Gå til innhold

FSB - overklokking

Anbefalte innlegg

..Jeg står på randen og skal overklokke maskinen min litt. (Asus A7V hovedkort, 256MB RAM AMd 800Mhz Duron).

Jeg mener å ha lest noe om at når FSB økes til en gitt hastighet så vil PCI bussen kjøres på 1/4, er det noen som husker hvor fort jeg må kjøre FSB på da?

...blir det riktig å si at hvis jeg FSB på 140Mhz så vil PCI kjøre på 35MhZ.

i det siste så har jeg kjørt på en FSB på 104Mhz(?) ihvertfall det nummeret som kommer opp i BIOS`en. børe jeg kjøre opp i f.eks 140Mhz, og heller kjøre ned multiplier`en? eller hva

Frankey

Kr.sand

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

On 2002-02-03 16:01, frank_jarle skrev:

Ja, det stemmer! Fra og med 133 MHz FSB er PCI divideren på 1/4. Så ved 140 MHz FSB er PCI-hastigheten 35 MHz. Noen kort har også 1/5 divider fra og med 166 MHz FSB, men det hører med til sjeldenhetene.

Quote:

børe jeg kjøre opp i f.eks 140Mhz, og heller kjøre ned multiplier`en? eller hva

Definitivt! Så lenge du har en ulåst prosessor, ellers er det jo en smal sak å låse den opp vha en blyant.

Bare forsikre deg om at du har A7V-133 utgaven (VIA KT133A), som støtter 133 MHz FSB. Hvis du kun har A7V (VIA KT133) vil du ikke kunne kjøre FSB-hastigheter noe særlig over 110-112 MHz.

[ Denne Melding var redigert av: Howard på 2002-02-03 16:30 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Ja

Quote:

i det siste så har jeg kjørt på en FSB på 104Mhz(?) ihvertfall det nummeret som kommer opp i BIOS`en.

børe jeg kjøre opp i f.eks 140Mhz, og heller kjøre ned multiplier`en? eller hva

Du har et kt133 kort. Du vil ikke komme langt med fsb overklokking. Vær veldig glad hvis du kommer over 110. Fin en fin blanding av multiplier og fsb for best performance.

Lenke til kommentar

Jeg har en Duron 750, og får endret FSB _OG_ multilpier - det vil vel si at den ikke er låst? Setter jeg opp en av delene vil ikke PC-en starte, hvorfor? Har klart å få den opp i ca 860 MHz en gang, men nå får jeg det ikke til.. Hvorfor ikke? Har den plutselig låst seg? (har ikke brukt blyanttrikset).

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-03 16:43, ebe skrev:

Jeg har en Duron 750, og får endret FSB _OG_ multilpier - det vil vel si at den ikke er låst???

Helt sikker på at den er ulåst? På endel hovedkort er det nemlig mulig å endre multiplier i BIOS, selv om prosessoren er låst. Prosessoren vil da likevel kjøre på default hastighet.

Ta en titt på L1-punktene på CPUen. Hvis disse er koplet sammen er den ulåst. Hvis ikke, kan du ta en titt på denne siden for å gjøre den ulåst.

Endel Duron'er er riktignok ulåste fra fabrikken, men det gjelder så vidt jeg vet bare tidlige 600- og muligens 650-utgaver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...