Gjest medlem-207017 Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 (endret) Hei, det har seg slik at jeg i det siste har innsett hvor idiot jeg har vært det siste skoleåret. Går VG1 nå, men hadde ingen anelser om hvilken karakterer som skulle telle for vitnemålet osv, før nå. Og om jeg hadde visst dette hadde jeg jobbet maksimalt med å få toppkarakterer i alle fag.Jeg ligger ann til å få 5 i samtlige fag til våren, bortsett fra i matematikk, der jeg får 3. Risikerer også en 2´er, i værste fall. Noe jeg faktisk tror jeg ligger ann til nåJeg innser hvor dum jeg har vært, for jeg ikke har jobbet med noe som helst matte i år, jobbet utrolig dårlig med det. Men om jeg gjør det vet jeg at jeg har kapasitet til å få toppkarakterer, om jeg bare hadde innsett at de karakterene jeg får i år (avsluttende) teller på vitnemål. Jeg har alltid trodd bare VG3 teller.Problemet er at jeg vil bli lege, og komme meg inn på medisinstudiet i Norge, og poenggrensene er helt sinnsyke, og krever dermed med at jeg får 5-6 i alle fag, men aller flest 6´ere.Jeg vurderer derfor å ta VG1 på nytt. Og har utallige spørsmål som jeg håper noen vil svare på.1. Bør jeg ta VG1 på nytt, og forsøke å forbedre de avsluttende karakterene? ELLER bør jeg evnt vente til etter VGS, men kan jeg bare søke på ordinær kvoten.. hvordan er sjansene for å komme inn her? Synes det virker umulig.2. Hvis jeg tar VG1 på nytt, må jeg ha alle fagene jeg har hatt før da? (dvs norsk, spansk osv) eller skal jeg bare ha de avsluttende karakterene som jeg ønsker å forbrede meg i?3. En ting som jeg nettopp innså.. er det forsent for meg å søke VG1 på nytt?? Ellers. Vær så snill kom med forslag, er sikkert masse jeg ikke vet om (er jo akkurat det som har ført meg til denne situasjonen)Hva bør jeg gjøre?? Alle svar mottas med en milliard takk! Trenger dem virkelig!Akkurat nå skulle jeg virkelig ønske livet hadde en resetknapp..Håper noen ønsker å hjelpe.Hilsen fortvilet jente med en legedrøm som for øyeblikket knuses.. Endret 2. september 2014 av medlem-207017 Gjenopprettet slettet innlegg Lenke til kommentar
cfg Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 Matten må du nok ha i ett år til uansett, regner med du må ha teoretisk matte for å komme inn på legestudiet? Du kan også ta opp fag som du er missfornøyd med som privatist, så det er jo absolutt ett valg! Lykke til med utdannelsen! Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017 Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 Legestudiet krever R1 eller S1+S2 matte, men jeg fikk vite i går av alle tider, av rådgiveren min at T-matte karakteren min i år kommer på vitnemålet. Kom på meg som et sjokk. Hvordan funker det som privatist? Må jeg da ta T-matte eksamen, eller 2P eksamen, eller noen andre muligheter? Dvs. hvilken muligheter har jeg for å få strøket T-matte karakteren? Hørte en som sa at om jeg velger et ekstra fag, så kan jeg stryke et fag fra vitnemål da jeg har "for mange fag" eller noe. Vet ikke om dette er riktig i det hele tatt, men håper indelig det! Noen som vet? Tusen takk, trenger det virkelig! Lenke til kommentar
Doffeo Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 Legestudiet krever R1 eller S1+S2 matte, men jeg fikk vite i går av alle tider, av rådgiveren min at T-matte karakteren min i år kommer på vitnemålet. Kom på meg som et sjokk. Hvordan funker det som privatist? Må jeg da ta T-matte eksamen, eller 2P eksamen, eller noen andre muligheter? Dvs. hvilken muligheter har jeg for å få strøket T-matte karakteren? Hørte en som sa at om jeg velger et ekstra fag, så kan jeg stryke et fag fra vitnemål da jeg har "for mange fag" eller noe. Vet ikke om dette er riktig i det hele tatt, men håper indelig det! Noen som vet? Tusen takk, trenger det virkelig! Si at du gjør ferdig VG 1 i år med gode karakterer i alle de fagene som kommer på vitnemålet (geografi, naturfag, samfunnsfag, engelsk, matte. Tror ikke det var fler), bortsett fra matte. Du kan da ta opp matte som privatist til førstkommende jul (samtidig som du går VG2, med S eller R matte). Karakteren du da får på privatisteksamen (om den er bedre), vil så overskrive den andre T-mattekarakteren (+ evt eksamen i matte). Du kan ikke stryke tellende karakteren på noen annen måte enn den beskrevet ovenfor. Privatisteksamner taa innenfor studieløpet ditt (3 år), vil telle på førstegangsvitnemålet ditt. Det er absolutt å anbefale. Medisin på ordinær kvote er veldig veldig hardt. Lenke til kommentar
Fadeless Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 De fagene du er misfornøyd med tar du som privatist, mens du går vg2. 1 Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017 Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 (endret) Skal jeg da ta T-matte eller 2P-matte, om jeg tar det som privatist? Og må jeg da ta det til høsten eller kan jeg ta det når som helst i løpet av VGS? En ting til, la oss si jeg tar privatist eksamen til høsten, men får en utilfredsstillende karakter, har jeg da mulighet å ta privatist eksamen flere ganger (dvs prøve meg igjen), i løpet av VGS? Beklager masse spørsmål. Takker for hjelp! Endret 31. mars 2011 av medlem-207017 Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017 Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 (endret) Vet du/noen om det da blir både muntlig og skriftlig, eller enten eller? Om jeg ikke får ta VG1 på nytt, tar jeg helt klart matematikk som privatist. Evnt andre fag også. Endret 31. mars 2011 av medlem-207017 Lenke til kommentar
Horrorbyte Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 Du bestemmer selv når du vil ta den (høsten eller våren og hvilket år) og du kan prøve flere ganger. Bare pass på at du gjør det før du er ferdig med VG3, så du får søke i begge kvotene. Lenke til kommentar
Mysterious Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 Gud bevare meg vel så du bekymrer deg, jeg ville ikke hatt deg som lege. ta kontakt med rådgiveren. 2 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 Du kan ta privatisteksamen så mange ganger du vil, for et par hundrelapper per gang. Eksamen blir enten muntlig eller skriftlig. Lenke til kommentar
bögfisk Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 Ta fagene som privatist om høsten, null stress. Hvis du ikke er fornøyd med den nye karakteren du får, så trenger du ikke å levere den inn, og du kan prøve på nytt så mange ganger du rekker før du er ferdig med VG3. Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017 Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 Tusen takk for svar! (lettet) Noen som vet hvor mye slikt koster? Rådgiveren sier det er ganske dyrt, det var vel 700-og noe? Eller 300-og noe? Håper på sistnevnte, hehe Men skal jeg da ha 1T eller 2P eksamen? Eller noe annet? Lenke til kommentar
Doffeo Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 Du skal ta 1Teksamen hvis det er den du vil forbedre. Denne er skriftlig. Lenke til kommentar
Ivantacus Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 Å ta fag som privatist koster 375,- per eksamen. Lenke til kommentar
mosleth Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 Å ta fag som privatist koster 375,- per eksamen. Den prisen er for nye fag. Om ein har teki faget frå før, kostar faget det dobbelte - og prisane varierer frå år til år. 1 Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017 Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 (endret) Det var dyrt. (at det koster det dobbelte per eksamen) Det gis vel ikke noe form for støtte/stipend for privatister? Tviler sterkt hehe. Men jaja, er absolutt vært det hvis det øker sjansen min for en eventuell medisinutdanning Forresten, noen som kan bekrefte at det er forsent å ta VG1 på nytt? Endret 31. mars 2011 av medlem-207017 Lenke til kommentar
thelomen Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 Uansett hva hver eksamen koster, så er det utrolig mye billigere å ta den om igjen 10 ganger enn å gå VG1 på nytt. Snakk med rådgiver så får du vite reglene, de endrer seg litt nå og da. Så vidt jeg husker kunne man ta hver eksamen kun 3 ganger på hvert gymnas, da jeg gikk der. Jeg tok selv opp igjen 2-3 fag som privatist i løpet av VG2 og VG3 for å komme inn på medisinstudiet. Så lenge du tar fagene i løpet av VG3 blir de en del av det ordinære vitnemålet ditt. Dropp tanken om å gå opp igjen VG1. Lenke til kommentar
Quaric Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 (endret) Hei, ser mange råder deg til å ta privatisteksamen på de fagene som du failer i. Men da må du tenke på at (iallfall så jeg forstår det), at når du forbedrer et fag med privatisteksamen, så vil du havne i den ordinære kvoten. For medisin studiet vil dette bety at du vil trenge 5-8 poeng MER enn ved førstegangsvitnemålet, dette er fordi søkere på medisin i den ordinære kvoten ofte har 8 alderspoeng, noe som du ikke vil kunne benytte deg av. Men vil uansett ikke anbefale å ta opp igjen VG1...det er mye bedre å jobbe litt hardere for å komme inn på den ordinærekvoten enn å waste ett helt år, pluss det er jo ikke usannsynlig at du ombestemmer deg. Endret 31. mars 2011 av Quaric Lenke til kommentar
thelomen Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 @Quaric: Iallfall da jeg gikk på vgs så var det ikke slik at fagene jeg tok opp igjen der og da gjorde noen forskjell for medisinstudiet. Jeg tror reglene var slik at så lenge jeg ikke hadde tatt en høyere eksamen innen same faget kunne jeg fremdeles forbedre den uten at det gjorde forskjell. Så om f.eks. airotciV skal ta matte i løpet av VG2 bør han ta opp igjen eksamen for VG1-matte i løpet av kommende høst. Men både reglene for vitnemål på vgs generelt, og reglene for poengberegning og kvoter for medisinstudiet spesielt endrer seg ganske ofte. Mao, ta en prat med rådgiver. Lenke til kommentar
Gjest medlem-207017 Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 (endret) Uansett hva hver eksamen koster, så er det utrolig mye billigere å ta den om igjen 10 ganger enn å gå VG1 på nytt. Snakk med rådgiver så får du vite reglene, de endrer seg litt nå og da. Så vidt jeg husker kunne man ta hver eksamen kun 3 ganger på hvert gymnas, da jeg gikk der. Jeg tok selv opp igjen 2-3 fag som privatist i løpet av VG2 og VG3 for å komme inn på medisinstudiet. Så lenge du tar fagene i løpet av VG3 blir de en del av det ordinære vitnemålet ditt. Dropp tanken om å gå opp igjen VG1. Hvorfor er det dyrt å ta VG1 på nytt? Siden du har erfaring med privatisteksamener (gjelder alle som har hatt), vil dere si at det er stor sjanse for å forbedre faget? Jeg vet jeg skal ta matematikk igjen som privatist, koste hva det måtte koste Men vurderer kanskje også i Engelsk, Naturfag og Samfunnsfag, for jeg føler ikke at jeg har fått vist alt jeg kan (da jeg dessverre alltid har trodd at bare karakterer fra VG3 teller). Vil det være risikabelt å ta privatisteksamener i disse fagene? Og er det vanskelig å få 6? Om noen har erfaringer, kom gjerne med dem! Siden du går på mitt ønskelige studie, vil du anbefale å ha biologi, og R-matte fremfor S-matte? Det trengs jo ikke, men kan være lurt.. bare at jeg tror R-matten kan bli for vanskelig. Endret 31. mars 2011 av medlem-207017 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå