Gå til innhold

Spinnvilt boligmarked i Oslo


Saftis

Anbefalte innlegg

Jeg tror man kan stryke Oslo i emnetittelen. Boligmarkedet er generelt spinnvilt overalt utenom der ingen vil bo

Tjah, hvis man klarer seg med å bo i en litt mindre by, f.eks Kongsberg

 

Tja, jeg synes ikke egentlig at det er noen motsetning mellom disse to utsagnene. ;)

Endret av nahojp
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror prisene i USA nå ligger tett på 9500 kroner per kvm, uten at jeg har beregnet det, og 27500 i Norge (hele landet), jeg kan forestille meg en slags tilpasning: Økonomien vokser i USA, dollaren styrker seg, boligprisene øker igjen, samtidig som oljeprisen og boligprisene i Norge faller.

Lenke til kommentar

Kongsberg har et bra skianlegg og en enda bedre golfbane, ellers er det vel et rimelig øde hull i mine øyne :)

 

For øvrig skal ikke markedet være noe særlig hot i nord-norge, 0.8% i følge SSB.

Jeg har flyttet hit fra Bærum og må si at jeg ikke heeeeelt ser poenget med å bo i Bærum framfor Kongsberg. Bærum er riktignok nærmere Oslo, men faen heller man får ikke mye ut av å bo i et villastrøk. ;)

Lenke til kommentar

Jeg observerer at det er to faktorer som har blitt lite diskutert i denne tråden.

 

Det første er skattestrukturen i Norge. Den gjør det svært gunstig å investere i bolig, både for eie selv og for å leie ut.

 

Det andre er alderssammensetningen i befolkningen (tenk livsløps inntekter kontra utgifter). Jeg tror at desto yngre befolkning vi får, desto mer vil prisene falle. Det er i all hovedsak den eldre generasjonen i dag som eier bygningsmasse.

 

Inntil en endring av skattereglene eller eldrebølgen forsvinner, vil boligprisene fortsette å stige.

 

Renten vil være nøkkelen her for hvor mye som blir investert i bolig som avkastningsobjekt.

Lenke til kommentar

Det andre er alderssammensetningen i befolkningen (tenk livsløps inntekter kontra utgifter). Jeg tror at desto yngre befolkning vi får, desto mer vil prisene falle. Det er i all hovedsak den eldre generasjonen i dag som eier bygningsmasse.

 

Jeg tror det er litt for enkelt å si at yngre befolkning gir lavere priser. Hvis befolkningen samtidig stiger - gjennom innvandring eller høye fødselstall - så blir presset bare større.

 

Men det er nok et poeng at det sitter mange gamle folk med store hus. Det gjelder særlig de som tilhører de store barnekullene fra rett etter krigen, som i dag er rett under 70. Når de etterhvert havner på pleiehjem eller flytter i en mindre eldrebolig vil det føre til et mildt rush av boligmasse.

 

Jeg har sett det fremmet som et konkret forslag fra en eller annen byplanlegger i Bergen som mente at det bør bygges leiligheter med høy standard - for å få eldre til å flytte ut av villaene sine, slik at villaene ble frigjort for barnefamilier. (Både direkte og med nybygg i hagen.)

 

Renten vil være nøkkelen her for hvor mye som blir investert i bolig som avkastningsobjekt.

 

Høy rente er nok ingen nøkkel til det problemet unge som vil inn i boligmarkedet har. Høyere rente kan presse salgsprisene ned, men samtidig stiger jo nettopp renten - så totalsummen for å betjene lånet synker ikke.

 

Den store nøkkelen til boligpriser er, som sagt, nybygging sett opp mot folks vilje til å bruke store deler av inntekten sin på å bo bra.

Lenke til kommentar

Jeg tror vi er sterkt avhengige av Kina så tror jeg det er en sterkere dollar og svakere Kinesisk økonomi som vil være det som sender det ned. I Norge er boligmarkedet et sted presset i økonomien havner, men jeg tror selve presset mer genereres av råvarer og inntekter derfra, derfor er det litt ulikt USA hvor boligmarkedet ikke var sekundært til råvarer, men heller var det som i seg selv drev økonomien.

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article2126145.ece

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvorfor ikke kjøpe leighet/hus utenfor Oslo, typ akkershus? Er null stress hvis du har bil, og når din personlig økonomi kanskje har bedret seg litt: Gifter seg, bedre betalt, kan du kanskje lettere få en leilighet midt inn i Oslo.

 

Når det gjelder prisene ikke tro på dommedagsprofetene, det lages alt for få leigligheter fordi det rett og slett ikke er plass. Husk at Oslo er en av de kjappest voksende byene i Europa (i prosent av befolkning) og ikke tro at det kommer færre innvadrerer i fremtiden, samtidig som folk fra bøgda kommer.

Lenke til kommentar

Jeg ønsker ikke å være avhengig av bil, og føler det er å "dø litt" å flytte til en drabantby som ungkar og spellemann når alle man omgås med bor i byen.

 

Hvis det ikke kom klart frem så har jeg allerede kjøpt, 5% over verditakst. Var litt roligere marked enn vanlig første dagen etter påske :) Som deg har jeg heller ingen særlig tro på dommedagsprofetene, det er rett og slett for mange som vil bo i denne byen. Tror det heller gjøres kompromiss på boform (ref. svenskekollektiv) enn at det krakker. Så tror jeg veksten stagnerer på nivå med inflasjonen når renta kommer opp i 6%.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke kjøpe leighet/hus utenfor Oslo, typ akkershus? Er null stress hvis du har bil, og når din personlig økonomi kanskje har bedret seg litt: Gifter seg, bedre betalt, kan du kanskje lettere få en leilighet midt inn i Oslo.

Fordi det går bort en time hver dag tur-retur jobb hvis en jobber i oslo. Og om en skal på byen blir det raskt noen kroner i taxi.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke kjøpe leighet/hus utenfor Oslo, typ akkershus? Er null stress hvis du har bil, og når din personlig økonomi kanskje har bedret seg litt: Gifter seg, bedre betalt, kan du kanskje lettere få en leilighet midt inn i Oslo.

Fordi det går bort en time hver dag tur-retur jobb hvis en jobber i oslo. Og om en skal på byen blir det raskt noen kroner i taxi.

 

Vet ikke helt hvor du tenker på, men jeg bor på Bekkestua, og det går sånn ca. 20 busser i timen til Oslo, og det tar fra 10 - 20 min avhengig av hvor langt du skal. Pluss at det går T-bane der ifra. Bolig prisene er en god del lavere her. Og enda lavere på øst-siden av Oslo, ved tilsvarende avstand.

 

Men skjønner seff at det er "kulere" å bo i sentrum, men sånn jeg forstod tråden var det en som hadde vansker med å kjøpe leilighet.

Endret av St€rk
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke kjøpe leighet/hus utenfor Oslo, typ akkershus? Er null stress hvis du har bil, og når din personlig økonomi kanskje har bedret seg litt: Gifter seg, bedre betalt, kan du kanskje lettere få en leilighet midt inn i Oslo.

Fordi det går bort en time hver dag tur-retur jobb hvis en jobber i oslo. Og om en skal på byen blir det raskt noen kroner i taxi.

 

Vet ikke helt hvor du tenker på, men jeg bor på Bekkestua, og det går sånn ca. 20 busser i timen til Oslo, og det tar fra 10 - 20 min avhengig av hvor langt du skal. Pluss at det går T-bane der ifra. Bolig prisene er en god del lavere her. Og enda lavere på øst-siden av Oslo, ved tilsvarende avstand.

 

Men skjønner seff at det er "kulere" å bo i sentrum, men sånn jeg forstod tråden var det en som hadde vansker med å kjøpe leilighet.

Er virkelig prisene på leiligheter på Bekkestua noe særlig lavere enn i Oslo?

 

Personlig kjøpt jeg så jeg kunne gå til jobben/sentrum (12-13min). Har derfor ingen faste utgifter til transport. Å ha bil koster fort 3000kr måneden. Med dagens rente så hadde det tilsvart det 60% av renteutgiftene på huslånet mitt. ;)

 

... Samtidig skal det sies at jeg endte opp i Kongsberg hvor det er relativt normale priser. Jeg kommer fra Bærum, men savner hverken Bærum eller Oslo.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke kjøpe leighet/hus utenfor Oslo, typ akkershus? Er null stress hvis du har bil, og når din personlig økonomi kanskje har bedret seg litt: Gifter seg, bedre betalt, kan du kanskje lettere få en leilighet midt inn i Oslo.

Fordi det går bort en time hver dag tur-retur jobb hvis en jobber i oslo. Og om en skal på byen blir det raskt noen kroner i taxi.

 

Vet ikke helt hvor du tenker på, men jeg bor på Bekkestua, og det går sånn ca. 20 busser i timen til Oslo, og det tar fra 10 - 20 min avhengig av hvor langt du skal. Pluss at det går T-bane der ifra. Bolig prisene er en god del lavere her. Og enda lavere på øst-siden av Oslo, ved tilsvarende avstand.

 

Men skjønner seff at det er "kulere" å bo i sentrum, men sånn jeg forstod tråden var det en som hadde vansker med å kjøpe leilighet.

Er virkelig prisene på leiligheter på Bekkestua noe særlig lavere enn i Oslo?

 

Personlig kjøpt jeg så jeg kunne gå til jobben/sentrum (12-13min). Har derfor ingen faste utgifter til transport. Å ha bil koster fort 3000kr måneden. Med dagens rente så hadde det tilsvart det 60% av renteutgiftene på huslånet mitt. ;)

 

... Samtidig skal det sies at jeg endte opp i Kongsberg hvor det er relativt normale priser. Jeg kommer fra Bærum, men savner hverken Bærum eller Oslo.

 

Prisene er lavere, ja, ikke mye, men noe. Husene/leilighetene er som oftest større derfor kan det virke som om de ikke er lavere. Desutten nevnte jeg andre siden av byen, som kanskje er enda bedre hvis det viktigste er å være nær sentrum.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...