Gå til innhold

Fortell om din jobb!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ferdig utdannet elektriker eller elektromontør som vi og sier, for 11 dager siden. deilig å vere færdig med lærling tullet. utdanningen min består 99% av nybygg på skip. alt fra store kjemikalietankere til seismikk og offshore fartøy. men det er synd at det ikke blir bygd juice og kjemikalietankere i norge lengre. ordretørke på det markedet. verftet der har en av norges beste verft med tanke på kapasitet, areal, kraner, tørrdokk og mye mer. stort verft som bare blir brukt til rep og vedlikehold av små fiskebåter og ferjer.

 

jobben min består av ny installasjon på skip. det er ikke bare lys og stikkontakter det går i (hater lys og stikk). skipet skal og ha et fremdriftsanlegg så den kan kjøre rundt på havet. vanligste prinsipp for dette er nå diesel-eletrisk. en mekanisk motor som driver en generator som genererer strøm for å så sende den videre med høyspent til hovedtavlene. disse sender videre ut til transformatorer hvis det trengs. så blir strømmen sendt ned til tavlene til propeller og side propeller. kort forklart. men skipet skal og ha kommunikasjon mellom land, satelitter og mannskap. så her må det opp med radar, gyro, ais, telefon, trådløs telefon, batteri telefon, nettverk og mye mer. alle skip har et formål. noen skal søke etter olje, transportere utstyr til plattformer mens noen skal frakte olje eller stein. for at dette skal fungere med driften av skipet og arbeidet utenom driften, så må det vere kommunikasjon her og. hvis det krever et eget kontrollrom for seismikk data, så må jo dette fikses. da er det mye cat7 kabler det er snakk om. jobben starter med å trekke kabler på kabelgater og stripse disse. man gjør ikke som på land, stripser en og en kabel. her stripser man mange kabeler sammen. men det skilles mellom signal og power kabler. et skip består av 10 eller 100 talls km med kabel. det gir mye jobb og en stolthet når skipet er ferdig. offshore fartøy er veldig kompakte og avanserte. her blir alt av utstyr stappet inn i et skrog og alt blir veldig tett plassert. alt skal fungere optimalt og noen anlegg som flexifog og FIFi anlegg blir kanskje aldri eller brukt en gang bare. dette er brannslukkningsystem så det sier seg selv. det er skjeldent av et anlegg ikke er forbundet med et annet system. for her skal nesten alt henge sammen med styringer. et skip har et felles alarmanlegg. noen bruker E0 og noen har IAS. gjennom disse systemene kan du kontrollere og starte det meste på hele skipet. her styrer du og pumper som skal forsyne den mekaniske motoren med diesel og oljer. er det noe som går gale med en pumpe så har de alltid en pumpe til til samme formålet. skip blir "splittet" i 2 eller mer da hvis noe skulle gå gale av utstyret så er det en eller flere av samme tingen i reserve. et utstyr kan ha flere typer strømskilder. vanlig strøm LP, nødstrøm ELP og batteristrøm DC. dette er bokstaver for 230V og siste er 24V. for 450V blir det EPP. dette kan trikses med for å sikre at en motor får strøm uansett om de vanlige generatorene stopper. da blir den forsynt med nødstrøm fra en nødgenererator.

 

som du ser så er min hverdag veldig ulik en vanlig i jobb i et bolighus. skip er så mye mer en bare strøm. her blir man satt på utfordring. mye kan gå galt. det er strøm rundt deg hele tiden. hvis noen har gjort noe feil så kan du få den en skikkelig smell. og det er ikke er fint syn. har merket det selv. jeg ser merkene etter strømgjennomgang ennå selv etter 9 måneder. blåe flammer oppover armene. jobben min går i rutine. noe som ingen er glad for. så man får ofte de samme jobbene hele tiden. men når skipet får litt farge og du ser at anleggene fungerer så blir hverdagene så mye bedre. man har jobbet i mørket i flere måneder. så startes generatorene og alle alarmer begynner å skrike. da blir vi alle glade. ting fungerer. du kan endelig teste ut anleggene du har koblet. skru på lys her og der. så nærmer man seg prøveturene. da skal alt fungere av fremdrift og alarmanlegg. brannsystemene skal og fungere. da blir det stress for å bli ferdig. verft sjefer spør om når du er ferdig og greier. ekstrajobber blir det mye av og så kommer det en servicemann du må hjelpe. alle stresser på for å bli ferdig med skipet. da blir det endel overtid og mye penger. der er jeg nå. om under en måned skal skipet jeg jobber med nå vere ferdig. nå på slutten kommer og mannskapet og spesielle folk som skal montere ROV på skipet. da får jeg se om LARS winchen og HPU uniten min fungerer. det frister ikke å vere i nærheten med hovedtavelen til LARS. for denne tavlen har et hovedfelt der hovedstrømmen kommer inn og så går den videre til støypprodusenten. dvs en frekvensomformer på 2x6x2m. disse er kjent for å produsere mye støy. så her liker ikke mobilen seg b.a.

 

jeg elsker skip og har selvsakt min egen båt. jeg hater hus installasjoner. da jeg jobber på skip har jeg og lett tilgang til å starte på offshore, seilende skip og land. de som jobber på land, har vanskeligheter med å komme på skip og offshore. de har ikke kompetansen. men e på skip kan jobbe i hus. så jobb som elektriker på skip kan jeg anbefale. det er og stor etterspørsel etter elektriker med bakgrunn på skip eller offshore. huselektriker får ikke sette en fot ombord i et skip. man får og høyere lønn enn de på land. selv starter jeg på 204kr timen. på land er de nede i 185kr. vi får og masse med tillegg og overtid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva går jobben din ut på? Trives du godt? Hvilken utdanning kreves? Har du tips til andre som ønsker å bli det samme? Og det mindre viktige; hva tjener du?

 

 

 

- Jobber som fagansvarlig ved en en døgnenhet for voksene psykisk utviklingshemmede + psykose/Schizoreni problematikk. I praksis vil det si at jeg utarbeider og iverksetter tiltak for å forebygge+håndtere utfordrende atferd i form av selvskading, utagering og selvmordsatferd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...