Gå til innhold

Søke jobb når karakterene ikke er gode

Anbefalte innlegg

Er det virkelig slik at bedrifter ikke ser på karakterer engang? Så de med E i snitt får like lett jobb som dem med C i snitt?

Njaa, ikke helt fakta. Men det er søknad og CV som gir deg intervjuet. Intervjuet og eventuelt karakterer gir deg jobben. (sånn ca..)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan nok tenkast at dei arbeidsgiverane som får veldig mange kvalifiserte søkere bruker karakterer til å luke ut ein del av søkerane, men det er ikkje så mykje dei tjener på det sidan dei ikkje får vite noke om karakterane før dei har fått deg på jobbintervju.

Det her er jo helt på jordet. De selskapene jeg nevnte ovenfor, og mange flere, kaster søknader som ikke kommer med vedlagt karakterutskrift.

Og det at å ha for gode karakterer egentlig er skadelig er det vanligvis de med dårlige karakterer som sier :whistle:

Lenke til kommentar

Det kan nok tenkast at dei arbeidsgiverane som får veldig mange kvalifiserte søkere bruker karakterer til å luke ut ein del av søkerane, men det er ikkje så mykje dei tjener på det sidan dei ikkje får vite noke om karakterane før dei har fått deg på jobbintervju.

Det her er jo helt på jordet. De selskapene jeg nevnte ovenfor, og mange flere, kaster søknader som ikke kommer med vedlagt karakterutskrift.

Og det at å ha for gode karakterer egentlig er skadelig er det vanligvis de med dårlige karakterer som sier :whistle:

Ja det kan hende at enkelte selskap krever vedlagt karakterutskrift, men dette er ikkje vanlig ved jobbsøknad og vil då eventuellt stå spesifisert i stillingsutlysninga.

Det er klart at dersom du ikkje sender inn den informasjonen som arbeidsgiver ber om ved søknad om jobb så stiller du dårlig.

Angående det med for gode karakterer så er det satt litt på spissen.

Men vanligvis er det viktigare for ein arbeidsgiver å finne nokon som passar inn i på arbeidsplassen en ein som er god på papiret.

Dei gammle klisjeane om at dei som har gode karakterer er nørder utan sosiale antenner og forståelse for korleis ting fungerer i praksis, medan dei som har dårlige karakterer er sosiale personer som prioriterte studieliv over faktiske studier.

Kva type som er mest ønskelig til ein jobb vil i stor grad være avhengig av arbeidsgiver. Normaltsett så vil ein arbeidsgiver helst annsette nokon som er av samme type som han/ho sjølv.

Lenke til kommentar

Som nyutdannet kreves det som regel en karakterutskrift, har hvertfall måtte legge ved det på alle søknadene jeg sendte inn uavhengig av om det er en attraktiv arbeidsplass eller ikke. De fleste krevde faktisk også utskrift fra videregående selv om jeg gjør meg ferdig med en mastergrad nå. Fikk inntrykk av at karakterutskriftene var for å sjekke at jeg hadde ett ok nivå kunnskapsmessig, men at de var mye mer interesserte i det jeg hadde gjort ved siden av.

Det viktige er at du ikke begynner å komme med unnskyldninger i en søknad. Send inn en søknad hvor du fortelle hvorfor du mener du passer til jobben og hvorfor du vil jobbe der. Ikke nevn karakterer, men nevn gjerne tidligere erfaring, fritidssprosjekter osv. Begynner du å skulle forklare karakterer og unnskylde deg kan det fort sees på som at du ikke selv tror du er kvalifisert til jobben, noe som ikke er positivt.

En søknad skal vekke en interesse for deg hos den som mottar søknaden, altså skal du fokusere på hvorfor de burde ansette deg, ikke hvorfor du havnet 6 mnd. på etterskudd. Forklaringer på slikt kommer i ett eventuelt intervju.

Lenke til kommentar

Det er en stor forskjell og dere diskuterer litt om hverandre. Karakterere teller ofte svært mye på den første jobb. Hvis du har E i snitt og ingen relevant erfaring, da skal du ha noen andre fantastiske egenskaper for at noen skal ansette deg.

Mange selskaper har et bevisst forhold til karakterer (spesielt konsulentselskaper) og i mange tilfeller vil du her ikke en gang komme på intervju hvis du har under B i snitt.

Når du har mer erfaring så betyr det mindre og mindre, på intervju for min andre jobb så leverte jeg ikke karakterutskrift en gang. Men jeg ville aldri fått den første jobben uten relativt gode karakterer.

Så er det alltids mange som kommer med eksempler på at det går bra med dårlige karakterer også. Ja det stemmer helt sikkert, men det er ingen tvil om at sjansene dine for å lykkes er vesentlig høyere med gode karakterer.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...