Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til kjøp av dekk/felg - hva passer sammen?

Anbefalte innlegg

På tide å bytte både sommer- og vinterdekk på min Audi A4 B6 nå, men jeg er i grunn helt grønn på dette med dekk/felger, men har lest meg opp litt på emnet da. Pdd har jeg sommerdekk med alufelger og vinterdekk med stålfelger, så planen er å kjøpe 18" dekk/felger til sommer, og nye vinterdekk jeg setter på alufelgene jeg har nå, så jeg kan kvitte meg med de stygge stålfelgene. Sistnevnte skal jeg nok klare å ordne, blir jo en god stund til uansett. Men sommerdekk må jeg begynne å vurdere snart. Satser på å finne noen ordentlig gode dekk, og har funnet Pirelli Cinturato P7 225/40R18 som har fått god kritikk i tester av blant annet Forbrukerrådet osv. Men det jeg lurer på er hva slags felger jeg skal se etter når dekkbredden er 225, eller om det ikke har noe å si så lenge felgen er like mange tommer som dekket? Når jeg ser på 18" felger står det som regel 7,5/8/8,5x18. Vil alle disse passe med 225 bredt dekk?

Innpresset standard er 45, og jeg forstår jeg kan ha en variasjon på +/- 7,5mm på hver side, men det står "min innpress 39mm" i vognkortet? Burde ikke dette da vært 37,5/38? Står hvertfall overalt på nettet at innpresset standard er 45mm. Litt forvirrende dette.

Tar gjerne i mot innspill på dekk og felger om noen har noen bra tips som ser bra ut på min A4. :) Blir litt mye dimensjoner, tall og begreper for en nybegynner gitt!

Edit: Fant denne tabellen:

5,5"(reell utvendig bredde 165mm) 155 - 205

6" (reell utvendig bredde 178mm) 165 - 225

6,5"(reell utvendig bredde 191mm) 185 - 235

7" (reell utvendig bredde 203mm) 195 - 245

7,5"(reell utvendig bredde 216mm) 205 - 245

8" (reell utvendig bredde 229mm) 225 - 255

http://cuoresportivo.no/index.php?topic=14421.0

Så det vil vel si at 7,5-8" bred felg er det beste til et 225mm dekk?

Endret av ErlendRU
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...