Zafar Iqbal Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 (endret) Dette blir ganske så omfattende formatering antagelig men enkelt og formatere så sant man har rett formel. Her er hva jeg ønsker og gjøre: Jeg har: Ark 1 som består av rå data. Jeg har ark 2 som består av tekst med forklaring. Siste arket ark3 er der formlene skal ligge med forhåpentligvis forståelig leselig data. Dette kunne sikkert hvert løst i javascript, asp eller php kode. Men gjør dette i excel av diverse grunne. Se for deg at Ark 1 bestå av masse html kode eks. bokstaver og tall. Men denne informasjonen er kryptisk(tatt ut av database). I ark 3 ønsker jeg og gjøre denne teksten forståelig / leselig. Dette er tenkt og gjøres ved at formel i ark 3 først leser celle a1 i Ark 1 og retunerer en verdi. Denne verdien er feks akj659 som hentes fra ark2. I ark2 ligger det en tabell med 2 kolonner hvos eks celle a5 består av verdien akj659 tekst forklaringen av verdien akj659 finnes i celle b5 som eks er er moms. Jeg ønsker at formelen i ark 3 skal kontrollere verdi i Ark 1 sjekke opp mot ark2. og retunere tekst i ark3. Ark1 er ment og brukes til og lime inn data i. Formålet med dette er at hver gang det limes inn kryptis data. Kan man gå til ark 3 og lese ut dataen. Håper det var forståelig. Endret 31. mars 2011 av Zafar Iqbal Lenke til kommentar
Avean Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 Mao du må da ha en formel som leter etter en verdi i Ark1, så har du forklaringen i Ark2 og henter forklaringen i Ark3 ? Jeg bruker noe lignende selv, jeg har et excelark der jeg har all raw dataen og så leter jeg etter info i kolonne A og henter kolonne B infoen som vises i eget excel ark pent og pyntelig. =FINN.RAD($A1;'C:\Data\[Filnavn.xlsx]Data0'!$A$1:$K$200000;2;0) Det denne gjør er å lete etter A1 sin verdi, dreger du denne nedover så leter den etter tilsvarende A2, A3, A4, A5 osv. Så sammenligner den med A1, A2, A3 alt etter hvilken linje du er på i Filnavn.xlsx. Og finner den en MATCH så hopper den til kolonne B. 2;0 på slutten der sier hvilken kolonne den skal hente verdien fra. Regner med du kan bruke formelen her for å gjøre det du skal gjøre. Lenke til kommentar
Zafar Iqbal Skrevet 31. mars 2011 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2011 (endret) hmmm tja ser ut som dette kan være tingen. Får det ikke til og funke jeg da. Kunne du hvert så snill og viste det med min data ovenfor? Hvordan formelen blir? Endret 31. mars 2011 av Zafar Iqbal Lenke til kommentar
Avean Skrevet 31. mars 2011 Del Skrevet 31. mars 2011 =FINN.RAD($A1;'Ark1'!$A$ 1:$K$200000;2;0) Dette i Ark 2 for å hente inn raw dataen. Nå tar den og leter etter A1 i Ark 1 og hvis A1 er lik A1 i Ark 2 så henter den infoen. Noen må rette på meg hvis jeg sier feil, har engelsk her hjemme. Kan fikse det til deg hvis du ikke har funnet det ut imorgen tidlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå