 og 4-3. Husleieloven er ganske lettlest til lov å være, og det er bra da den angår både leietakere og leieboere som sjelden er jurister, og anbefales lest av alle som leier eller leier ut bolig, og alle som diskuterer husleie-jus. :)

Ja han har lov til å prise den til hva han vil før kontrakten er inngått. Men det er vel regler(Husleieloven) som regulerer dette når avtalen er inngått?

Nettopp. Husleia kan indeksreguleres årlig, § 4-2, og den kan etter at man har bodd der i tre år tilpasses "gjengs leie", § 4-3, dette skal varsles et halvår i forveien, altså tidligst etter at man har bodd der to og et halvt år.

Men økninger i kommunale avgifter inkludert eiendomsskatt, økninger i rente, dyrere strøsand og en ekstra glatt vinter, at huseier mister jobben og får dårligere økonomi eller hva som helst annet gir ikke utleier grunn eller rett til å sette opp leia. Utleier skal sette leia slik at han/hun tar høyde for dette i utgangspunktet, og utleier som er den sterke parten som tjener penger i et leieforhold tar risikoen for eventuell tapt fortjeneste pga. økte utgifter mens leieforholdet pågår.

Her er også en fin artikkel om temaet for de som synes VG er lettere å forholde seg til enn paragrafer: http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=196266 :)

Endret av Svinks
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tatt i betraktning at dette er jusforumet, er dette en provoserende dum og villedende påstand.

Det er ganske sjelden at jeg ser en påstand etterfulgt av et spørsmålstegn, så om du er så lett å provosere håper jeg IKKE du jobber med jus... :tease:

Sånn bare for å avklare om du ikke skjønte hvor jeg ville hen... Det var ment som et spørsmål...

Lenke til kommentar

Tatt i betraktning at dette er jusforumet, er dette en provoserende dum og villedende påstand.

Det er ganske sjelden at jeg ser en påstand etterfulgt av et spørsmålstegn, så om du er så lett å provosere håper jeg IKKE du jobber med jus... :tease:

Sånn bare for å avklare om du ikke skjønte hvor jeg ville hen... Det var ment som et spørsmål...

Trådstarter har jo allerede stilt spørsmålet......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...