Gå til innhold

litt spørsmål ang mva plikt og as kontra enk


Anbefalte innlegg

Hei

Skal nå begyne med import/salg til private og næringsdrivende av stereo, lurer litt på fordeler/ulemper med et enk kontra a/s?

Er også litt usikker angående mva, omsetningen kommer nok over 50 000kr i løpet av få månder. Har jeg forstått riktig om jeg kun skal betale moms av overskuddet mitt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du betaler ikke moms av overskuddet ditt, men du må betale skatt av overskuddet ditt. Du "krever inn" moms for staten på alle dine salg til kunder, og denne momsen skal innbetales til staten. Det fine med moms er at du har rett for å få tilbake moms du har betalt da du gjorde innkjøp av varer eller tjenester til bedriften din. I slutten av momsterminen regnes den momsen du har krevd inn på salg opp mot den momsen du har betalt ut i innkjøp mot hverandre. Da finner du ut om du skylder staten penger eller om de skylder deg penger.

 

Fordelene med AS er at du har minimalt med personlig ansvar. Du står ikke personlig ansvarlig dersom selskapet ditt ikke går bra, og din risiko er i hovedsak knyttet til oppstartkapitalen. Dersom du driver ENK og drar på deg gjeld du ikke kan betjene så vil de kunne komme og ta dine personlige eiendeler for å få oppgjør.

 

Du bør nok prate med en som kan litt mer, for jeg er midt i utdannelsen. Dessuten er det kveld og jeg har ikke tid til å skrive mye ;)

Lenke til kommentar

Skal du importere varer og ha et varelager er det greit å ha et AS. Da er det AS'et og ikke du som evt sitter i knipa hvis ting skulle går galt.

 

Når det kommer til mva så registrerer du deg for dette samtidig som du åpner firma hvis du vet at du kommer over 50.000 veldig kjapt. Dvs du forhåndregistrerer deg. Dette gjør du igjennom altinn.no. Samordnet registrering heter det.

 

Måten Mvs fungerer på er at du legger til 25% moms på alle varer du selger. Disse pengene setter du inn på egen konto for at det ikke skal bli for mye sammenblanding av økonomien.

 

Når du så kjøper varer og tjenester i Norge så må du betale mva på disse. Det må alle.

 

Annenvher måned skal du levere inn et skjema til myndighetene som sier hvor mye mva du har fakturert, og hvor mye mva du har betalt når du har kjøpt ting. Det du har betalt når du har kjøpt ting trekkes så i fra det som du har fakturert. Det som blir til overs på "mva kontoen" din må du så betale til myndighetene. De sender deg en regning.

 

Omsetter du for under 1 mill i året kan du levere mva skjemaet kun 1 gang per år. Hvis du omsetter for over dette må du levere skjema annenhver måned. Da er det greit å ha en regnskapsfører som ordner dette for deg.

 

Sjekk tips for Gründere i dette magasinet. Det er gratis:)

http://issuu.com/midweek/docs/genuin_1-11

Lenke til kommentar

Skal du importere varer og ha et varelager er det greit å ha et AS. Da er det AS'et og ikke du som evt sitter i knipa hvis ting skulle går galt.

 

Når det kommer til mva så registrerer du deg for dette samtidig som du åpner firma hvis du vet at du kommer over 50.000 veldig kjapt. Dvs du forhåndregistrerer deg. Dette gjør du igjennom altinn.no. Samordnet registrering heter det.

 

Måten Mvs fungerer på er at du legger til 25% moms på alle varer du selger. Disse pengene setter du inn på egen konto for at det ikke skal bli for mye sammenblanding av økonomien.

 

Når du så kjøper varer og tjenester i Norge så må du betale mva på disse. Det må alle.

 

Annenvher måned skal du levere inn et skjema til myndighetene som sier hvor mye mva du har fakturert, og hvor mye mva du har betalt når du har kjøpt ting. Det du har betalt når du har kjøpt ting trekkes så i fra det som du har fakturert. Det som blir til overs på "mva kontoen" din må du så betale til myndighetene. De sender deg en regning.

Omsetter du for under 1 mill i året kan du levere mva skjemaet kun 1 gang per år. Hvis du omsetter for over dette må du levere skjema annenhver måned. Da er det greit å ha en regnskapsfører som ordner dette for deg.

 

Sjekk tips for Gründere i dette magasinet. Det er gratis:)

http://issuu.com/midweek/docs/genuin_1-11

 

Levering èn gang i året må søkes om.

Lenke til kommentar

Hvem krever inn denne momsen da, og kan man motregne denne mot utgående mva fra vareslaget i Norge? Den norske stat blander seg vel ikke inn i avgifter i utlandet? Så da vil vel en importbedrift sitte igjen med en haug av utgående mva og ingen inngående mva?

 

Moms er jeg fryktelig ustabil på da :p

Lenke til kommentar

Skal du importere varer og ha et varelager er det greit å ha et AS. Da er det AS'et og ikke du som evt sitter i knipa hvis ting skulle går galt.

 

Når det kommer til mva så registrerer du deg for dette samtidig som du åpner firma hvis du vet at du kommer over 50.000 veldig kjapt. Dvs du forhåndregistrerer deg. Dette gjør du igjennom altinn.no. Samordnet registrering heter det.

 

Måten Mvs fungerer på er at du legger til 25% moms på alle varer du selger. Disse pengene setter du inn på egen konto for at det ikke skal bli for mye sammenblanding av økonomien.

 

Når du så kjøper varer og tjenester i Norge så må du betale mva på disse. Det må alle.

 

Annenvher måned skal du levere inn et skjema til myndighetene som sier hvor mye mva du har fakturert, og hvor mye mva du har betalt når du har kjøpt ting. Det du har betalt når du har kjøpt ting trekkes så i fra det som du har fakturert. Det som blir til overs på "mva kontoen" din må du så betale til myndighetene. De sender deg en regning.

Omsetter du for under 1 mill i året kan du levere mva skjemaet kun 1 gang per år. Hvis du omsetter for over dette må du levere skjema annenhver måned. Da er det greit å ha en regnskapsfører som ordner dette for deg.

 

Sjekk tips for Gründere i dette magasinet. Det er gratis:)

http://issuu.com/midweek/docs/genuin_1-11

 

Levering èn gang i året må søkes om.

Det stemmer, men det innvilges i de fleste tilfeller automatisk.

Lenke til kommentar

Hvem krever inn denne momsen da, og kan man motregne denne mot utgående mva fra vareslaget i Norge?

Så vidt jeg vet, så blir det jo på akkurat samme måte som når du importerer varer (til over 200kr) fra utlandet selv; de får en regning fra fraktselskapet for fortolling og mva på importerte varer. De som driver litt stort bruker jo neppe Posten som transportør, men selve prinsippet blir det samme, også når det er en mva-pliktig næringsdrivende som importerer. Og ja, denne inngående avgiften motregnes mot utgående mva når varen videreselges.

 

Jeg skal ikke utelukke at det kan skje som du trodde, at importbedriften ikke betaler mva til Tollvesenet ved import, men derimot full mva (uten noen inngående å trekke fra) i sitt mva-oppgjør, men det tror jeg er en type avtale som sitter langt inne hos Tollvesenet å inngå.

Det er nok mest aktuelt for bedrifter som har et hovedlager av importerte varer (reservedeler, f.eks) i Norge, men som også (ofte) sender varer fra dette hovedlageret til andre land. Da er det mest praktisk at dette lageret er et eget toll-lager hvor varene ligger ufortollet på lager og fortolles først når de tas ut derfra for salg til norsk kunde, mens varer som selges ut av landet aldri tolles inn -dermed oppstår ikke noe behov for å refundere norsk mva på disse ved gjenutførsel.

 

Den norske stat blander seg vel ikke inn i avgifter i utlandet? Så da vil vel en importbedrift sitte igjen med en haug av utgående mva og ingen inngående mva?

Det er jo ikke en avgift i utlandet, men en avgift som beregnes til den norske stat på norskegrensa.. ;) Og nei, det vil de ikke; de de "sitter igjen med" (som skal betales inn til skatteetaten ved mva-oppgjøret) er avgiften på fortjenesten (eller merverdien, derav navnet merverdiavgift) deres, akkurat som for alle andre næringsdrivende som kjøper varene her i Norge og selger videre.

Lenke til kommentar

Jeg kan se hva du mener med det første avsnittet ditt, men det andre henger jeg ikke med på. Man betaler skatt av fortjenesten. MVA er ingen avgift som har noe direkte forhold til fortjeneste. Det er en fast avgift som ikke blir større eller mindre jo bedre resultat man får. Jeg antar at begrepet "merverdiavgift" kommer fra den grunnleggende antagelsen om at finnes en merverdi i seg selv av å få omsette varer og tjenester. Eller at den som omsetter varer og tjenester skaper en merverdi, som skal avgiftsbelegges, om du vil.

 

Det jeg mente var at imporbedriftene ville sitte igjen med en stor utg. MVA-konto (og en liten inng. MVA-konto). Men, det viser seg vel at de faktisk betaler inngående MVA også - så forskjellen mellom inng. og utg. MVA blir ikke så stor som jeg trodde.

Lenke til kommentar

Jeg kan se hva du mener med det første avsnittet ditt, men det andre henger jeg ikke med på. Man betaler skatt av fortjenesten.

Det er sant, fortjeneste var litt feil, eller rettere tvetydig* ordbruk fra min side. Det jeg mente var egentlig de videresolgte varenes prisøkning (merverdi) i det omsetningsleddet, eller m.a.o. samlet utsalgspris (grunnlag utgående mva) minus samlet innkjøpspris (grunnlag inngående mva). Før man kommer fram til resultatet/fortjenesten skal jo også en mengde andre driftsutgifter trekkes fra.

 

*) Begrepet fortjeneste brukes vel også om prispåslaget (f.eks. vare kjøpes til 80 kr, selges ut med 25% fortjeneste (eller merverdi, jfr mva) for 100), men der er kanskje ordet avanse enda mer brukt.

 

MVA er ingen avgift som har noe direkte forhold til fortjeneste. Det er en fast avgift som ikke blir større eller mindre jo bedre resultat man får.

Mva som du skal betale inn ved mva-oppgjør (mest tydelig med årlig oppgjør) vil jo henge sammen med resultatet, i den betydning at utgående mva er direkte relatert til (mva-pliktig) omsetning, og inngående mva er direkte relatert til (mva-pliktige) driftsutgifter. Hva får du når du trekker driftsutgifter fra omsetning? Nettopp, (drifts)resultatet. Nå er det selvsagt kompliserende faktorer som at det er flere forskjellige mva-satser fra 0% til 25% både på (deler av) omsetning og driftsutgifter, men generelt sett blir du vel som en tommelfingerregel skyldig mer mva jo høyere driftsresultatet ditt blir.

 

Jeg antar at begrepet "merverdiavgift" kommer fra den grunnleggende antagelsen om at finnes en merverdi i seg selv av å få omsette varer og tjenester. Eller at den som omsetter varer og tjenester skaper en merverdi, som skal avgiftsbelegges, om du vil.

Det har du nok rett i, og skaper man ikke en merverdi (dvs avanse/fortjeneste, jfr over) driver man neppe videre i den bransjen lenge... ;)

Lenke til kommentar

MVA er ingen avgift som har noe direkte forhold til fortjeneste. Det er en fast avgift som ikke blir større eller mindre jo bedre resultat man får.

Mva som du skal betale inn ved mva-oppgjør (mest tydelig med årlig oppgjør) vil jo henge sammen med resultatet, i den betydning at utgående mva er direkte relatert til (mva-pliktig) omsetning, og inngående mva er direkte relatert til (mva-pliktige) driftsutgifter. Hva får du når du trekker driftsutgifter fra omsetning? Nettopp, (drifts)resultatet. Nå er det selvsagt kompliserende faktorer som at det er flere forskjellige mva-satser fra 0% til 25% både på (deler av) omsetning og driftsutgifter, men generelt sett blir du vel som en tommelfingerregel skyldig mer mva jo høyere driftsresultatet ditt blir.

 

Her antar du nesten at omsetning er det samme som resultat. Jo høyere omsetning -> Jo høyere MVA (den er jeg med på). Men, to bedrifter som selger de samme varene kan ha helt lik omsetning og forskjellig resultat. Dermed vil de betale lik MVA og forskjellig skatt. Fortjeneste er ikke grunnlaget for MVA, men det er grunnlaget for inntektsskatten.

 

Jeg tenker at følgende blir riktig:

- Skatt betaler man av fortjenesten ved årets slutt.

- MVA er en avgift basert på grunntanken om at omsetting av varer er verdiskapene.

Lenke til kommentar

Jeg mener ikke på noen måte at resultatet henger direkte sammen med mva. Men du vil kunne se en viss sammenheng -som imidlertid (som jeg bare nevnte helt kort i mitt forrige innlegg) vil variere betydelig ut fra varierende mva-satser på omsetning og utgifter.

 

Lønn, f.eks. er en mva-fri driftsutgift, og en bedrift med stor omsetning, store mva-frie lønnskostnader og små varekostnader vil dermed ha lavere inngående mva i forhold til en bedrift med akkurat samme omsetning, utgifter og resultat, bare med omvendt fordeling av lønn og varekostnad. Henger du med i resonnementet? :)

 

Sammenhengen er altså ikke særlig direkte, men f.eks. en dobling av driftsresultat (pga dobbelt så stort driftsomfang, dobling av både omsetning/utgående avgifter og driftsutgifter/inngående avgifter) vil også gi en omtrentlig dobling av skyldig mva, forutsatt at forutsetningene (fordeling mellom mva-fritt og mva-pliktig, inn- og utgående mva) er forholdsvis like. For å sammenligne to regnskapsår i samme bedrift, så gir det en viss pekepinn, men for å sammenligne bedrifter i helt forskjellige bransjer, med forskjellig fordeling på forskjellige mva-satser på utgifter og omsetning, så sier det lite og ingenting.

Lenke til kommentar

Lønn, f.eks. er en mva-fri driftsutgift, og en bedrift med stor omsetning, store mva-frie lønnskostnader og små varekostnader vil dermed ha lavere inngående mva i forhold til en bedrift med akkurat samme omsetning, utgifter og resultat, bare med omvendt fordeling av lønn og varekostnad. Henger du med i resonnementet? :)

 

Ja, og det er vel strengt tatt dette jeg har argumentert for tidligere i tråden ;)

 

Aner ikke hvorfor jeg trodde importvarer var MVA-frie..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

blei litt vanskelig og henge med her, men har jeg forstått riktig om varen må momses inn, og når varen selges til kunde skal det kun betales mva på avansen?

så om jeg kjøper en vare for 1000 kr skal det betales 25% mva på den, og når varen skal ut til en kunde(privatperson) skal det kun betales mva på det jeg legger på innkjøps pris?

så selger jeg varen for 2500 inkl mva så betaler jeg totalt 500kr i mva?

eller må jeg legge på mva på hele beløpet så det blir 2750?

Lenke til kommentar

blei litt vanskelig og henge med her, men har jeg forstått riktig om varen må momses inn, og når varen selges til kunde skal det kun betales mva på avansen?

så om jeg kjøper en vare for 1000 kr skal det betales 25% mva på den, og når varen skal ut til en kunde(privatperson) skal det kun betales mva på det jeg legger på innkjøps pris?

så selger jeg varen for 2500 inkl mva så betaler jeg totalt 500kr i mva?

eller må jeg legge på mva på hele beløpet så det blir 2750?

 

 

Du selger en vare til kr 2500,- inkl. mva (500)

 

Du har betalt for varen 1250,- inkl. mva (250)

 

Du har da et "overskudd" på momsen på kr 250,- (500-250)som staten skal ha,

forutsatt ingen annen omsetning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...