Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Styrestrømskjema og Hovedstrømsskjema til motor som styrer transportbånd.


Anbefalte innlegg

Fått en oppgave med å planlegge og montere et automatisert system for å styre et transportbånd.

Oppgaven lyder som følgende.

et bryggeri har et transportbånd for bruskasser som skal starte automatisk når en kasse blir satt på bandet og bringe denne fram til et bestemt punkt. bandet skal kunne tvangskjøres. Det skal benyttes 24V styring.

Systemspenningen I bygget er IT-230V

Transportbåndets merkeskilt er som følger 0.1 KW

U=3x230v I = 1A CosØ = 0.58 v=0.15ms

 

Jeg er da så å si blank på styrestrøm og Hovedstrømskjemaer.

Noen som kunne hjelpe meg om ikke bare litt med dette? :)

 

Red: Har fått til litt på styrestrømskjema.

http://bildr.no/view/855220

 

 

 

 

 

 

Gammel post: Heisann, driver og jobber med fagprøven min og skal beregne kortslutningstrøm

har fått vite at ik 3p max : 10 kA og ik 2p min: 1,5 kA

Zytre har jeg tidligere funnet ved bruk av tabell i montørhåndboka, problemet nå er at ik 2pmin er 1,5kA som ikke står i boka.

der står det at 1kA = 91 og 2kA er 46.

blir da 1.5kA en mellomting til disse?

eller er det noe annet?

Endret av samebob
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva med å opplyse hvilken montørhåndbok, hvilken utgave og sidetall. (Jeg har for eksempel to montørhåndbøker i to forskjellige utgaver, og det blir til sammen fire montørhåndbøker.) Det er lettere "å tolke" hvis man vet utgave og sidenummer. (hvilken tabell i hvilken montørhåndbok ?)

Endret av arne22
Lenke til kommentar

hovedstrøm: helt vanlig som med en vanlig motor alt etter hvor stor motoren er. din motor er jo en veldig elendig motor. cos på 0,58 vil jo si at du får brukt ca 50% av motoren effektivt. man ønsker en cos på 1 helst. vanlig er den på 0,8-9. hva mener du med v=0,15ms?

 

i styrestrømmen trenger du en kapasitiv giver som skal starte og ev. stoppe bandet der kassa skal av. kapasitiv reagerer på så å si alt uten metall. man kan og kanskje bruke endebrytere. start som du pleier med en vanlig start av en motor. kan du ikke huske dette så har du et problem. du finner garantert dette på nettet. det er bare små forandringer som skal til. men for å få 12V styrestrøm må du bruke en trafo 230V-12V. noratel er en god leverandør for dette. skilletrafo. det finnes en type som er forseilet i plast som er beregnet for bruk i tavler og er installasjonsvenlig. nødstopp og stoppbryter skal stå i starten av styringen. trafoen skal og sikres mot overbelastning. det trengs bare i 24V lederen på sekundær siden. dette kan vere rekkeklemme med sikring. sikringen er da en smeltesikring i form av porselen kapsel eller glass.

 

og husk og ikke koble inn 2 kontakter samtidig og gjøre sånn at de slår inn og ut veldig fort hele tiden. det kan ende med å brenne fast spolen i kontaktoren. det skjedde med meg på en 63A kontaktor. det var koblet mange feil i starteren (skap som skal starte en motor) fra produksjons avd. i firmaet mitt. skapet var ikke ferdig bygd da det ble sendt hit fort. verftet skulle ha muligheten til å starte nød generator hvis det var nødvendig. motoren som styrer ei vifte på 100A med diameter 1,5m blad. denne skulle i kai modus gå på en frekvensomformer med redusert hastighet pga. DNV krav og den skal trekke mindre fra landstrøm og lange mindre bråk. i sjø modus skal den gå på stjerne-trekant. etter flere store kortlutninger på ca 500-1000A så fant vi ut at hovedstrømmen var var helt feil. det var da at kontaktor 1 la seg inn og ut da NC og NO var byttet om på start og stoppbryterene. dette skjer ved store belastninger som blir lagt ut og inn veldig fort. tilsammen fant vi 5 feil i skapet. det er veldig uvanlig. vanlig er maks 2, helst ingen. hovedbryteren fikk seg 2 skikkelige karameller. man kunne se hvilke fase som kortslutningen var på. da alt virket så ble du sugd ut av rommet da viften var på. og offshorejakke og ullkle hjalp ikke på kulda som vifta tok inn utenfra og generatoren sin egen kjøling utgjorde.

Lenke til kommentar

Samebob -> Er denne tråden om to ting, en fagprøve og en styringsoppgave eller er det samme tingen ?

 

Har inntrykk av at du har rimelig god "track" på opplegget med kortslutningsstrøm, men at det mangler kanskje litt på opplegget med styringen, releer, osv. Er egentlig automatiker og ikke elektriker og kunne kanskje bidra med litt mer, hvis det er behov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...