Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC plutselig treg og dårlig ytelse

Anbefalte innlegg

Jeg har et problem med at pc'en i windows bruker enormt lang tid. jeg klarer så vidt å åpne kontroll panel og feilsøk uten at det tar mange minutter. vis jeg slår den av, bruker den også lang tid på dette. jeg får ikke til å åpne windows update i det hele tatt :/ noen tips hvordan jeg kan få løst dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har et problem med at pc'en i windows bruker enormt lang tid. jeg klarer så vidt å åpne kontroll panel og feilsøk uten at det tar mange minutter. vis jeg slår den av, bruker den også lang tid på dette. jeg får ikke til å åpne windows update i det hele tatt :/ noen tips hvordan jeg kan få løst dette.

Ja, du har helt sikkert fått malware, virus inn på maskinen. Har du ikke kjørt et oppdatert virusprogram, så er det bare å sette i gang.

Men det er lettere å kjøre virusprogrammet i sikkermodus, fordi da er mange andre saker deaktivert på en måte.

Hvilket OS kjører du, windows?

Vennligst

BmOnline

ps: Om du klarer å få opp oppgavebehandling, så vil du se alle programmer som kjører i bakgrunnen. På en vanlig laptop skal det ikke være så mye over 25-30 rutiner som kjører. På en stasjonær pc kan det være alt fra 30 til 100 alt ettersom.

Men det er ikke nødvendig å ha oppe en masse programmer på skrivebordet om du ikke har behov for det. Flere du har, jo værre blir det. Saktere går funksjonene i systemet.

Lenke til kommentar

Jeg ville startet i Task Manager eller Oppgavebehandling som det heter på norsk.

Se hva du har kjørende av prosesser, kanskje det er noe som bruker 100% av CPU eller minne?

For å undersøke dette kan du høyreklikke på oppgavelinjen (til venstre for startknappen)og velge Task Manager / Oppgavebehandling. Deretter går du inn på Processes / Prosesser og sorterer etter CPU.

Kan du så fortelle oss hva som ligger på toppen av denne listen? (Det skal ligge en systemprosess som skal "bruke opp" resten av CPU kraften og dermed ligge øverst (System/System Idle Process))

Dette er en start, bortsett fra det er det kjekt å vite hvilket operativsystem du bruker, hva slags datamaskin du har og annen relevant informasjon.

Lenke til kommentar

Ja, du har helt sikkert fått malware, virus inn på maskinen. Har du ikke kjørt et oppdatert virusprogram, så er det bare å sette i gang.

Men det er lettere å kjøre virusprogrammet i sikkermodus, fordi da er mange andre saker deaktivert på en måte.

Vennligst

BmOnline

ps: Om du klarer å få opp oppgavebehandling, så vil du se alle programmer som kjører i bakgrunnen. På en vanlig laptop skal det ikke være så mye over 25-30 rutiner som kjører. På en stasjonær pc kan det være alt fra 30 til 100 alt ettersom.

Men det er ikke nødvendig å ha oppe en masse programmer på skrivebordet om du ikke har behov for det. Flere du har, jo værre blir det. Saktere går funksjonene i systemet.

jeg kjører windows 7, jeg prøver å kjøre AVG akkurat nå.

Lenke til kommentar

Vennligst

BmOnline

jeg kjører windows 7, jeg prøver å kjøre AVG akkurat nå.

Ja, da kan du, om du har tilgang på inernett lese litt på denne løsningen jeg har beskevet om når du får trøbbel med virus, som feks gjør at Explorer går rundt i ring, dvs 100% opptatt med det hele tiden. Virus.

Dette kan du sjekke ut ved å gå inn i oppgavebehandling, se hvor høyt forbruket er. Om det er på 100 prosent, let så opp Explorer.exe og se hvor mye den tar av kapasiteten. Om den går i ring, så kan du faktisk stoppe den ved å velge avslutt prosess. Gjør du det, så kan du se om prosessoren plutselig ikke får det så travelt mer :). Da har du i så fall funnet synderen.

For å starte explorer, så skriver du i ny oppgave i oppgavebehandlingen, Explorer.exe og OK.

Her er det jeg har skrevet om dette:

http://bmonline.no/forum/viewtopic.php?f=44&t=151

Jeg tror at dette gjelder W7 så vell som XP.

I win 7 har du også muligheten i oppgavebehandling å gå inn på ressursovervåking, der vil du få en enda bedre oversikt i detalj.

BmOnline

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar

Jeg ville startet i Task Manager eller Oppgavebehandling som det heter på norsk.

Se hva du har kjørende av prosesser, kanskje det er noe som bruker 100% av CPU eller minne?

For å undersøke dette kan du høyreklikke på oppgavelinjen (til venstre for startknappen)og velge Task Manager / Oppgavebehandling. Deretter går du inn på Processes / Prosesser og sorterer etter CPU.

Kan du så fortelle oss hva som ligger på toppen av denne listen? (Det skal ligge en systemprosess som skal "bruke opp" resten av CPU kraften og dermed ligge øverst (System/System Idle Process))

Dette er en start, bortsett fra det er det kjekt å vite hvilket operativsystem du bruker, hva slags datamaskin du har og annen relevant informasjon.

det som ligger på toppen er "ledig systemprosess" som ligger rundt 95-99

Lenke til kommentar

Og hvor mange prosesser har du kjørende?

(Står nederst til venstre i oppgavebehandlingen)

Som Komakino sa, se hvor minne du bruker nederst til høyre, sorter også etter minne (memory) for å se hva som bruker mest i oppgavebehandlingen.

62 prosesser og fysisk minne 38%

explorer.exe er den som bruker mest minne 42680 KB

jeg fikk igang windows update, prøvde og installere 1 viktig update. Fikk feil kode 80073712. I følge windows hjelp og støtte: Er det korrupte filer i windows, jeg får bare prøve de tipsene de kommer med. :/

http://windows.microsoft.com/nb-NO/windows7/Windows-Update-error-80073712

Endret av cupoftea
Lenke til kommentar

Hvordan gikk det med AVG?

fant ikke noe :(

Hei!

Prøv denne scanneren i stedet, håper du klarer å komme deg online:

http://www.bitdefender.com/scanner/online/free.html

Ps: Hvor lenge kjører maskinen din høy aktivitet? Konstant? 100% hele tiden?

Synes å lese at du hadde ledig på 90-95 %? Dvs da er den jo ikke hyperaktiv.

Min explorer bruker 12312 Kbytes, det var mye mindre i min WIN 7. Du hadde 42680 kb.

Edit: Det kjøres 56 prosesser hos meg og 0-1% prosessorbruk.

Vennligst

BmOnline

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar

Hvor ligger tregheten er vel egentlig spørsmålet du bør stille deg nå.

Ligger det på filoperasjoner (Kopiere en fil til en annen disk, se hastigheten)

Ligger det på nettverket (Sjekk med en speedtest, for eksempel speedometeret på itavisen.no)

Ligger det på CPU? (Sjekk ved å måle tiden det tar å komprimere filer på to forskjellige maskiner)

Ligger det på minne? (Kjør en minnetest med memtest86 som du finner via google)

Kan jo anbefale å bruke ressursmonitor. (resmon.exe fra C:\Windows\System32\) Se om du ser noe unormalt.

Kjør en defragmentering av diskene dine, kjør en CCleaner for å fjerne temp filer og lignende cache som ligger og lurer. Slett oppstartsprosesser (kan gjøres fra CCleaner under tools).

Ettersom det ikke ser ut til å være minne eller CPU ut ifra det du skriver holder jeg en knapp på disk eller brukerprofil.

Opprett en ny bruker og slett din gamle, se om det gjør noe forskjell.

Lenke til kommentar

Ligger det på nettverket (Sjekk med en speedtest, for eksempel speedometeret på itavisen.no)

Ligger det på CPU? (Sjekk ved å måle tiden det tar å komprimere filer på to forskjellige maskiner)

Kan jo anbefale å bruke ressursmonitor. (resmon.exe fra C:\Windows\System32\) Se om du ser noe unormalt.

Kjør en defragmentering av diskene dine, kjør en CCleaner for å fjerne temp filer og lignende cache som ligger og lurer. Slett oppstartsprosesser (kan gjøres fra CCleaner under tools).

Ettersom det ikke ser ut til å være minne eller CPU ut ifra det du skriver holder jeg en knapp på disk eller brukerprofil.

den lå i windows område, jeg har gjennopprettet til et tidligere tidspunkt og datan funker fint igjen.

Hei!

Vennligst

BmOnline

takk for alle tipsene :) jeg skal prøve den nå. selv om det ser ut som om det virket etter gjenoppretting :)

Lenke til kommentar

den lå i windows område, jeg har gjennopprettet til et tidligere tidspunkt og datan funker fint igjen.

Hei!

Vennligst

BmOnline

takk for alle tipsene :) jeg skal prøve den nå. selv om det ser ut som om det virket etter gjenoppretting :)

Hallo igjen!

Jeg puttet inn noen linjer i den forrige posten, som jeg ikke tror du leste:

Min explorer bruker 12312 Kbytes, det var mye mindre i min WIN 7. Du hadde 42680 kb.

Edit: Det kjøres 56 prosesser hos meg og 0-1% prosessorbruk.

Har du nylig installert noen programmer, siste ukene?

Vennligst

BmOnline

Endret av BmOnline
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...